Een wonderlijke middag in Rotterdam – krijgt Brouwerij Noordt een Rode Ster?

Soms maak je iets mee waarvan je nog nachtenlang ligt te woelen. Dinsdag 1 september deed zich zoiets voor, bij het vijfjarig jubileum van Brouwerij Noordt in Rotterdam. Vooropgesteld: ik hou van Brouwerij Noordt, van het bier dat daar gebrouwen wordt, van de mensen die dat doen. Voor mij geen Amsterdam-Rotterdam animositeit meer, hoewel de skyline van dat Maasstadje het allermooist blijft wanneer je het via de achteruitkijkspiegel bewondert.

Brouwerij Noordt
Peter Rouwen is oprichter van de brouwerij, en Hoofd Brouwzaken. De loftrompet kan over deze man niet vaak en lang genoeg gestoken worden wat mij betreft. Als één van de weinige brouwers die zich in het voorbije decennium op het vak en de Nederlandse markt heeft gestort, heeft Rouwen een volwaardige brouwersopleiding gevolgd. Dat, in combinatie met zijn ‘totale vakidioten karakter’, resulteert in een ongeëvenaarde, hoge en consistente kwaliteit bier die zijn brouwerij verlaat. Het belang van goed bier staat voor hem zo hoog in het vaandel dat hij mede initiator is van de enige echte Nederlandse brouwersopleiding – het spreekt dat het brouwersteam van Noordt deze heeft doorlopen. Rouwen experimenteert met ondergist, en kreeg onlangs de handen op elkaar voor zijn Lager Lab serie. Rouwen werd al eens uitgeroepen tot ‘Bierman van het jaar’ en mocht verder talrijke loftuitingen, medailles en titels in ontvangst nemen. En dan is de man nog maar net vijf jaar bezig.

Brouwerij Noordt heeft Ketelbinkieprijs gewonnen – met eigenaar Peter Rouwen ( m ). Foto: Frank de Roo

Jubileum I
Peter nodigde enkele biervrienden uit om het eerste jubileum te vieren. Een feestje bij Noordt bestaat doorgaans uit goed bier, lekkers van de barbecue en geanimeerde gesprekken met geestverwanten. Tot mijn verbazing bestond het gezelschap echter vooral uit employees van Heineken. Om de verwarring compleet te maken stak de jubilaris van wel met enkele cadeaus die hij voor zijn jubileum ontvangen had, vooral van ‘s werelds een-na-grootste brouwerij.

Brouwerij Noordt en Heineken gaan nauwer samenwerken. Noordt gaat Heineken helpen met het op kleine schaal ontwikkelen van bieren, experimenteren, het mede opzetten van een Brew Pub in Heineken’s nieuwe hoofdkantoor in Leiden en het uitwisselen van kennis en vakmensen voor innovatie. Heineken zet hun distributiekanaal in om de bieren van Brouwerij Noordt ook buiten de havenstad aan de man te brengen en zet hierbij ook een team in dat zich richt op horecazaken van naam en faam in de grote steden door heel het land. Daarnaast worden de krachten gebundeld om bij Noordt verder te vernieuwen en in de toekomst op te schalen. Het betreft een samenwerking op basis van wederzijds vertrouwen en een ferme handdruk. ‘Maak je geen zorgen’ aldus Peter, ‘Ik blijf eindverantwoordelijk voor elke druppel bier die de brouwerij verlaat’.
Bovenstaande komt, enigszins bewerkt, uit een ronkend persbericht van Heineken – lees het hier.

Jubileum II
Over de eindverantwoordelijkheid van Rouwen voor elke druppel bier die Brouwerij Noordt verlaat maak ik mij zeker geen zorgen. De man zal nog eerder een hoed aanschaffen en die opeten voordat hij die eindverantwoordelijkheid opgeeft. Maar een samenwerking op basis van een ferme handdruk en wederzijds vertrouwen? Heineken, dat op basis van wederkerigheid en ‘lekker lol maken’ een kleine, onafhankelijke brouwerij helpt? Bestaat Sinterklaas dan toch?!

Foto credit: Geenstijl.nl

Ik moet Peter Rouwen vertrouwen – een beminnelijker en oprechter mens vind je niet zomaar. Dus als hij zegt: “Er worden geen aandelen overgenomen, Heineken heeft alle vertrouwen in ons”, dan moet ik hem geloven. Hoe moeilijk ik dat ook vind, gezien de afvaardiging van Heineken bij het jubileum. 

Niet alleen waren er meer Heineken-functionarissen dan journalisten, biervrienden en Noordt-medewerkers aanwezig: het waren niet de minsten. Natuurlijk was global masterbrewer Willem van Waesberghe erbij – hij mag met Peter experimenteren en leuke nieuwe biertjes ontwikkelen. Horecadirecteur Marc Josephus Jitta was er: hij wordt verantwoordelijk voor de verkoop van Noordt bier buiten Rotterdam. Ernst Jan van der Wal was er – als business development manager speelde hij een hoofdrol bij de ‘participatie’ van Heineken in Oedipus Brewing. Zijn Europese evenknie Jochen van Esch was er ook – op Europese schaal verantwoordelijk voor ‘craft development’ was hij de drijvende kracht achter de participaties in Brixton Brewery en Beavertown. Beerjournalist Nathan Hak en chief marketing officer van Beerwulf Marc Scholten lieten hun neus ook zien – de laatste maakt binnenkort toch weer de overstap naar Heineken Corporate, om er als marketeer het craft portfolio onder handen te nemen. Hij gaat daarmee zijn oude baas (die ook bij Noordt aanwezig was) achterna: Hans Böhm was chief van Beerwulf, is nu directeur Heineken Nederland en daarmee de baas van bijna alle aanwezigen die het jubileum bijwoonden.

Jubileum III
Ik hou van Peter Rouwen en gun hem het allerbeste. Ik wil hem graag geloven. Maar een samenwerking op basis van een ferme handdruk en wederzijds vertrouwen? Heineken, dat op basis van wederkerigheid en ‘lekker lol maken’ een kleine, onafhankelijke brouwerij helpt? Sinterklaas bestaat niet. 

Zichtbaar geëmotioneerd en toch genieten…

Het Zoeterwoudse contingent kostte die middag enkele (tien)duizenden euro’s, exclusief reiskosten en eindejaarsgratificatie. Op jaarbasis zat er voor meerdere tonnen, en misschien wel meerdere miljoenen, aan Heineken officials. Die hebben op een modale dinsdagmiddag doorgaans wel iets beters te doen dan bewonderend toekijken hoe Peter Rouwen emotioneel de samenwerking met ‘hun’ Willem aankondigt – tenzij Sinterklaas toch bestaat.

Stel je voor dat er meer is dan een ferme handdruk, dan kan ik mij wel voorstellen dat dit nu niet hoog van de daken wordt geschreeuwd. Na een historisch verlies van enkele honderden miljoenen, dat de nieuwe topman Dolf van den Brink moest presenteren, is het credo vast ‘hand op de knip houden’. Zelfs een deelname of overname die het resultaat nauwelijks zichtbaar zal beïnvloeden (een overname van Noordt zal vermoedelijk in de orde van grootte lopen die gelijk staat aan de jaarlijkse nietjes- en paperclip behoefte van Heineken global) zal wellicht niet door de aandeelhouders in dank worden afgenomen. Maar: misschien bestaat Sinterklaas toch.

Hoe het ook zij: de samenwerking van Noordt en Heineken zie ik wel als ‘goed’ voor beiden, zeker nu Peter aan Willem eindelijk eens de fijne kneepjes van het brouwen kan gaan uitleggen. Ik kan niet wachten het eerste samenbrouwsel te proeven!

Foto credit opening: Misset Horeca

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *