Onlangs verscheen een geinig blog op biernetwerk.nl, een site die je zeker in de gaten moet houden. Onder de titel ‘Deze 7 biertrends zien we in 2016 liever verdwijnen’ zette de schrijver zijn grootste ergernissen op een rijtje – leerzaam en vermakelijk. Kim Lentjes voorspelde in februari 5 biertrends voor dit jaar op haar mooie genietenmetbier.nl en de Foodbrigade van Sligro zette de ‘Drie grootste biertrends voor 2016’ op een rij. Lijstjes vindt u blijkbaar leuk, dus ik zal niet achterblijven. In drie afleveringen krijgt u commentaar op de drie lijsten, en dan volgt mijn lijst met wat ik denk dat hot wordt – en waar ik op hoop!
Na de voorspellingen voor 2015 van Kim Lentjes en die voor 2016 van de Foodbrigade van Sligro nu tijd voor 7 biertrends waar Biernetwerk.nl graag vanaf wil. Een indrukwekkende en diverse lijst met ‘klein en groot leed in de (Nederlandse) biercultuur’: wat vind ik daar dan weer van?
‘Het totale gebrek aan Russian Imperial Stouts in de supermarkt’: da’s een dapper verzoek! Zijn die arme supermarkten net van vrijwel geen smaakrijk bieraanbod naar een hoorn des overvloeds gegaan, hebben ze tóch nog iets over het hoofd gezien. Geef het tijd zou ik zeggen, en bedenk dat een supermarkt geen speciaalzaak is. Tel uw zegeningen overigens!
‘Pretentieuze bierverkiezingen’: toegegeven, veel bierverkiezingen hebben bizar veel stijlen en substijlen, maar hier slaat Biernetwerk in mijn ogen een beetje door. Nog steeds zijn er maar een handvol mondiaal aansprekende verkiezingen – en verder hebben veel festivals een interne competitie. Ik zou eerder willen juichen vanwege alle serieuze aandacht voor de kwaliteit van de deelnemende bieren! Want Biernetwerk verbaast zich over de medaille van Heineken Light, bij de Brussels Beer Challange in de categorie ‘Light Lager’: alsof Heineken geen mondiaal aansprekend kwaliteitsproduct is! Jeugdige overmoed?
‘Pretentieuze bierkenners en -clubs’: Ik vraag me dus af of ik mij aangesproken moet voelen – waarschijnlijk wel, en daarbij ben ik ijdel genoeg om te hopen dat ze mij ook bedoelen! Nou, jammer dan: mij krijg je niet zomaar weg vrienden! Waarschuw me wel als ik mijzelf begin aan te prijzen als ‘Dé Biersommelier van Nederland’ want dan lijd ik inderdaad aan schaamteloze zelfoverschatting. Maar ik snap de jongens en meisjes van Biernetwerk wel: er lopen veel mensen rond die flagrante nonsens uitslaan. Maar met leeftijd heeft dat niets te maken kinderen! Vraag jezelf ook vooral vaak af hoe hoog je zelf klimmen wilt… en neem dan het risico te vallen.
‘Barrel aging zonder echte kennis’: hier ben ik het vrijwel volledig met Biernetwerk eens, hoewel ik ‘barrel aging’ zou willen vervangen door ‘brouwen’. Er wordt inderdaad wat afgeëxperimenteerd, niet gehinderd door enige kennis – maar bovenal, er wordt veel gebrouwen zonder werkelijke passie. Elke succesvolle sector trekt uiteindelijk gauwdieven en slinkse free-riders aan, maar in Nederland lijkt dat sneller te gaan dan elders. Maar: eens. Meer kennis kan voor niemand kwaad!
‘Seksistische marketing’: tsja, dat is bijna een open deur. Over de campagne ‘Love Beer’ denk ik wat genuanceerder, maar dat zal de leeftijd wel weer zijn. Punt is: bier maakt geen onderscheid tussen geslacht, huidskleur, politieke of religieuze overtuiging, seksuele voorkeur of mate van intelligentie; bier maakt alleen onderscheid op leeftijd. Geen 18? NIX!
‘Slecht georganiseerde bierfestivals’: dit punt lijkt er een beetje met de haren bijgesleept, want over het algemeen zijn Nederlandse bierfestivals prima georganiseerd (en het gegeven voorbeeld, zo meldt Biernetwerk ook, heeft duidelijk lering getrokken en excuses gemaakt) hoewel de bemensing van de taps op het Bokbierfestival altijd weer een mengeling van Nouvelle Vague en Russische roulette is. Ik zou hier niet over mekkeren jongens: biedt jezelf maar eens aan als vrijwilliger en schop tegen datgene dat het verdient.
‘Overdreven marketing’: tsja, in de afdeling ‘open deuren’ scoort deze ook hoog, het is hetzelfde als vragen om eerlijke reclame. Duh. Maar het onderliggende punt, namelijk het wekken van overspannen verwachtingen, snijdt wel degelijk enig hout, al moeten we daarvoor niet zozeer de brouwers (en hun lieve jongens en meisjes van marketing) aanspreken als wel ons zelf, bierdrinkers/ -liefhebbers/ -kenners/ -experts / -genieters/ -netwerkers: het hoeft niet altijd gaver, extremer, gedurfder, extravaganter. Gewoon goed bier maken is op zich namelijk al een zeer zware opgave, laat staan dat telkens te herhalen. Weer: tel uw zegeningen!
december 11, 2015
Dank u Rick
december 11, 2015
Sorry,
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo’n best blog. Veel (tegen)argumenten op het origineel zijn niet echt duidelijk. Maar erger: de toon is erg denigerend en er wordt net gedaan of Biernetwerk bestaat uit allemaal “jonge honden” zie “kinderen”/ “jongens en meisjes” en meer van dergelijk taalgebruik. Alsof oude wijze opa spreekt en alles beter weet.
Volgens mij is het precies die houding die in het origineel zo bekritiseerd wordt. Daarmee bevestigt Rick het vooroordeel, wat op zich dan wel weer tekenend / grappig is. En stiekem ook best een beetje sneu, eigenlijk.
december 11, 2015
Sorry Onno – mijn blog was allesbehalve denigrerend bedoeld – het spijt mij als dat zo over komt. Ik neem je opmerkingen ter harte en zal beter mijn woorden kiezen want ik wil niet als een oude opa klinken die denkt alles beter te weten – en dus zal ik mijn tegenargumenten volgende keer beter proberen te formuleren. Dank voor je opbouwende kritiek!
december 11, 2015
Overigens, Onno, als je goed leest zie je dat ik het in de meeste gevallen met ze eens ben. Misschien nog eens lezen?
december 11, 2015
Schouder aan schouder met de Sligro Lambieken favoriseren. Het wordt een mooi jaar volgend jaar.
december 12, 2015
Ik denk dat we hier met een mens te maken hebben met een narcistische persoonlijkheidsstoornis. iemand die graag over zijn ego wordt gestreeld.
december 14, 2015
Het zal dan ook wel aan mijn leeftijd liggen, maar ik vind het wel een goed stuk. Het beschrijft wel aardig wat ik voelde toen ik het las. Verder vind ik dat wanneer je kritiek uit dat uitstekend is, maar er ook tegen moet kunnen dat je antwoord krijgt. Rick heeft daarbij een eigen stijl en wie weet is dat voor mensen die hem niet kennen wat minder prettig. Maar als we allemaal eenzelfde stijl zouden hanteren zou het wel erg saai worden.