Begin mei is de tweede editie van Brouw! magazine uitgekomen, het nieuwe lijfblad voor de craft- en homebrewers dat 4x per jaar verschijnt. In deze editie wordt onder meer een onderzoeksartikel gepubliceerd naar aanleiding van een enquête over kwaliteit onder brouwers. Namens Het Bierplein, een andere bierige hobby van mij, deed ik namelijk dat onderzoek onder de Nederlandse brouwerijen. Aanleiding was het afsluitende plenaire debat tijdens de Dutch Craft Beer Conference, waarbij er slechts weinig handen de lucht ingingen toen Steve Grossman van Sierra Nevada Brewing Company de retorisch bedoelde vraag stelde “hoe vaak jullie je bier op kwaliteit onderzoeken?”. Slechts weinig handen gingen de lucht in en Steve moest zichtbaar moeite doen niet de haren uit zijn hoofd te trekken, zijn kleed te verscheuren en handenwringend de Heilige Drievuldigheid aan te roepen.
De meest prikkelende uitkomst van de enquête is dat brouwers van zichzelf vaak zeggen genoeg aan kwaliteitscontrole te doen, terwijl zij vinden dat veel van hun collega’s daarin te kort schieten. 27% van de operationele bedrijven vulde de enquête in. De resultaten zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen. Zo geeft driekwart van de respondenten aan de Hygiënecode Brouwerijen te kennen en er aan te voldoen, maar uit andere antwoorden kan worden afgeleid dat tweederde helemaal niet aan de Hygiënecode Brouwerijen voldoet.
Ook op het gebied van sensorische of laboratoriumanalyse lijkt de Nederlandse brouwersgemeenschap nog veel slagen te kunnen maken. Het aloude adagium ‘meten is weten’ wordt, boud gesteld, door veel Nederlandse brouwers blijmoedig in de wind geslagen. De meest prikkelende uitkomst van de enquête is dat brouwers van zichzelf vaak zeggen genoeg aan kwaliteitscontrole te doen, terwijl zij vinden dat veel van hun collega’s daarin te kort schieten. Alle uitslagen zijn te lezen in Brouw! nummer 2, net als vele andere interessante artikelen voor (hobby)brouwers.
Wil je een abonnement op Brouw! nemen, dan doe je dat het best via www.brouwmagazine.nl. Een jaarabonnement kost € 25,50 in Nederland en € 32,50 in België. Het blad heeft een herkenbare bladformule met terugkerende rubrieken. Zo is er altijd het laatste productnieuws, zijn er informatieve rubrieken over grondstoffen zoals brouwgerst/mout, hop en gist, uitleg over brouwapparatuur, columns, interviews met brouwers, collaboration brews (reportages over brouwers die samen een eenmalig bier brouwen), informatie over recepturen en meer nieuws dat de brouwers aanspreekt. Kennisuitwisseling is de rode draad in het magazine. Het magazine Brouw! heeft een oplage van 10.000 exemplaren.
***Disclaimer***
Dit artikel is deels gekopieerd uit een – op zijn beurt – deels door mij geschreven persbericht dat verstuurd is door Brouw! Ik ben ‘bezoldigd’ auteur van een aantal artikelen in deze, het vorige en – Deo Volente – komende nummers van Brouw! Daarnaast ben ik bevriend met de uitgever (de onvolprezen Fedor Vogel) en heb ik met hem aan de basis gestaan van menig Nederlands bierinitiatief. Meent u enige vooringenomenheid uit bovenstaande bericht te kunnen distilleren ? U heeft volkomen gelijk, en op mijn beurt schaam ik maar daar dan weer niet voor.
Indien ik verder verzuimd heb hier zaken te melden, dan spijt mij dat.
Overigens werk ik voor Bier&cO, de meeste gave Europese drankenspecialist die zich al decennia bekwaamd in ’s wereld mooiste craft brewed beverages. Maar, dat doet nu eens niet terzake, althans, dat geloof ik in dit geval niet.
***Einde disclaimer***
Leave a Reply