Heineken Nederland kondigde onlangs de grootste prijsverhoging van zijn bier uit de geschiedenis aan: per 1 januari 2023 gaan de bruto inkoopprijzen voor bieren en ciders van het concern met gemiddeld 10,7% omhoog. Het is een bijna niet te bevatten getal – en dan te bedenken dat dit de vierde prijsverhoging is van Heineken in iets meer dan anderhalf jaar tijd.
Op 1 mei 2021, 1 januari 2022 en op 1 augustus 2022 verhoogde Heineken de prijzen ook al. Het resultaat is dat de basisprijs van een vijftig liter fust Heineken en Amstel in net iets meer dan anderhalf jaar tijd met 27,8% gestegen is.Zelfs met de torenhoge inflatie percentages van de laatste maanden is dat een erg groot getal. Veel meer dan de inflatie, in elk geval.
Bij alle prijsverhogingen geeft de brouwer aan dat dit komt omdat de kosten stijgen: personeelskosten, inkoopprijzen van grondstoffen en energie. Dat zal ongetwijfeld waar zijn. “Een deel van de kosten absorberen we zelf. We willen er op een verantwoorde manier mee omgaan, maar we ontkomen er niet aan dit door te berekenen”, zegt een woordvoerder.
En toch geloof ik niet dat de prijsverhogingen alleen maar dienen om, al is het maar deels, de gestegen kosten van Heineken te dekken. Ik ben geen econoom, noch een rekenwonder, maar als je zegt dat je kosten stijgen terwijl je dat niet volledig kunt doorberekenen aan je klanten, dan zou dat toch moeten betekenen dat je minder winst maakt? Nou, niet in het geval van Heineken, zo lijkt het.
Eind oktober publiceerde Heineken zijn derdekwartaalcijfers over 2022. Die vielen wat tegen, want de verkochte biervolumes stegen autonoom met 8,9 procent terwijl analisten rekenden op een plus van 12,0 procent.
Poeh poeh. Nou nou. Maar het kan grappiger.
‘De kwartaalomzet van 7,8 miljard euro viel slechts iets tegen, en dat is <volgens Watson> een bewijs dat de prijzen sterker dan verwacht zijn, maar de volumes juist zwakker. “En dat is niet goed voor de marge.”
Poeh poeh. Nou nou. Maar het kan nóg grappiger.
‘De netto-opbrengst per hectoliter steeg met 11% dankzij doorgevoerde prijsverhogingen in verband met kostenstijgingen <….>.’
Het kan aan mij liggen, maar als je netto-opbrengst per hectoliter stijgt, dan maak je geen verlies – maar meer operationele winst. En Heineken gaf ook geen winstwaarschuwing af. Sterker: ik denk dat zij glanzende jaarcijfers gaan presenteren, in 2023 en ook in 2024. De aandeelhouders rekenen jaarlijks op meer. En dat krijgen ze ook, reken maar. Want bij de presentatie van de halfjaarcijfers, in augustus 2022, tekende De Volkskrant dit op: “Heineken stevent af op megawinst, terwijl de bierprijzen omhoogschieten.’ De omzet van Heineken steeg met meer dan 30% tot 16,4 miljard euro, en de nettowinst steeg met 22% tot bijna 1,3 miljard euro. Financieel topman Harold van den Broek meldde dat de kostenstijgingen 1 op 1 werden doorgerekend: “Dat betekent dat als wij 10 euro meer betalen aan grondstoffen, we daar precies 10 euro voor terugvragen.” Nice. En toch 22% meer winst boeken.
Maar dan, de horecaondernemer die in 20 maanden tijd bijna 30% prijsverhoging voor zijn bier te verstouwen krijgt. Enkele honderden procenten prijsstijging voor gas en licht mag ophoesten, en voor eigenlijk alles meer betalen moet. Die, als zwaarst getroffen sector door Covid nu middenin de terugbetaling van alle – geweldige! – overheidssteun zit. Die horecaondernemer mag voor de zoveelste keer aan zijn gasten gaan uitleggen dat zijn prijzen fors verhoogd worden. Terwijl, let op mijn woorden, de prijs in de supermarkt niet noemenswaardig gaat stijgen per 1 januari 2023. Waardoor de prijsafstand tussen thuis drinken en je buitenshuis laten verwennen door gepassioneerde horecahelden nog verder vergroot wordt. Terwijl, let op mijn woorden, bij de presentatie van de jaarcijfers over 2022, Dolf van den Brink en Harold van den Broek opgelucht lachend betere cijfers dan ooit zullen presenteren.
Rekent Heineken erop dat de regering, net als bij de gargantueske prijsstijgingen van gas gaat ingrijpen om de burger te compenseren?
Zou Heineken erop rekenen dat Mark Rutte aan het rekenen slaat en een Prijsplafond voor Pils gaat invoeren?
Of is dit gewoon de zoveelste oorlogsverklaring van Heineken aan de horeca, en dus ook aan de bezoekers van de horeca, de fans van de helden in loopgraaf? Een oorlogsverklaring ook aan ‘de’ consument, die uiteindelijk voor alle prijsstijgingen opdraait?
Je zou zeggen, genoeg is genoeg. De Volkskrant schreef in augustus: “Heineken houdt voor de rest van het jaar vast aan zijn winstprognose. Volgens Van den Brink zal de biergigant 2022 afsluiten met een operationele winst van 3,4 miljard euro, vergelijkbaar met een jaar eerder.” Maar genoeg is dat dus niet, blijkbaar.
In Engeland gaat Heineken overigens nog een stapje verder. Fosters, dat Heineken daar brouwt, wordt verdund en gaat van 4% alcohol per volume naar 3.7%. Tegelijkertijd gaan de prijzen van Heineken producten in Engeland met 15.8% omhoog. Zuur merken bierdrinkers op dat het aanpassen van het alcoholgehalte, zelfs als zou de verkoopprijs gelijk blijven, Heineken al veel geld oplevert omdat het minder accijns hoeft af te dragen. Een prachtige manier om je aandeelhouders te plezieren natuurlijk!
Genoeg is genoeg, zou je zeggen. Maar dat is aan de consument: zolang die Heineken (en diens overige producten) blijft drinken, is het blijkbaar nog niet genoeg geweest. En ja: je kunt voor Heineken talloze andere bedrijfsnamen invullen. Maar, als de grootste boom in Nederland Bierland vangt Heineken nu eenmaal de meeste wind.
Dat gezegd hebbend: voor mij is het genoeg geweest.
Bronnen:
https://www.biernet.nl/nieuws/heineken-verhoogt-bierprijzen-voor-horecaondernemers
https://www.missethoreca.nl/387272/bierprijs-horeca-2023-fustprijs-brand-amstel-en-heineken-13
https://www.thesun.co.uk/money/20574346/fosters-pint-major-change-january-price/
Leave a Reply