Bier&cO treedt toe tot Swinkels Family Brewers

En dan is het plots zover: ik kan nu uit eigen ervaring meepraten over hoe het is als het bedrijf waarvoor je werkt wordt overgenomen. Vandaag wordt bekend gemaakt dat Bier&cO, het aangenaam eigenzinnige en ‘s werelds mooiste bierbedrijf, toetreedt tot Swinkels Family Brewers. Echt meepraten over hoe dat nu is kan ik natuurlijk nog niet, daarvoor is het nog te vroeg. De afgelopen dagen heb ik geprobeerd mijn gedachten erover op een rijtje te krijgen – dit is nog niet helemaal gelukt, maar eerlijk gezegd zie ik zeer uit naar wat de toekomst ons, en mij, brengen gaat. Twee dingen weet ik wel: het verbaast mij oprecht dat een overname van Bier&cO nog zo lang geduurd heeft, en het is een ongelooflijk compliment voor al het werk dat wij Bier&cO’ers de laatste dertig jaar (of daaromtrent) hebben verzet.

Zelfstandig
Precieze details worden niet bekendgemaakt, zo gaat dat bij het samengaan van twee familiebedrijven. Vraag mij daar dus ook niet naar: geen idee wat er betaald is. Wat ik wel weet is dat de overname per direct is en dat alle collega’s aan boord blijven. Bier&cO zal als zelfstandig onderdeel van Swinkels Family Brewers verdergaan. Beide familiebedrijven (zo heb ik Bier&cO tenslotte altijd ervaren) bundelen hun krachten om hun beider specialisaties verder versterkt aan bierliefhebbers aan te bieden. Precies zoals dat gaat, en gegaan is, bij vergelijkbare overnames in Bierland – hoewel dat meestal brouwerijen betrof.

Het persbericht dat zojuist is rondgestuurd meldt het volgende: ‘Met de overname versterkt Swinkels Family Brewers de lokale relevantie van haar portfolio en geeft de brouwer verdere invulling aan  de groeistrategie. Ook voor Bier&cO is het een logische stap. Met een grotere afzetmarkt is het handelshuis nog beter in staat de consument uit te dagen nieuwe smaken te ontdekken.” Gezamenlijk gaan wij dus consumenten uitdagen ‘eens anders te drinken’.

Symboliek
De directeur van Bier&cO, Gaius Voûte, maakte het nieuws en petit comité bekend met gebruikmaking van mooie symboliek: op een bootje, in het midden van het IJ. Hij sprak de wens uit dat iedereen aan boord zou blijven, en godlof had geen van de aanwezigen de onmiddellijke aanvechting om overboord te springen. Sterker: ik denk dat al mijn collega’s, net als ik, vooral de grote kansen en mogelijkheden zien die deze strategische alliantie met zich meebrengt. Want zoals Gaius het zo mooi verwoordde: “Dit is een perfecte match. Wij blijven doen waar wij goed in zijn: het prikkelen van het smaakpalet van alle liefhebbers van ambachtelijke dranken, maar vanaf nu op grotere schaal. Een mooie erkenning voor Bier&cO en onze partners.” Daaraan heb ik niets toe te voegen.

De toekomst
Vooral dat laatste maakt wel indruk op mij: al meer dan dertig jaar doen wij ons best om keuzevrijheid en smaakvariatie op de drankenmarkt, met een specialisatie op biergebied, beschikbaar en bereikbaar te houden. Op onze eigen manier hebben wij daarin een grote rol gespeeld in het op gang brengen, en houden, van de Europese bierrevolutie. Persoonlijke hoogtepunten zijn de introductie van Hefeweizen in Nederland, met het fantastische bier van ‘s werelds oudste brouwerij Weihenstephan; de introductie van Amerikaanse bieren zoals Anchor en Amerikaanse India Pale Ale (op de presentatie in 2007 werden we voor gek verklaard) in Europa; en de sterke binding met verrassende, kleine en onafhankelijke Nederlandse brouwerijen zoals Oedipus en Uiltje Brewing Company. De erkenning die we daarvoor nu krijgen, uitgedrukt in de liefdevolle opname in de oudste familiebrouwerij van Nederland, voelt meer dan goed en geeft mij vooral vertrouwen in de toekomst.

Vragen
Vanzelfsprekend houd ik er rekening mee dat er heel wat lastige en prikkelende vragen mijn kant zullen opkomen. Zeker de bier moedjahedien zullen de messen slijpen – dat begrijp ik, net zoals ik het niet begrijp. Net zomin als Lagunitas IPA minder smaakt na de overname, of Rodenbach is achteruitgegaan sinds haar opname in de familieschoot uit Lieshout, zomin verwacht ik dat Bier&cO en de merken die zij al jaren vertegenwoordigt in negatieve zin zal veranderen. Ik zei al dat het nog wat vroeg is om er echt iets over te zeggen, maar vooralsnog zie ik de toekomst met meer dan vertrouwen tegemoet.

Hier wel alvast tips qua vuur en schenen: heb ik al een boerenkiel gekocht? Moet ik mijn visitekaartje nu weer veranderen? Was ik niet al ‘groot’ genoeg? Ga ik nu Radler in alle kleuren van de regenboog drinken? Is het ook voor mij niet eens tijd voor iets ambers? Ik zie er naar uit, biervriendinnen en biervrienden. Blijf genieten, net als ik!

8 Comments
  • Han Hidalgo
    oktober 9, 2018

    Rick, blijf als onbevangen bierliefhebber en bierambassadeur vooral genieten.
    Veel plezier en succes voor de naaste toekomst.

  • Gerard Ypenga
    oktober 9, 2018

    Wat kunnen jullie straks wel wat nu of zelfstandig blijven groeien niet mogelijk is?

    • Rick Kempen
      oktober 17, 2018

      Ha Gerard – ten eerste krijgen we er een hele groep collega’s bij, met wie wij gezamenlijk ‘onze’ mooie bieren onder de aandacht van bierliefhebbers kunnen brengen. Daarbij, in een markt waar de spoeling steeds dunner wordt is een sterker lichaam geen overbodige luxe.

  • Kees Ducaat.
    oktober 9, 2018

    Heel veel succes, ik denk dat dit een hele goedr stap is.👍🏾🍻

  • Toon
    oktober 15, 2018

    Droom maar verder, natuurlijk gaat er een boel veranderen

    • Rick Kempen
      oktober 17, 2018

      Wie droomt hier, Toon, en waarvan? Verder ben ik het volledig met je eens, per slot van rekening is de verandering de enige constante.

Laat een reactie achter op Rick Kempen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *