Dorst Lessen: Bierspecialist Rick Kempen over Bier en crowdfunding

Een onderbelicht effect van de bierrevolutie is het feit dat producent en consument steeds dichter tot elkaar worden gebracht. De interesse voor smaakrijk bier verbindt op een tot dusver ongekende wijze maker en drinker. Veel nieuwe bierbrouwerijen zijn gezamenlijk gefinancierd: crowdfunding door gepassioneerde consumenten van gepassioneerde producenten.

Alleen al in Amsterdam kennen we hier veel voorbeelden van. Oedipus Brewing haalde in 2014 een bedrag van € 200.000 op – extra indrukwekkend omdat dit tweemaal zoveel was als de investeringsbehoefte. Two Chefs Brewing wist een jaar later nog eens € 300.000 ‘uit de markt’ te halen, en nog geen jaar geleden haalde Poesiat & Kater bijna een half miljoen euro op via crowdfunding. Opvallend veel buurtbewoners investeerden: „De buren stonden direct op de stoep om deel te nemen. 15 procent van het geld komt van minder dan 500 meter hiervandaan”, aldus medeoprichter (en telg uit het roemruchte brouwersgeslacht) Jesse van Vollenhoven.

Om kwalitatief hoogwaardig bier te brouwen heb je niet alleen heel veel kennis en kunde nodig, maar vooral een deugdelijke brouwinstallatie. De investering die hiermee gemoeid is hangt af van de gewenste schaalgrootte. Zo koop je een goede hobbybrouwinstallatie al voor een paar duizend euro terwijl bovengenoemde brouwerijen tonnen nodig hebben. De lat kan evenwel nog heel veel hoger worden gelegd: deze week kondigde de Amerikaanse Brewers Association, een verbond van relatief kleinschalige brouwers, een crowdfunding aan die probeert 213 miljard dollar op te halen. Ja, u leest het goed: zij zoeken investeerders die 213.000.000.000 dollar inleggen.

Dit astronomische bedrag dient om AB Inbev op te kopen. Dit is ’s werelds grootste brouwerijconglomeraat, eigenaar van merken als Budweiser, Corona, Leffe en Stella Artois. Het bestaat vooral uit listige Braziliaanse durfkapitalisten die het louter om geld te doen is – bier is bijzaak. De afgelopen jaren kocht de biermoloch een aantal kleinschalige brouwers op. Daartegen bestaat veel protest: men vreest dat de smaakrevolutie, een bedreiging voor zielloos pilsener, eenvoudigweg wordt opgekocht door ‘de vijand’. Ook vreest men de dominante positie, die een ‘illusie van keuzevrijheid’ creëert. En dus probeert men ‘de vijand’ met eigen wapens te bestrijden: bierliefhebbers op de barricades!

Investeringstip
Ook nu is een Amsterdamse brouwer op zoek naar betrokken investeerders. Aart van Bergen, die de afgelopen jaren zijn sporen verdiend heeft op brouwersgebied, zet de grote stap om brouwerij en proeflokaal Walhalla te vestigen in een voormalige garage in Amsterdam-Noord. Zijn campagne is al bijna halverwege de benodigde ton. Zelf investeren in smaakrijk bier van eigen stadsbodem? https://crowdaboutnow.nl/campagnes/walhalla

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.