Ambachtelijk bier krijgt te maken met ernstige problemen

Na enkele jaren van ongekende groei en een gedeeld gevoel dat de ‘sky’ inderdaad ‘the limit’was wordt ambachtelijk of Craft Beer – vooral in de Verenigde Staten – geconfronteerd met een aantal ernstige problemen. Het zal dus slechts een kwestie van tijd zijn voordat deze problemen beginnen op te spelen in Europa – dus, brouwers, lees verder en bereid jezelf voor!

De uitdagingen, problemen en bedreigingen voor ambachtelijk of Craft bier (ongeacht het feit dat het een zinloze en ‘lege’ term is, ‘craft’: het heeft geen definitie en is niets meer dan een emotie) zullen snel uitgroeien tot ernstige problemen en zijn hilarisch, angstaanjagend en onvermijdelijk. Ze zijn, in alle ernst, onderdeel van de normale economische cyclus die hoort bij een snel groeiende bedrijfstak. Kortom, ambachtelijke of ‘craft’ brouwen wordt volwassen.

De hilarische problemen
150625_IPA_PearlNecklace.jpg.CROP.promovar-mediumlargeDe ambachtelijke bierindustrie kan bijna geen biernamen meer verzinnen” zo schreef de Wall Street Journal recent. Als het niet zo hilarisch was zou je bijna medelijden voelen met die arme brouwers, vechtend met  elkaar over het gebruik van de meest pakkende bier namen. Waar zijn de dagen dat een brouwerij zijn bieren simpelweg naam gaf door de stijl van het bier onder zijn merknaam te plakken? Heineken Pilsener, Guinness Irish Stout, Anchor Steam Beer – zo kon het ook.

Nog voordat deze kwestie begon te ontstaan werden een aantal rare namen al gebruikt: ‘Dude, where’s my Vespa?’(Vogel, waar is mijn Vespa?) is er nog steeds een die ik nooit zal vergeten, net zomin als ‘Pearl Necklace’ (naar de “paarlen ketting” na geslaagde fellatio). Maar nu lijkt het Engels bijna geen acceptabele woorden of termen meer rijk, als gevolg waarvan brouwers over elkaar vallen over het gebruik van ankers, dieren en verwijzingen naar mentale onbekwaamheid. Dit alles alleen maar om hun bieren naam te geven. Ze hebben niet veel Plineys en Arrogant Basterds meer over en ik kan het niet helpen, maar ik lach mezelf er een kriek om.

sexy-bockHoewel ik denk dat de taalkundige situatie in Nederland niet zo slecht is als in de Verenigde Staten zijn onze brouwers al begonnen met een aantal echt vreemde namen te gebruiken voor hun bieren. ‘FF lekker met je bek in Het Zonnetje’, ‘Sexy Motherbocker’ en ‘Oma’s Pruim’ zijn slechts enkele angstaanjagende voorbeelden ter illustratie van de cartooneske aanpak van bier naamgeving hier te lande. We zullen zien waar deze problemen ons leiden maar ik ben niet optimistisch. ‘Etterende Open Wond Porter’, ik wed dat we het eens zullen kunnen bestellen.

De beangstigende problemen
Walmart, ’s werelds grootste supermarktketen en retailer, lanceert een eigen private label ‘craft’ of ambachtelijk bier, zo meldde Business Insider ons. Ironisch genoeg worden de bieren gebrouwen in Rochester, New York, door Trouble Brewing brouwerij. Dat is gewoon zo grappig! Maar terug naar het onderwerp: de moedermaatschappij is High Falls Brewery, momenteel Amerika’s vijfde grootste bierproductie bedrijf, gespecialiseerd in contract brouwen. File photo of the Anheuser-Busch InBev logo as seen outside the brewer's headquarters in LeuvenDeze ontwikkeling is even onvermijdelijk als dat het beangstigend is en hoort tot hetzelfde dreigingsniveau van goed bier als de honger van AB InBev om de eerste brouwerij in de Melkweg te worden met een biljoen dollar omzet. Als zijstapje: ABI’s geschiedenis is betreurenswaardig, met het kopen van kleine brouwerijen en deze vervolgens droog melken, het verpesten van de smaken van bier en het slopen van brouwerij reputaties. Het is alleen geïnteresseerd in geld en niet in bier: in feite heeft de Raad van Bestuur van AB InBev evenveel passie voor bier als een leeuw voor wortelen, dezelfde passie die Dr. Hunter S. Thompson voor bankiers en politici voelde of een lesbienne voor Justin Bieber (hoewel dat laatste discutabel is). Natuurlijk, de bieren zullen betaalbaar zijn – maar fantastische bier is al een betaalbare luxe, dus bespaar me de dubbeltjes en stuivers en geef me goed bier, vol van smaak en aroma, met liefde voor het product en een noodzakelijk oog voor het resultaat gebrouwen (brouwen is een middel van bestaan, geen hobby – ik snap dat). Maar houdt me niet voor de gek – ik verwacht dat mijn kruidenier me neemt als de volwassene die ik ben! Dus bespaar me de supermarkt private labels en bespaar me je AB InBev-brouwerij euthanasie.

De onvermijdelijke problemen
BOBBrewery1Bier is enorm populair vandaag en dit trekt ‘snelle geld makers’. Met meer dan 4.600 brouwerijen actief in de Verenigde Staten en rond 3.000 brouwerijen in planning (!) naderen we een punt van verzadiging. En het zijn niet langer de – op zich uitgekauwde en verveelde – verhalen over ‘drie vrienden, met een gedeelde passie voor bier, die de beslissing namen om te beginnen met het brouwen van die bieren ze echt willen drinken’ en start-ups die het bier landschap domineren. Het zijn bankiers, accountants en ondernemers die hebben gefaald op ander terrein die een duik in het zwembad nemen. Mijn werkgever, Bier&cO, krijgt rond 25 brouwerij portefeuilles aangeboden om te vertegenwoordigen – per week. Individuele kleine juweeltjes daargelaten zijn de meeste middelmatig maar de meeste hebben de onmiskenbare geur van snel geld om zich heen hangen. Sommige ‘brouwers’ weten niet eens wat fermentatie is. Een van de grootste bedreigingen voor de ambachtelijke bierwereld, en het is zo onvermijdelijk als dat het afschuwelijk is, is die van gewoon erg slecht gemaakt bier. Wees je er van bewust, het is overal – zo niet vandaag, dan morgen, in een bar bij u in de buurt! Vecht tegen deze waanzin!

Inmiddels hoop ik dat u, de bierdrinker, heeft geleerd om onderscheid te maken tussen goed gemaakt en niet-zo-goed gemaakt bier. Let wel: dit is niet hetzelfde als het verschil tussen bier dat je lekker vindt of niet lust, als gevolg van de smaken en aroma’s of de grootte van de brouwerij waar het vandaan komt. Grote brouwerijen maken in hoge make hoogwaardige bieren en de meeste kleine brouwerijen doen dat ook maar hoe kleiner ze zijn, hoe meer ze (soms) lijken te worstelen met eenvoudige hygiëne en de algehele kwaliteit. Accepteer geen middelmatig bier en zeker niet minder. Wend je af van de rommel en steun uw (lokale) kwaliteits brouwerij. Maak de wereld beter en een smakelijker plaats: pieker niet te veel over ‘craft’ of wat er de aard van kan zijn, maar geef om duidelijke, eenvoudige kwaliteit en de bijbehorende smakelijke bieren. Als u geld ruikt, zet het dan op een lopen.

12 Comments
  • Jan Abbingh
    juli 22, 2016

    Zoals altijd,gaat het niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit.
    Vr.gr.Jan Abbingh
    Wildervanker Brouwerij.

  • Louis Cochon
    juli 22, 2016

    Hé Rick, stond jij vorige week niet in de folder van AH zo’n twijfelachtig huismerk craft-bier vol met gluten en extract te promoten? ?

    • Rick Kempen
      juli 23, 2016

      Nee, dat is iets anders. Dat is een goed gemaakt pilsener waarin natuurlijk gluten voorkomen – gluten zijn geen artificiële toevoeging als je dat denkt, maar een natuurlijk bijproduct van granen waar sommige mensen een intolerantie voor hebben – en brouwen met hopextract is niets vreemds of slechts. Belangrijkste punt voor mij is hier dat de grootgrutter opmerkelijkerwijs eerst en vooral een smaakrijk, gedryhopt en hoogwaardig bier wilde maken, tegen een goede prijs, en daar (naar mijn smaak) behoorlijk goed in is geslaagd. Het is duidelijk anders dan bijvoorbeeld de huismerk ‘speciale’ bieren van bijvoorbeeld Belgische supermarkten.

      • Kees Beerepoot
        juli 23, 2016

        Hear! Hear!

  • Dirk Breedveld
    juli 23, 2016

    En nu? Wat is de boodschap?Hoe los je het op gewoon terug naar de naam van de brouwer en de echte stijl en dan niet in een andere stijl in een competitie douwen om een prijs te winnen. Is dat niet de oplossing? Daarnaast kan ik graag de lol in zien van een handdoekje dat “Wetnap” heet of een “met mijn bek
    In het zonnetje” bier.

    • Rick Kempen
      juli 23, 2016

      We zullen het zien….ik vond het ‘naam probleem’ daarom ook eerst en vooral hilarisch. Maar ik kan prima leven met, bijvoorbeeld, De Prael Weizen (dus Brouwerij + Stijl). En als het moet, probeer me dan aan het lachen te krijgen met een koddig bedoelde bier naam – maar bekommer je eerst en vooral om de kwaliteit, bewaar de grapjes voor later.

  • Toon vd reek
    juli 23, 2016

    Prachtig verhaal Rick, je slaat de spijker in het biervat

  • Willem bongers
    juli 23, 2016

    Het doet mij deugd dat er ook eens door een niet gekleurde bril naar de brouw-explosie van de laatste tijd gekeken wordt. Natuurlijk zijn er mooie bieren tot ontwikkeling gekomen.
    Voorbeeld: Maar ik kom ook regelmatig sapjes tegen die zeker voldoen aan het modeverschijnsel om hele hopvelden aan het wort toe te voegen; bieren waarvan je kringspier samentrekt. En als je zo’n bier een tweede keer proeft, is de smaak weer anders… dus niet echt een stabiele brouwerij.
    groet Willem Bongers

    • Rick Kempen
      juli 23, 2016

      Precies, Willem – die bieren en hun brouwers zullen door kritische consumenten als jij vanzelf naar de vergetelheid worden gebonjourd.

  • Willy Otten
    juli 25, 2016

    Voor mij blijft de vraag hoe je snel rijk word met bierbrouwen 😉 Onze ervaring is, wil je een mooi, eerlijk, goed bier brouwen en daar ook een eerlijke prijs voor vragen, dan word je niet snel rijk. Misschien dat door kritische consumenten het kaf van het koren gescheiden kan worden…. Er is inderdaad veel matig “ambachteijk” bier te koop voor een veel te hoge prijs.

    • Rick Kempen
      juli 25, 2016

      Dag Willy –

      Als je snel rijk wilt worden is de keuze voor het ambacht van brouwer inderdaad niet de beste 🙂 Je kunt er een goede boterham aan verdienen, en een enkeling wordt er zeer rijk van – maar ik ben blij dat het jou en jullie brouwerij daar niet per sé om gaat!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *