Dorst Les #38 van Rick Kempen: Fruit in bier: zorg of zegen?

Net toen ik dacht dat het treurige fenomeen van ongevraagde stukken fruit in bierglazen tot het verleden behoorde, werd mij pardoes een witbier met schijfje citroen geserveerd – tot overmaat van ramp zat er ook een stampertje in het glas. Ik ben in tijden niet meer zo boos geweest.

Voor de allerlaatste maal: een schijfje citroen heeft niets in een bierglas te zoeken. Die malligheid is, naar men zegt, ooit ontstaan toen Hoegaarden witbier plots heel veel gevraagd werd en de brouwerij niet aan die toenemende vraag kon voldoen. Men koos ervoor de rijpingstijd te bekorten. Dit ging ten koste van de smaak (het bier bereikte niet het gewenste fris-zurige karakter) en men adviseerde om, tot de capaciteit was uitgebreid, een citroentje in het bier uit te persen. Helaas breekt het zuur uit de citroen de schuimlaag subiet af en overheerst de subtiele aroma’s: je beleeft het bier anders dan dat het bedoeld is. Het is te vergelijken met een uitvoering van ‘Ave Maria’ door Rammstein.

Geen citroen, geen limoen. Hoewel het merk tanende lijkt gaan we het deze zomer weer zien: een hippe jongeling (geen hipster, want die drinken geen Corona) schuift op het terras aan en duwt het stukje limoen nog wat vaster in de flessenhals. Als hij een slok neemt glibbert de helft via zijn kin in zijn T-shirt.
Geen Mexicaan zal ooit een slok bier nemen met die limoen nog in de fles: die zit daar alleen om de vliegen uit de fles te houden. Daarbij ontsmet het de flesrand van eventuele roest of andere viezigheid. De limoen dient geen smaakdoel, hoe goed Corona dat misschien ook gebruiken kan.

Fruit in bier moet populair zijn, gegeven de smaakvariëteiten die we bij Radler zien. Het origineel, met citroenlimonade vermengde pilsener, heeft gezelschap gekregen van grapefruit, limoen-munt, guarana en zelfs groene ijsthee. Moderne marketing kletsika als je het mij vraagt – wilt u laag-alcoholisch bier, dat verfrist en een fruitsmaak heeft, probeer dan eens een Gose. Ook oorspronkelijk Duits, met een fris zuurtje en een pietsje zout. Een aanrader uit Amerika is Anderson Valley Holy Gose – ook verkrijgbaar met bloedsinaasappel en gin&tonic smaak. Ook hier is een stampertje overbodig.

Fruitbiertip
Fruit in uw bier heeft pas echt zin als u Kriek Lambiek drinkt: 400 kilo morellen trekken op iedere duizend liter bier. Dat bier is zuur van zichzelf en neemt de fruitsuikers op: het resultaat is een fris, fruitig en rins bier met een vineus karakter. Perfect bij hogere temperaturen en, bijvoorbeeld, een frisse salade.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *