Bierconnaisseurs, bierboeken en bierglazen

nijverdalMet de trein kom je nog eens ergens, en aangezien de NS het afgelopen weekeinde eens geen bussen inzette belandde ik via een uitzonderlijk mooie route door het Sallandse landschap in Oldenzaal – maar niet nadat ik onderweg leerde dat Heino eerst en vooral een station heeft om de trein uit de tegenovergestelde richting te laten passeren en dat het station van Nijverdal vooral uit geperforeerd aluminiumfolie lijkt te zijn opgetrokken. Gewapend met deze nutteloze kennis kon ik in het heerlijke café De Engel de lancering van de website bierconnaisseurs.nl meemaken!

Mijn favoriete bier in de lijst, alleen al voor de naam.

Mijn favoriete bier in de lijst, alleen al voor de naam.

De website, een fantastisch initiatief van Bert Kuperus, bestaat vooral uit een lijst van 36 Nederlandse bieren, samengesteld door 25 bierliefhebbers. Bert kwam tot dit initiatief ‘omdat hij speciaalbier wil promoten op een boven de middelmaat uitstekende manier’ (let op de leuke woordspeling die hier, ik vrees onbedoeld, te vinden is). De bierliefhebbers zijn allen door Bert persoonlijk uitgenodigd om hun favoriete bier te kiezen en te beschrijven – en in sommige gevallen mocht je een tweede bier nomineren. Niet iedereen wilde meewerken, vaak omdat men niet wilde dat hun naam aan een bepaald bier werd ‘verbonden’ – een interessante motivatie. Uiteindelijk leest de lijst als een droom van een bierkaart die in geen enkel café zou misstaan. Bekijk de lijst zelf en lees de commentaren die elke ‘bierspecialist’ aan de bieren toevoegde. Al met al een mooi initiatief, zonder enige commerciële bijbedoelingen, van een gepassioneerde bierliefhebber die hiermee fantastische PR bedrijft voor Nederlands bier in het algemeen. Dank Bert!

Boek-cover-Ontdek-de-smaak-van-bier

De cover van ‘Ontdek de smaak van bier’

Enkele dagen later presenteerde Fiona de Lange haar nieuwe boek ‘Ontdek de smaak van Bier’, natuurlijk ook in een café, en wel het fijne ‘Café Kootje’ (onderdeel van Delirium Café Amsterdam). Van te voren was aangekondigd dat de boekpresentatie samen zou vallen met ‘de introductie van iets nieuws, revolutionairs, dat alles te maken heeft met het proeven van bier’. Daar was ik natuurlijk zeer benieuwd naar!

glass_sparkling

Het bierglas ‘sparkling’: speciaal voor pils, fruit- en witbier

Het boek ziet er bij het eerste doorbladeren prima uit, veel foto’s houden het prettig rustig. Het beoogt de smaak van bier op een begrijpelijke manier uit te leggen zodat elke consument gemakkelijk de bieren van zijn of haar voorkeur kan vinden: voor elke smaak bestaat wel een bier namelijk, maar hoe vind je dat in de rijke keuze van vandaag? ‘Proef de waarheid’ is de ondertitel – en daar ga ik eerst het boek eens goed voor lezen, want die belofte bevalt me wel! Echter, tijdens de presentatie ging het eigenlijk maar heel even over het boek, dat nota bene in nog geen acht weken geschreven schijnt te zijn, een hele prestatie. Het overgrote deel van de bijeenkomst ging namelijk over het concept ‘Enjoying Beer’ en de introductie van drie glazen, die fabrikant Ritzenhoff in samenwerking met Fiona heeft ontwikkeld en op de markt brengt. Het leidende idee was wijn: voor wijn heb je grofweg drie smaken, en dus kun je met drie glazen (rode wijn, witte wijn en champagne) prima toe. Dit bleek dan het nieuwe en revolutionaire te zijn dat alles te maken heeft met het proeven van bier.

 

Het Teku glas voldoet voor mij eigenlijk altijd.

Het Teku glas voldoet voor mij eigenlijk altijd.

Ik weet nog niet zo goed wat ik er van vind. In de bijna dertig jaar dat ik in de bierwereld vertoef heb ik besloten dat er niet zoiets als het perfecte glas voor eender welk bier bestaat, hoewel ik in vrijwel alle gevallen het Teku glas prefereer. Maar een Bolleke De Koninck is niet voor niets een begrip geworden, en een Weihenstephan Hefeweizen smaakt nou eenmaal het lekkerst uit het originele ‘Stephani’ glas. Weizenbierglas-Stephani-05l-102x300Sterker, dat is zo goed dat zelfs Wieckse Witte en Hertog Jan de vorm schaamteloos hebben gekopieerd voor hun eigen vocht. En ook eerdere pogingen van fabrikant Spiegelau (een speciaal stout en IPA glas) of de proefglazen set van Michael Jackson konden mij maar deels bekoren. Revolutionair en nieuw is het idee dus niet, maar alles dat helpt om de consument gemakkelijker haar of zijn keuze te maken en – vooral – te genieten van het favoriete bier juich ik toe. Ik ga de drie mondgeblazen exemplaren die alle aanwezigen meekregen binnenkort proberen en zal er verslag van doen. En natuurlijk ben ik benieuwd wat jullie van ‘het ultieme bierglas vinden’ – vul dan even de poll in!

2 Comments
  • Wilco
    november 25, 2015

    Inderdaad een mooi initiatief, die bierconnaisseurs. Net als deze site trouwens. Altijd weer een plezier om te lezen. Was het een bewuste keuze van je om een bier als Kopi Loewak te kiezen dat al meer dan 2 jaar niet meer gebrouwen wordt?

    • Rick Kempen
      november 25, 2015

      Dank voor de aardige woorden, Wilco! En ja, de keuze voor Kopi Loewak was heel bewust, is net als Rook in de Kachel een bier dat een enorme indruk op mij heeft gemaakt. Dat het al een tijdje niet meer gemaakt wordt is heel jammer; beschouw het als een pleidooi aan Menno om het weer eens te brouwen!

Laat een antwoord achter aan Wilco Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *