Al eerder schreef ik op My Life With Beer over kwaliteit en PINT Magazine publiceerde er een artikel van mijn hand over, dat gemakshalve nu ook op mijn blog staat. Het gaat hierbij over de basale kwaliteit van bier, gebrouwen door Nederlandse brouwerijen – objectieve zaken dus, niet over het subjectieve element ‘lekker’. De enorme aanwas van brouwerijen in Nederland is iets om je in te verheugen, tegelijkertijd reden extra alert te zijn op datgene wat deze nieuwe, dolenthousiaste brouwers, op de markt brengen. Te vaak proefde ik het afgelopen jaar bieren waaraan van alles schortte, dingen die voorkomen hadden kunnen worden als de brouwer de basistechniek beter beheerste, meer kaas had gegeten van hygiëne en – kortom – zijn zaakjes beter op orde had.
Voor Brouw! Magazine, het eerder dit jaar gelanceerde tijdschrift voor de professionele-, hobby- en thuisbrouwers van België en Nederland, hield ik eerder dit jaar een enquête onder Nederlandse brouwers over dit onderwerp. Een samenvattend artikel verscheen in het recente nummer (je kunt hier een abonnement nemen op dit kwartaalblad). Voor wie het artikel eens rustig wil lezen publiceer ik het de komende dagen in een drieluik op dit blog, uitgebreider, want voorzien van extra grafieken en uitkomsten.
Volledigheidshalve: de enquête is per e-mail afgenomen en verspreid onder de – destijds – 553 brouwerijen die als zodanig geregistreerd waren bij de Stichting Erfgoed Nederlands Bier. Niet alle adressen bleken (nog) in gebruik – uiteindelijk ontvingen 518 brouwerijen de enquête; 141 van hen reageerden. Deze respons (27%) maakt dat de uitkomsten als zeer representatief kunnen worden gezien. Antwoorden kwamen van bedrijven die uit een persoon bestaan, brouwerijen die tot de mondiale top-drie behoren, en alles daartussen.
Het artikel splits ik op in drie delen:
kengetallen van de respondenten (13 juni)
Hygiënecode Brouwerijen en grondstoffen (14 juni)
onderzoek en mening over kwaliteit (15 juni)
Ter verdere verantwoording: ik hoop met deze enquête meer brouwers bewust te maken van het belang van schoon en veilig werken, en goede hygiëne en kwaliteitsbewaking. Niet alleen voor hun eigen veiligheid en die van hun medewerkers, maar zeker ook voor de algemene bierkwaliteit. Geïnteresseerde consumenten hebben recht op deugdelijk gemaakt bier, zo simpel is het. En verder zie ik graag jullie reacties tegemoet. Blijf genieten!
Leave a Reply