GASTBLOG FLOOR DE WILDE: MAFKEES!

Time flies when you’re having fun… maar echt! Drie maanden geleden begon ik met mijn stage bij Bier&cO. Het voelt nog steeds alsof ik gister begon bij de Amsterdamse distributeur. Hoe cliché het ook klinkt, tijd vliegt niet alleen wanneer je het naar je zin hebt. Ook wanneer je wordt uitgedaagd en nieuwe dingen blijft leren. Het laatste kom ik zeker niet tekort. Dagelijks kijk ik naar biernieuws en ontwikkelingen binnen de bierwereld. Niet alles is even inspirerend. Brouwerijen en bierbedrijven halen de laatste tijd rare fratsen uit. Vaak de grote jongens, met veel geld. Gelukkig leer je niet alleen van goede voorbeelden – juist ook van hele slechte!

Genieten!

Twee dagen geleden las ik een artikel waaruit blijkt dat tijd niet het enige is dat vliegt. Als we het artikel moeten geloven doet bier dit binnenkort ook, naar Mars. De Amerikaanse brouwerij Budweiser gaat op 4 december gerstekorrels versturen naar het Internationale Ruimtestation ISS. De brouwerij wilt kijken wat beperkte zwaartekracht voor invloed heeft op gerst. Om zo, in de toekomst, een bier te brouwen wat gedronken kan worden op Mars. Ambitieus, maar is er onderzocht of astronauten hier behoefte aan hebben? Het is eigenlijk een ontzettend dure marketingstunt. Budweiser wilt als eerste kunnen roepen: ‘’Ons bier is in de ruimte geweest!’’ Iets wat Heineken ooit heeft gebruikt in een reclamecampagne. Naar mijn mening kun je het geld beter gebruiken voor een ander onderzoek gerelateerd aan bier. Iets waar de consumenten op aarde wat aan hebben – dat zijn uiteindelijk je klanten.

Een heel goed voorbeeld van marketing vind ik de nieuwe bieren van Brewdog: Hello My Name Is … Door middel van Crowdfunding heeft Brewdog zich de afgelopen jaren kunnen ontwikkelen in Europa en de rest van de wereld. Het geld krijgt Brewdog van de consument. Dit geeft de brouwerij nu terug door middel van een limited edition bier voor negen verschillende landen. Elke India Pale Ale is gebrouwen met een fruit dat een relatie heeft met het land. Voor Nederland de sinaasappel.

Oranje boven!

Opvallende marketingstunts zijn er genoeg. Marketing is voor een brouwerij belangrijk, absoluut. Anders zou ik momenteel geen stageplek hebben. Overdrijven is en blijft echter een ware kunst. De beste marketing creëer je zonder er een rode cent aan uit te geven. Een hechte klantenkring die de marketing voor jou doet. Moeilijk maar niet onmogelijk. Laten we niet vergeten waarom je als brouwer bent begonnen – het realiseren van kwalitatief goed bier waar de consument van kan genieten. Dat is uiteindelijk het doel, toch? Zorg dat geld je dat niet laat vergeten.

P.S. Perspakketen die naar Rick worden verstuurd mogen ook naar mij hoor, geen probleem.

 

4 Comments
  • Peter Rouwen
    november 24, 2017

    Leuk en motiverend.
    Inderdaad je hebt een vlijmscherpe humorvolle pen.
    Ik heb er van genoten.

    • Floor de Wilde
      november 25, 2017

      Bedankt Peter. Een heel mooi compliment!

  • Frank Spijker
    november 26, 2017

    Leuke Gastblog Floor!
    Goed geschreven, ook de aankondiging, en de progressie van je stage, door Rick in zijn blog zijn een mooi compliment.
    Veel succes met je stage, en hoop nog veel Gastblogs van je te lezen.

    P.S. Rustig aan met de inhoud van de toegestuurde Perspakketten…

    • Floor de Wilde
      november 26, 2017

      Dankjewel Frank! De volgende blog is er over twee weken!

Laat een antwoord achter aan Frank Spijker Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *