Bier in Mercure Hotels – Flavors from the Local Cellar

‘My Life With Beer’ speelt zich niet alleen af in verband met mijn werkgever, Bier&cO. Zo ben ik de afgelopen week bezig geweest met het bezoeken van drie Nederlandse brouwerijen en drie hotels: de Mercure groep, onderdeel van Accor Hotels, gaat namelijk het concept ‘Taste the flavors from our local cellar’ toespitsen op lokale bieren! Zo ‘adopteert’ elk hotel een lokale brouwer.

De Prael bier in Mercure Canal DistrictOm dat concept goed vorm te geven nodigde Mercure diverse bierliefhebbers die de kunst van het schrijven verstaan uit om in de hotels te verblijven, de betreffende brouwerij te bezoeken en de bieren te proeven. Vervolgens maakte ieder daar een reportage over. Die worden op hun beurt gebundeld in een brochure die in grote oplage in alle Mercure hotels komt te liggen, opdat het ‘bierig karakter’ goed naar voren komt. Natuurlijk wordt het betrokken personeel goed doorkneed in de finesses van de lokale bieren: Fiona de Lange zal een Master Class verzorgen, en de meeste hotels nemen hun mensen ook mee om de brouwerij met eigen ogen te zien en de bieren zelf eens te proberen. In het kort: een kleine stap voor een wereldwijde hotelketen, een reuzenstap voorwaarts voor onze mooie Nederlandse bieren!

Dat Nederlands bier tot het beste in de wereld behoort kwam onlangs nog ter sprake toen we konden vaststellen dat Nederland het tweede grootste exportland ter wereld is als het om bier gaat: alleen Mexico exporteert meer. Wat daarbij overigens niet ter sprake kwam is dat een groot deel van die Mexicaanse export in Nederlandse handen is: tellen we de waarde van Tecate en Dos Equis bij Nederland op (Heineken is de eigenaar), en halen we het bij Mexico weg, is Nederland groter (een goede 200 miljoen euro). Overigens blijft er bij die methode van Mexico niets over, want Corona, Modelo en Pacifico zijn allen in handen van het Braziliaanse ‘rupsje nooitgenoeg’ AB Inbev. Vraag niet wat deze methode voor België zou betekenen, als exportland. Genoeg gelachen: terug naar Mercure en haar mooie concept.

Hoewel nog in de voorbereidende fase (‘Flavors from the Local Cellar’ zal in november echt worden uitgerold) vind je nu al lokale bieren in de Mercure hotels. Naast het geijkte aanbod van Heineken, Brand en Affligem kun je bijvoorbeeld Jopen, Oedipus, ’t IJ en De Prael vinden. Alle acht deelnemende Mercure hotels zullen uiteindelijk ook een dwarsdoorsnede van het landelijke lokale aanbod gaan aanbieden. Een vrij briljant concept in mijn ogen: Nederland wordt meer en meer erkend als mooi bierland, met een eeuwenoude en rijke biercultuur (al zijn er incidenteel geluiden te horen die het tegendeel beweren, maar die geluiden komen steevast van bierfossielen die bij tijd en wijle een zuur plasje laten lopen). Biertoerisme is een groeiend fenomeen in de wereld, en Mercure speelt daar handig op in. En zo wordt toerisme in eigen land ook een stuk leuker!

Amsterdamse bieren in Amsterdamse hotels

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *