Bier moet je drinken, maar er over lezen is ook leuk!

Op Facebook, twitter, Untappd en Ratebeer valt zo ongelooflijk veel mee te genieten met wat anderen drinken dat ik wel eens vergeet zelf een flesje open te maken. Mijn favoriete plekken zijn Beer Geeks op Facebook (moet je wel lid van worden) en The Pub van Untappd: er is geen betere manier om op de hoogte blijven van wat er speelt. Recent verschenen ook twee publicaties in zogenoemde ‘hard copy’ – op papier dus, en ook dat is fijn: zeker omdat beide enorm aan te bevelen zijn. Als allerlaatste staat de Europese Bier Bloggers Conferentie voor de deur. Dat wordt lezen geblazen!

Be there or be square!

Be there or be square!

Op vrijdag 19 en zaterdag 20 augustus vindt in het Mercure Hotel Amsterdam City de vierde editie plaats van de European Beer Bloggers Conference. Rond de zeventig internationale bloggers zullen zich dan onderdompelen in Nederland Bierland, met diverse presentaties, workshops en leerzame excursies op het programma. Voor wie, als blogger, nog deel wil nemen: dan kan, hier vind je alle informatie. Eén van de hoogtepunten zal het diner bij en bezoek aan de Jopen brouwerij zijn, een ander hoogtepunt wordt ‘Live Beer Blogging’: gedurende een uur krijgen tien brouwerijen de kans zich te presenteren aan de aanwezige bloggers. Die zitten verspreid over tien tafels: iedere brouwer heeft steeds vijf minuten om een bier te laten proeven en een soort van ‘elevator pitch’ te doen. De lijst van deelnemende brouwers vind je hier; op diverse Social Media en blogs zul je ‘live’ het verslag kunnen volgen. Wie weet krijgen we er zelfs een Facebook Livestream van!

Bier in Nederland - Marco Daane

Bier in Nederland – Marco Daane

Zoals gezegd gebeurt er ook het nodige in meer traditionele media, ofwel, op papier. Naast een stortvloed van publicaties op gebied van ‘bier aan tafel’, met een nogal wisselend niveau, verschenen onlangs twee publicaties waarvan ik heel gelukkig werd. Het betreft een boek en een nieuw magazine. ‘Bier in Nederland’ is, in de woorden van schrijver Marco Daane, een biografie van de Nederlandse bieren en brouwerijen. Een treffende beschrijving, hoewel het eerst en vooral een diepgravende beschrijving is van wat Nederlandse brouwerijen allemaal gedaan hebben, met als zwaartepunt de periode 15e-18e eeuw.

Marco Daane

Marco Daane

Met niet aflatende ijver heeft Marco oude brouwers en hun producten in kaart gebracht, waarbij veel bestaande ‘feiten’ worden ontmaskerd als waanideeën. Ook in dit boek wordt fijntjes gewezen op het feit dat bewaarbaar bier voor lange zeereizen heel geen Engelse, maar een Nederlandse vinding is – de biografie van IPA zal binnenkort toch echt moeten worden herzien. En zo zit het boek vol met wetenswaardigheden en interessante inkijkjes. De beschrijving van de meest recente geschiedenis is er wat bekaaid van af gekomen – maar dat biedt alleen maar ruimte voor een mooi vervolg, waarop ik niet wachten kan. Dit boek is in elk geval een absolute aanrader en een ‘moet je hebben’ voor elke zichzelf respecterende Nederlandse bierliefhebber.

Het voorblad van 'Schuim'.

Het voorblad van ‘Schuim’.

En dan verscheen de eerste editie van Schuim, magazine voor de drinker en (thuis)brouwer. Het blijft onduidelijk wat de geplande frequentie is: een maandblad lijkt het evenwel niet te worden. Wat mij het meest bevalt aan dit nieuwe initiatief is dat het vrijwel geheel is geschreven en gemaakt door ‘nieuwe biersterren aan firmament’: het zijn niet de gearriveerde bier bobo’s (waartoe ik mijzelf graag meereken) die hier hun kennis of passie met u delen. Er zitten wel ‘Schuimkoppen’ tussen die we uit de bierwereld kennen, zoals Yvonne van Houtum, Annette Wiesman en Thomas Wijns – maar al met al is het een verfrissende groep enthousiastelingen die een smakelijk en inspirerend blad hebben gemaakt.

Schuim!

Schuim!

Ook zo fijn: ruimte voor ‘eye candy’, zoals een serie foto’s van bierflesjes-in-silhouet. Prachtig! De vormgeving springt overigens meteen in het oog: rustig, met zeer goed verzorgd beeldmateriaal, nodigt het uit tot genieten. Ik hoop dat dit initiatief uitgroeit tot een vaste waarde, en ik zie reikhalzend uit naar de tweede editie. De eerste editie kun je laten thuisbezorgen of via een aantal fysieke verkooppunten verkrijgen.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.