Brouwerij De Molen deels in handen van…

Op zondagmiddag worden uitgenodigd in Bodegraven overkomt mij niet dagelijks, en al helemaal niet als de reden is dat Menno Olivier en John Brus een verklaring willen afleggen. Zo vond ik mij daar terug met nog vier bier bloggers annex journalisten, in de verwachting dat de verkoop van een Nederlands pareltje zou worden aangekondigd – de grote vraag zou zijn aan wie. Godlof liggen de zaken een stuk genuanceerder.

Al maanden gonsde het van de geruchten: Bavaria zou De Molen hebben gekocht. Verleden jaar maakte De Molen bekend dat zij met de Brabantse familiebrouwers een exclusieve distributieovereenkomst hadden gesloten en er werd op Borefts Bierfestival een Swinkels familielid in keurig en perfect detonerend pak gesignaleerd. Zowel Bavaria als De Molen ontkende een verdergaande verbintenis – maar dat bleek niet langer vol te houden. Here’s the deal.

Bavaria zet vandaag een grote stap in de toekomst. De bierbrouwer presenteert een geheel nieuwe uitstraling voor het merk Bavaria. Daarmee zet Bavaria haar belangrijkste biermerk opnieuw in de markt. Krattenwand: Bavaria heeft 2,2 miljoen 12-vaks kratten laten produceren. Bij deze foto hoort een APS persbericht. ANP PHOTO PERSSUPPORT Foto en bijschrift vallen buiten de redactionele verantwoordelijkheid van de Algemene Nieuwsdienst van het ANP. Foto is vrij van rechten en mag alleen redactioneel gebruikt worden in de context van het geleverde bijschrift.

Al in begin 2015 heeft Bavaria Brouwerij, via een BV waarin zij participeert met Brouwerij De Koningshoeven, 35% van het aandelenkapitaal van Brouwerij De Molen overgenomen. De aandelen zijn afkomstig van diverse kleinere oorspronkelijke aandeelhouders: Menno en John houden gezamenlijk de meerderheid van de aandelen. Met deze transactie wordt er dus niet direct geld in het bedrijf geïnvesteerd: Bavaria heeft hiermee vooral het distributierecht van De Molen in de Benelux gekocht, en zo kan een lentebier van De Molen bijvoorbeeld exclusief voor aan Bavaria gelieerde horeca zaken worden gehouden. Een uitstekende distributie is voor een groeiende brouwerij van levensbelang, en De Molen heeft voor het kanaal van Bavaria (en La Trappe) gekozen.

Verder is voor een groeiende brouwer ‘meer bier met dezelfde kwaliteit’ van belang, ofwel, men moet kunnen investeren in ketels en tanks. Om die financiële ruimte te creëren heeft De Molen dan het ‘Formido gebouw’ verkocht dat zij vervolgens terug huurt. Vanaf midden dit jaar hoopt men de productie te kunnen laten groeien tot wel een miljoen liter, en nog meer in 2017.

johnmennoMenno en John benadrukken dat hun idealen niet zijn veranderd en dat zij, met de nieuwe aandeelhouder, duidelijk hebben afgesproken dat daaraan ook niet getornd zal worden.  Geen concessies aan smaak en ingrediënten; blijven experimenteren en innoveren; samenwerken met en kennis delen met andere craft brouwerijen; ambassadeur zijn voor ‘de werkelijke craft beer scene’ die voor hen staat voor kwaliteit en diversiteit. Voor John en Menno ‘de vier wieken van De Molen’ – en als ik Bavaria was, zou ik er geen seconde aan denken hier ook maar iets aan te veranderen.

De participatie vertoont grote gelijkenis met die van Duvel-Moortgat in Brouwerij ’t IJ. Ook daar is sprake van een minderheidsaandeel, is een forse verbreding van distributie het directe winstpunt en is toegang tot kennis een indirect pluspunt. Zowel De Molen als ’t IJ beschikken sinds kort over een professioneel laboratorium en hebben toegang tot alle andere, ook brouwtechnische, kennis van de grote broer. Het bier kan er alleen maar beter van worden, en dus profiteert de consument er van – ook vanwege die bredere distributie. In dat licht bezien zijn het dezelfde gelijkenissen als bij de Lagunitas-Heineken deal, of die van Ballast Point en Constellation – al waren dat geen minderheidsdeelnemingen.

2013-Bavaria.091Met deze deelneming creëren de huidige eigenaren natuurlijk ook een gebaand pad voor een eventueel vertrek, hoever dat ook in de toekomst mag liggen. Niet dat Menno en John de indruk wekken er binnenkort de brui aan te willen geven – maar dat zal ooit eens moeten, en dan kun je maar beter zo vroeg mogelijk beginnen met het scheppen van mogelijkheden.

Met deze geruststellende overwegingen reed ik terug naar Amsterdam, mij zelf afvragend hoe dit nieuws in Nederland zal worden opgepikt. Gezien het feit dat de deelname van Duvel in ’t IJ tamelijk onbecommentarieerd bleef geloof ik ook niet dat dit verhaal veel stof zal doen opwaaien – tenzij men bij Brewdog besluit nu ook een oekaze tegen De Molen bier uit te vaardigen. Dat zou, qua publiciteit, misschien niet eens een gek idee zijn.

3 Comments
  • Wilco
    april 4, 2016

    Kijk, daar hebben we wat aan. Duidelijk en informatief. Wel jammer dat we nu over dit onderwerp niet meer kunnen verzanden in oeverloos gespeculeer. 😉

    • Rick Kempen
      april 4, 2016

      Beste Wilco – ik denk dat dit ook de reden was dat Menno en John deze bijeenkomst belegden 🙂 Overigens sluit ik niet uit dat er nog steeds gespeculeerd zal worden, al dan niet overloos 🙂

  • Arie
    april 4, 2016

    Vlak voordat Duvel bij ’t ij in beeld kwam, heeft Heineken ook een bod gedaan! Naar zeggen 100 miljoen, lijkt me wat veel!

Laat een antwoord achter aan Wilco Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *