Dorst Lessen: Bierspecialist Rick Kempen over Bier en emotie

“Waarom zijn al die kleine, lokale, brouwerijen plotseling zo populair geworden?” De vraag werd mij gesteld terwijl ik op het punt stond een ferme slok van een vers getapt glas Jever pils te nemen, getooid met een dot van een schuimkraag. Tegen de tijd dat ik mijn antwoord had gegeven was het schuim verdwenen.

Vrijwel alle kleine, lokale brouwerijen brouwen bier met creatieve namen en dito smaken, in alle denkbare geuren en kleuren, maar geen pilsener. Mede doordat zij meestal – letterlijk – herkenbare gezichten hebben in de vorm van een oprichter of brouwmeester die bijkans overstroomt van passie voor het eindproduct hebben zij een hoge aaibaarheidsfactor. Liefhebbers van dergelijke brouwerijen en hun bieren uiten hun waardering in toenemende mate door zich hevig af te zetten tegen de gevestigde bierorde. Zij verafschuwen bier gebrouwen door internationaal opererende brouwgiganten en gaan zelfs zover dat zij dat bier per definitie als ‘slecht’ betitelen.

‘Slecht’ moet u hier niet lezen als ‘bier met productiefouten’. Sterker nog, als vuistregel kunt u aanhouden dat hoe groter een brouwerij is, hoe – brouwtechnisch gezien – perfecter het bier is. Dat zegt overigens helemaal niets over de smaak van dat bier, laat staan hoe u deze ervaart. Nog sterker: helaas zien we te vaak dat gepassioneerde, kleine, brouwers de basisverwachting op kwalitatief niveau nog net niet weten te halen. Toch wordt dat bier hartstochtelijk als ‘goed’ (of op zijn minst als ‘beter’) gezien dan ‘fabrieksbier’.

De fanatieke bierliefhebber heeft het niet over de objectieve kwaliteit van het grootschalig gebrouwen bier maar ziet het als ‘moreel verwerpelijk’. Voer voor psychologen misschien. Feit is dat brouwfoutjes van kleinschalig geproduceerd bier liefdevol door de vingers worden gezien. Feit is ook dat het hier een diep gevoelde emotie betreft: steeds meer consumenten keren zich af van industrieel geproduceerde levensmiddelen. Gesjoemel met ingrediënten, voedselschandalen en exorbitante bonussen die op elke ontslagronde volgen hebben het vertrouwen in deze producenten doen eroderen.

Vergelijk het met de ‘foodtruck’ waar u een ambachtelijke hamburger kunt eten. Duidelijk anders dan de – technisch perfecte – burger van een internationaal opererende keten, maar die beklijft voor velen als natte sneeuw.

Check tip
Waar is dit bier gebrouwen, en door wie? Als het goed is staan naam en adres van de producent op de verpakking. Desnoods met de toevoeging: ‘gebrouwen in opdracht van <…>’. Staat hier alleen een postbus of postcode genoemd, dan mag u ervan uitgaan dat het geen kleine, lokale brouwerij betreft.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *