Duits abdijbier komt natuurlijk uit: België!

Pater Linus Blond Abteibier

Of we het nu hebben over craft beer, speciaalbier of ambachtelijk bier – allen termen zonder een duidelijke definitie, laat staan een betekenis, maar voor het gemak even alle kleinschalig gebrouwen bieren die niet van het pilsener type zijn – het klotst nog steeds langs de plinten. Nederland telt nu al meer dan 500 brouwerijen en in Amerika gaat er elke elf uur (!) een nieuwe brouwerij open. Het succes van bier lijkt onbegrensd, we juichen ons suf. Om nu eens fijn jullie goede humeur te bederven zet ik wat zaken op een rijtje waarvan het lachen je wel zal vergaan, en waardoor de vraag of ‘craft bier’ misschien ten onder zal gaan aan zijn eigen succes heel reëel en relevant wordt. Succes dus met verder lezen.

Niet iedere grote brouwerij, van oorsprong gespecialiseerd in het brouwen van pils, weet op dit moment hoe om te gaan met de veranderende bierwereld. AB Inbev lijkt gewoon alles op te kopen dat zich maar aanbiedt; Heineken kiest een andere koers. Over die twee bierconglomeraten wil ik het nu niet hebben: ik moest namelijk vorige week vreselijk hard lachen.

De abdij van Königsmünster

Er verscheen een melding dat Warsteiner origineel abdijbier op de markt ging brengen. De naam – Pater Linus – is meteen al lekker bierig – toch? Naar men op de website ronkt zijn de recepten mede ontwikkeld door de monniken van de Abdij Königsmünster in Meschede, aan de plaatjes te oordelen een plek waar het goed en vrolijk toeven is. Er wordt verder niet over uitgeweid – wel is men open over het feit dat het bier gebrouwen wordt bij de Belgische brouwerij Van Steenberge. Overigens was Pater Linus degene die de Benedictijner Orde naar de streek bracht waar nu de abdij Königsmünster staat.

Goed, we vatten even samen: een Duitse pilsbrouwerij (die ooit nog de slogan “Eine Königin unter den Bieren” gebruikte) brengt abdijbier op de markt waaraan Duitse monniken hebben meegewerkt en wat gebrouwen wordt bij een Belgische brouwerij die hoegenaamd niets monnikachtigs heeft. Het is een blond bier. Pater Linus: “Mönch unter den Bieren”.

De monniken op bezoek bij Brouwerij Van Steenberge. Geen grapjes over dat jongetje graag.

Ik vertrouw erop dat het een goed drinkbaar bier is: zowel Warsteiner als Van Steenberge weten wat ze doen als het op brouwen aankomt. Maar wat voegt dit nu toe? Kon Warsteiner niet een oorspronkelijk recept uit de streek van Münster opduikelen? Desnoods verzinnen? Druipt de ‘me-too’ marketing hier niet zodanig van af dat zich een treurig plasje onder het glas vormt? Voor mij zijn producten als deze een teken aan de wand: als we niet oppassen wordt ‘craft beer’ gecorrumpeerd door grote brouwerijen die het mooie product bier onvoldoende serieus nemen, of respecteren.

Ja, dit is een cavia met een glaasje bier – gevonden op https://www.dreamstime.com/

Akkoord, God’s wegen zijn ondoorgrondelijk en alleen Hij weet wat Hij voor ons in petto heeft. Maar het lijkt er toch sterk op dat Hij even moet zijn afgeleid toen dit plan op tafel kwam in Meschede. Rol en functie van Pater Linus Blond in Zijn Schepping is mij volstrekt onduidelijk. Ik ben geneigd het te beschouwen als de cavia onder de bieren: lief en knuffelbaar, zonder duidelijke rol in het Groter Geheel en waarlijk volstrekt overbodig. Maar gaat u het vooral proeven: weer een ‘tick’ op Untappd, dat is toch ook wat waard.

De volgende aflevering in de serie ‘gaat craft bier aan zijn eigen succes ten onder?’ gaat over de kwestie: “Het verband tussen geeks en een gebrek aan respect: een studieverkenning”,

1 Comment
  • T0n
    oktober 13, 2017

    Mooi logo van Van Steenberge, doet me denken aan een keurmerk van authentieke bieren…

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *