De officiële opening staat nog steeds gepland voor half september, maar de spanning stijgt rond de uiteindelijke impact van Stone Brewing Berlijn. Het is de eerste Amerikaanse “Craft” brouwerij die de sprong over de Grote Plas maakt om daadwerkelijk een eigen brouwfaciliteit op Europese bodem te bouwen. Een ding is zeker: het zal een enorme impact hebben op bier zoals we dat nu en hier kennen.
Allereerst staat Stone bekend om zijn hoppige tot zeer hoppige bier. Ze beweren dat ze de uitvinder van de West Coast India Pale Ale zijn, een versie van IPA die je tong gevoelloos kan maken en het gehemelte sloopt, alsof ISIS je mond koos als locatie voor haar jaarlijkse Teambuilding uitje. Ik bedoel: deze bieren kunnen zo bitter en hoprijk zijn dat het met beide ogen tegelijk knipperen onmogelijk is voor het grootste deel van een uur. Het is echt meer aroma dan smaak, en deze aroma’s zijn kwetsbaar voor tijd, temperatuur en licht – meer dan de meeste andere bieren, die minder aromagericht zijn. Vandaar was export vanuit Californië naar Europa lang een no-go voor Stone, met enkele even opmerkelijke als onverklaarbare uitzonderingen voor Brewdog en Zweden (misschien dachten ze dat Schotten en Zweden kunnen compenseren voor afstand en tijd – een merkwaardige gedachte). Dit is de reden waarom de Berlijnse brouwerij werd gebouwd: het is ze allemaal om de kwaliteit van het product te doen.
Hun obsessie met kwaliteit gaat nog verder, gelet op de beslissing dat ze hun bier alleen op tap zullen brengen, en voorts allen in blikjes zullen afvullen. Ja pop, lees dat nog maar eens: er zal geen Stone Berlijn bier in flessen worden verpakt! Gezien de recht toe, recht aan benadering die Stone meestal hanteert bij het openen van nieuwe markten zullen ze volle kracht vooruit geven om deze blikjes geplaatst te krijgen in bars en winkels, waaronder retail. Dit komt op een interessant moment, net nu Europese consumenten blik beginnen te accepteren als bier verpakking. Te lang associeerden consumenten blikjes met een lagere kwaliteit, en hoge alcohol bieren die voornamelijk werden gedronken door zwervers op bankjes in het park. Ook de misvatting dat blik een metalen smaak aan het bier afgeeft heeft veel mensen op een dwaalspoor gebracht. Stone zal geen ‘nee’ als antwoord accepteren dus ben ik van mening dat dit de komst van reservetroepen voor die Europese brouwerijen is die al zijn begonnen aan het afvullen in blik, of zelfs alleen maar blik op de verpakkingslijn hebben. Het zal andere brouwerijen helpen om de laatste stap te zetten, en uiteindelijk leiden tot algehele verbetering van de kwaliteit van ons genoten bier in vergelijking met dat uit flesjes: dat is veel kwetsbaarder voor licht en oxidatie. En ik heb dan nog niet eens alle recycling en carbon footprint voordelen genoemd.
Of de Stone World Bistro and Gardens (het 1.200+ stoelen tellende restaurant en proeflokaal) net zo’n succes zal worden als het is in Californië valt dan nog te bezien. De locatie is 16 kilometer buiten het centrum van Berlijn gelegen en Europeanen hebben minder de neiging even de auto te pakken dan Amerikanen. Daarbij is drank in het verkeer echt een gepasseerd station, dus zullen veel mensen de moeite nemen om er meer dan één keer heen te gaan? Ik betwijfel dat serieus, ook omdat het geheel rookvrij zal zijn en hoewel het menu de gevoelens van het hedendaagse Berlijn (veel veganistisch en vegetarisch gezondheidsvoedsel) ademt zullen het ontbreken van hamburgers en ketchup een teleurstelling voor veel bezoekers zijn. Yup, het is waar: geen ketchup in het restaurant, per definitie, want Stone beschouwt dat als een smaak killer. Het is een gewaagde maar sterke keuze, en ik hoop dat ze het kunnen vasthouden. Maar of het genoeg meerwaarde zal opleveren om hordes regelmatige bezoekers te genereren valt te bezien en ik beschouw het als een enorme uitdaging.
Grootste vraag blijft: wat wordt het lokaal gebrouwen Stone IPA? Dit vlaggenschip bier, ’s werelds eerste West Coast IPA, is onlangs wat getweaked in de Verenigde Staten, waar het ‘oude’ recept van een nieuwe hopmelange is voorzien, waaronder Azaaca, Calypso, Nieuw-Zeelandse Moteuka, Australische Ella en Australische Vic Secret: allemaal hopsoorten die bekend staan om hun tropische smaken. Deze nieuwe versie vervangt het origineel en wordt gezegd elementen van mango, citroen, perzik te hebben – de smaak zal meer complex zijn vanwege de fruitige aroma’s afkomstig van de hoppen. Het heet simpelweg Stone IPA 1.1
Maar waarom? Als het niet stuk is, waarom zou je het dan repareren ben ik geneigd te zeggen – maar prijs de Here, Stone’s medeoprichter en CEO Greg Koch verklaart het. “We hebben altijd deze houding bij Stone gehad, dat je nooit iets zo goed doet dat je het niet beter zou kunnen doen. En we vonden het een verbetering,” zei hij. “Het is net als een van die dingen, waar, zeg maar, het is alsof je je pony anders knipt en iemand zegt: ‘wow je ziet er geweldig uit, ben je afgevallen? Heb je een nieuwe bril?” Ik kan niet wachten om het te proberen maar zoals gezegd, het blijft onduidelijk of Berlijn 1.0 of 1.1 Stone IPA zal brouwen. We houden jullie op de hoogte!
augustus 3, 2016
Behalve de vraag of stone world bistro and gardens een succes gaat worden in Berlijn vraag ik me af of hun IPA een succes gaat worden in Europa. Waarom zou het ? De conservatieve grote duitse biermarkt zit er denk ik niet op te wachten en de europese consument kan sowieso al kiezen uit honderden/ duizenden verschillende pale ales van evenveel brouwerijen.
augustus 5, 2016
De hoge kwaliteit, voldoende productie om steeds vers te kunnen leveren en de lage prijs wellicht?
augustus 13, 2016
Het zou kunnen, heb het bier inmiddels geproefd en moet zeggen dat het me goed smaakte . Ik heb 2,25 voor een blikje betaald in Berlijn, niet echt goedkoop, maar misschien zakt de prijs nog iets als de produktie in duitsland van start gaat.