De Nederlandse bier consumptie in 2015

De Nederlandse bierconsumptie is in 2015 met bijna 2% gegroeid, aldus Nederlandse Brouwers in een persbericht van 30 maart 2016. “Bewuste bieren zorgen voor groei” kopt men er boven – hiermee wordt alcoholvrij bier bedoeld. Ook ‘biermix’ (een intrigerend eufemisme voor Radler) en Speciaal (allesbehalve Bewust, Biermix en Pils) zetten de opmars voort. Maar wat zegt men nu preciés? Leerzaam gegoochel met heldere cijfers, ofwel, hoe een koe een haas vangt.

kerncijfers
Nederlandse Brouwers is de belangenbehartiger van 10 grote Nederlandse brouwerijen: Heineken, Grolsch, AB Inbev, Bavaria, Alfa, De Leckere, Gulpener, Budels, Lindeboom en Texelse. De laatste jaren voelen zij de hete adem in de nek van de Nieuwe Blauwe Knoop en mede daarom – maar ook omdat zij het menen – propageren zij om met mate te genieten, matig te zijn met alcoholgebruik. Vijf van hun tien leden maken Bewuste bieren; een zestal brouwt Biermix. Van de overige ruim 250 actieve Nederlandse brouwers maakt er geen een Bewuste bieren (voor zover ik weet), een enkeling produceert Biermix. Wel doen zij, doorgaans onbedoeld, Onbewuste Biermixen het licht zien – maar daar gaat het nu niet over.

segmentenDe haas die Nederlandse Brouwers graag vangen wil is de boodschap dat Bewuste bieren, dus alcoholvrij, de grote aanjager van de Nederlandse biersector is. Procentueel is dat zo: een plus van 26,8% tegenover 13% voor Biermix, 8,2% voor Speciaal en 0,2% voor pils. In absolute getallen blijft Bewust echter de kleinste groep: 33 miljoen liter tegen 37 miljoen liter voor Biermix, 97 miljoen liter Speciaal en een duizelingwekkende 985 miljoen liter pils, zo ziet in grote lijnen de Nederlandse bierconsumptie er uit. Voor wat betreft de groei kregen Bewust en Speciaal er 7 miljoen liter bij, Biermix 4 miljoen liter en pils 2 miljoen. In al deze cijfers zijn geïmporteerde bieren meegenomen. Nu vraagt u natuurlijk: waar goochelt men dan, en doet de koe iets verkeerd?

bierconsWel, op het eerste gezicht is de bewering niet onjuist: Bewuste bieren groeien absoluut bijna even hard als Speciale bieren, maar vanwege hun kleinere basis is de groei in procenten meer dan driemaal zo groot. Het gegoochel zit hem in Kleine Letters waarin staat: ‘Cijfers op basis van monitoring onder leden en niet-leden van Nederlandse Brouwers waarmee ongeveer 94% van de markt wordt afgedekt’. Met andere woorden: als volgens Nederlandse Brouwers de totale bierconsumptie 1,15 miljard liter is, mag je daar nog bijna 75 miljoen liter bij optellen, afkomstig van de resterende Nederlandse brouwerijen. Dit lijkt mij veel – in een eerder blog schatte ik die productie op ongeveer 25 miljoen liter. Maar een ding weten we zeker: hier zit geen druppel Bewust of Biermix bij, laat staan Pils. En zo wordt er dus tussen de 120 en 170 miljoen liter Speciaal bier gedronken in Nederland. Met hun nog kleinere basis is de vergelijking wellicht oneerlijk, maar vrijwel alle Nederlandse kleine en ambachtelijke brouwerijen hebben in 2015 groeicijfers van meer dan 30% laten zien. Al met al is het dus Speciaal dat de klok slaat, harder en harder.

inouthomeSpeciaal maakt nu rond de 9% van de totale Nederlandse bierconsumptie uit, Pils is met 85% nog altijd dominant. Toevallig is dat ook bijna de verhouding Nederlands – geïmporteerd bier: 85,7% tegen 14,3%. We drinken 65% van ons bier thuis en 35% in de HORECA – maar uitgerekend daar drinken we Bewuster. Zowel Biermix als Bewust groeien in de HORECA harder dan in het totaal, en dat is extra goed nieuws want dat betekent bijna zeker dat er minder mensen met teveel alcohol op in de auto stappen als chauffeur – en ik vind elke druppel al teveel als je nog moet rijden. Doe het gewoon niet, drink dan Bewust!

Zo moet ik eigenlijk constateren dat ik het met de koe eens ben: geweldig dat er zoveel meer mensen Bewust consumeren, zeker in de HORECA! Heel verstandig om dat te doen, en het geeft extra reden om dan lekker thuis Speciaal te genieten!

1 Comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *