Het was slechts een kwestie van tijd voordat AB InBev haar plan zou onthullen voor de wereld en hoe deze te controleren: een tip van de sluier is opgelicht. Anheuser-Busch InBev start de uitrol van bars over de hele wereld, waar craft bier van Goose Island het toonaangevende merk zal zijn. Daarbij verslaat Goose Hoegaarden als het gaat om marketingondersteuning – maar zal het nog worden gezien als een Amerikaans bier, van een Amerikaanse ambachtelijke brouwerij?
Sommige publicaties hadden in december reeds opgemerkt dat de opening van een Goose Island pub in Londen geen willekeurige operatie was: moedermaatschappij AB InBev is van plan om brouwcafés van Goose Island te openen in Sao Paolo (Brazilië), Seoul (Zuid-Korea), Shanghai (China ), Toronto (Canada) en Philadelphia. Dit zullen eerder ‘gastro pubs’ zijn, met een kleine brouwerij in huis, waarmee ze de oorspronkelijke Goose Island brewpub in Chicago ‘nabouwen’. Daarmee zal Goose Island dus worden gebrouwen op bijna alle continenten: in diverse AB InBev brouwerijen in Amerika (inclusief de originele Chicago faciliteit), in ten minste één AB InBev brouwerij in China en waarschijnlijk ook een in Europa – en in de keten van brew pubs, ofwel brouwcafés.
Blijkbaar opent AB InBev niet alleen brouwerijen of brouwcafés maar ook een reeks ‘Vintage Ale Houses’, waar ze wel voedsel zullen serveren maar niet zullen brouwen: daarbij waarschijnlijk honderden bars en pubs waar ze gewoon GI bier serveren, als hoofd- of zelfs enig merk. Waar, in Europese traditionele kroegen, een pilsener of lager het leidende bier zou zijn kun je in deze pubs Goose Island IPA verwachten als vlaggenschip.
Toch is het meest verbazingwekkende deel van dit verhaal de redenering erachter: Ken Stout, de president van Goose Island, verklaarde: “Als wij het niet doen, doet iemand anders het”. Een schoolvoorbeeld van echte bierpassie.
Ondertussen, en uiteraard verwant, verschijnen ook berichten dat een van de oprichtende bieren van AB InBev, Hoegaarden, hardere tijden tegemoet gaat in de wereldwijde AB InBev familie van craft bieren: het gehele marketingbudget voor het bier in Europa wordt verplaatst naar Radler en niet-alcoholische versies. Het originele witbier is hier gestopt met groeien. Met kenmerkende en ingetogen passie voor het product stelde Korneel Warloop, woordvoerder van AB InBev, dat ‘Uiteindelijk het niet echt uitmaakt of we witbier vermarkten of de derivaten Radler en alcoholvrij: die zijn tenslotte gemaakt op basis van witbier’.
Men zou kunnen stellen dat nu Goose Island wereldwijd gaat dit een overwinning is voor de organisatie die Amerikaans Craft bieren al jaren promoot, de Brewers Association. Echter, CEO Bob Pease had hier een interessante verklaring over. “Een groot deel van de Amerikaanse ambachtelijke brouwerijen verkoopt aanzienlijke volumes bier in het buitenland, brouwerijen die aanzienlijke belangen in het buitenland verkopen – zoals Goose Island en Lagunitas – worden voorbereid om te domineren. Ik ben er niet zo zeker van dat dit <nog> Amerikaanse merken zijn.”
“Zeker is Goose Island een merk ontstaan in Chicago, maar ze is eigendom van een bedrijf dat het hoofdkantoor niet in de Verenigde Staten heeft.”
Dat is een veel realistischer beeld dan, bijvoorbeeld, de gemiddelde Belg heeft als deze volhardt in Anheuser-Busch InBev een Belgische familiebrouwerij te noemen. Nu is ‘In’ het enige dat een verwijzing naar de Belgische oorsprong in de naam is, en de reden dat het bedrijf technisch haar hoofdzetel in België heeft is om belastingbetaling te minimaliseren. Ook een geweldige manier om ‘dank je wel’ te zeggen tegen diezelfde Belgische consument, die steeds meer voor bieren betaalt die steeds minder (plezier) (op)leveren.
Bob Pease is een slimme man, dus laten we dit blog eindigen met enkele waarschuwende woorden die hij sprak over de wereldwijde expansie van Goose Island: “De bieren die ze maken zijn geweldig, en ik ben er zeker van dat Goose Island pubs het over de hele wereld zeer goed zullen doen. We hebben niets dan respect voor de kwaliteit van de bieren van Goose Island, maar of ik denk dat het een goede zaak is als een bedrijf veel controle heeft over de binnenlandse en internationale markt? Nee – Ik denk niet dat dit een goede zaak is.” Hier verwees Bob uiteraard naar het feit dat AB InBev, Goose Island’s Braziliaanse moedermaatschappij, nu drie van elke tien biertjes die wereldwijd geconsumeerd worden levert. Denk daar maar eens over na wanneer zo’n ‘crafty’ bar in uw buurt de deuren opent.
Leave a Reply