Onlangs verscheen een geinig blog op biernetwerk.nl, een site die je zeker in de gaten moet houden. Onder de titel ‘Deze 7 biertrends zien we in 2016 liever verdwijnen’ zette de schrijver zijn grootste ergernissen op een rijtje – leerzaam en vermakelijk. Kim Lentjes voorspelde in februari 5 biertrends voor dit jaar op haar mooie genietenmetbier.nl en de Foodbrigade van Sligro zette de ‘Drie grootste biertrends voor 2016’ op een rij. Lijstjes vindt u blijkbaar leuk, dus ik zal niet achterblijven. In drie afleveringen krijgt u commentaar op de drie lijsten, en dan volgt mijn lijst met wat ik denk dat hot wordt – en waar ik op hoop!
Allereerst de voorspellingen van Kim: bier in blik wordt populairder, bier aan tafel wordt populairder, consumenten en verkopers van speciaal bier zullen er meer verstand van krijgen, diversiteit van stijlen neemt toe (minder na-apen) bij Nederlandse brouwers en het bewaren en opleggen van bier zal toenemen. Helaas heeft Kim slechts in een geval gelijk gekregen…
Bier in blik worstelt nog steeds, en volstrekt onterecht, met een slecht imago. Vooral vanwege onzinnige argumenten als ‘het ziet er niet uit’, ‘ik drink toch ook niet uit een pak’ en ‘blik geeft metaalsmaak af’ weigeren veel (bier)liefhebbers de vele voordelen van blik te erkennen: ideale bescherming tegen licht en lucht, en op vrijwel alle fronten pure milieuwinst. De meerwaarde op het gebied van kwaliteit zal het heus ooit wel winnen, maar eerst moeten er wat heilige huisjes sneuvelen.
Of consumenten en verkopers van speciaalbier er meer verstand van hebben gekregen valt te bezien. Veel consumenten kunnen nog steeds geen witbier van een weizen onderscheiden, of een IPA van een saison. Dat is heel niet erg, er valt eenvoudigweg nog veel goed werk te verrichten. Ernstiger is dat er steeds meer bier connaisseurs rondhuppelen die soms tenenkrommende wartaal uitslaan, inclusief mensen van naam. Positief is dat StiBON steeds meer mensen kan inschrijven voor de opleiding. Maar qua kennis valt er nog een hoop te winnen.
Nederlandse brouwers apen elkaar, en hun buitenlandse collega’s, eerder na dan dat ze zich proberen te onderscheiden. Dat is niet zo gek, want écht creatief zijn met brouwen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Pure winst is dat veel van de nieuwkomers al wel meteen een vrij hoge algemene kwaliteit weten te halen – vooral de hygiëne is in Bierland sterk verbeterd.
Aan de andere kant volgen brouwers toch ook de smaak van de consument, en die hobbelt nog overal achteraan: de groei van IPA is dus ook zeker nog niet voorbij. Daarbij: hoeveel Menno Oliviers, Kees Bubbermannen of Bert Calkhovens kan een land hebben?
Bier in een koele en donkere ruimte bewaren is zeer verstandig – zo bescherm je het tegen onnodige kwaliteitsvermindering. Maar niet alle bieren zijn voor opleggen geschikt, sterker nog: slechts 30% van de bieren kan een positieve smaakverandering ondergaan vanwege langdurig bewaren in een koele en donkere ruimte. Verreweg de meeste bieren zijn nog steeds bedoeld, en op hun best, als ze zo vers mogelijk worden gedronken. Gelukkig is deze voorspelling dus nog niet uitgekomen.
Bier aan tafel is daarentegen in verhevigde mate populair geworden. Vooral Foodfestivals, pop-up restaurants en alle restaurants van chefs onder de dertig jaar hebben tegenwoordig een behoorlijk bieraanbod. Dat wil niet zeggen dat hier niets verder te verbeteren valt: ik blijf van mening dat het ontbreken van een deugdelijke bierkaart reden is om de derde Michelin ster niet uit te reiken. Blijf dus allen om de bierkaart vragen, naast de wijnkaart, waar u ook uit eten gaat. Moet je eens zien wat dat voor effect heeft!
Leave a Reply