Het bier wordt duur betaald

Zo tegen het einde van 2016 kondigden de meeste pils brouwerijen een verhoging van hun bierprijzen aan – voor de horeca. Geen van de brouwers lijkt hun prijzen voor de supermarkten te hebben aangepast. Hoewel er GEEN sprake is van een kartel blijft het toch wel opmerkelijk hoezeer al die individuele bedrijven hun prijscalculaties maken: allen verhoogde de inkoopprijs van een liter pils met 2,5% tot 3,7%. Hield Grolsch het bij 2,5%, Heineken spande met 3,7% de kroon. Kleinere brouwerijen zaten braaf tussen deze percentages. Alleen AB InBev leek met iets meer dan een procentje genoegen te willen nemen. De brouwers voerden allen als argument de gestegen grondstofprijzen en hogere personeelslasten aan.

kartelDat leek dus inderdaad maar zo, want AB InBev – ‘s werelds grootste brouwconcern, zeker sinds de overname van SAB Miller; van elke 10 bieren wereldwijd zijn er iets meer dan drie nu afkomstig van AB InBev – kondigde op 3 januari 2017 gewoon nog een prijsverhoging aan, nu van 3,1% tot maar liefst 3,9%. In totaal zijn sommige ondernemers dus meer dan 5% duurder uit aan de inkoopkant – in een jaar, terwijl de afgelopen jaren al tientallen procenten aan prijsverhogingen zijn doorgevoerd.
Voor de horeca.
Voor de supermarkten valt het allemaal wel mee.

Alle gekheid op een stokje, ik ga mij even niet opwinden over de verhoogde bierprijzen voor de horeca als zodanig, en ik werp alle suggesties dat er sprake zou kunnen zijn van kartelvorming door de grotere bierproducenten in Nederland ver van mij. Het is dezelfde onzin als het bestaan van het monster van Loch Ness of de suggestie dat sporters doping gebruiken.

rekenfoutNee, waar ik mij over opwind is de hemeltergende arrogantie die AB InBev tentoonspreidt in hun communicatie hieromtrent. “Tot onze grote spijt hebben wij moeten concluderen dat een onvolledige calculatie ten grondslag lag aan de prijsaanpassing die we eerder aan u gecommuniceerd hebben”. Denken ze dat horeca ondernemers collectief debiel zijn? Dat die nu zeggen: “Ooooooo! Een rekenfoutje! Tsja, kan gebeuren, gebeurt ons ook wel eens. Kom maar op met die procenten!”

megabrewAB InBev is helemaal geen brouwerij: het is, eerst en vooral, een stel onwaarschijnlijk slimme en ultra-ambitieuze accountants, venture capitalists, bankiers en andere financiële bloedzuigers zonder scrupules die totale werelddominantie nastreven – niet op biergebied, dat is maar een weg en een middel, maar op financieel en macht gebied. Hier zitten de slimste en meest uitgenaste financieel deskundigen – en die zouden een rekenfoutje hebben gemaakt.
Natuurlijk.
En Peking ligt in Denemarken.

Nee, AB InBev schrijft, om maar een mooie horecaterm te gebruiken, met de vork. In hun statement meldt AB InBev nog meer opmerkelijke redenen voor hun prijsverhogingen. Er moet extra worden gecorrigeerd vanwege ‘ambitieuze plannen om samen met u, groei te realiseren op de Nederlandse markt.” Voor u nu een gat in de lucht springt: wat zullen die ambitieuze plannen kunnen inhouden? Investeringen? Innovatie? Nee: aflossing.

Carlos Britto

Carlos Britto

De ambitieuze plannen zitten vooral in het vinden van zoveel mogelijk geld om Carlos Brito en zijn collegae financiële veelvraten zo snel mogelijk hun bonussen te kunnen betalen, en de banken, venture capitalists en overige geldschieters zo snel mogelijk het geld terug te geven dat zij leenden om SAB Miller over te nemen – en dan op naar de volgende. Verder brengt AB InBev in versneld tempo bieren van voorheen kleine craft brouwerijen naar onze markt – bieren van bijvoorbeeld Goose Island, dat ooit hoog stond aangeschreven maar waarvan menig bierliefhebber nu zegt dat de kwaliteit en smaak ervan vakkundig om zeep is geholpen, bij wijze van ambitieus plan. De ambitie van AB InBev reikt al enkele jaren niet verder dan de eigen portemonnee – en wij mogen deze vullen. Wees overigens niet verbaasd als er straks bij de brouwmoloch weer handenvol medewerkers aan de keien worden gezet – ambitie heb je op meerdere fronten.

In het kort: de klanten van AB InBev, vooral aan de horecakant, moeten de ‘ambitieuze groeiplannen’ die ook bekend staan als ‘maniakale groei- en overnamedoelstellingen’ van een bonusziek management betalen. Ik zou daar eens over nadenken, de volgende keer dat u overweegt een biertje te gaan drinken.

3 Comments
  • William
    januari 7, 2017

    En dan kun je ook nog vermelden dat deze moloch in Nederland zo goed als geen belasting betaalt. Vriendjes van Dijsselbloem

    • Rick Kempen
      januari 7, 2017

      Dag William –

      Klinkt ook als een interessante en griezelige bevinding. Ik heb daar alleen geen zicht op, of bewijs voor. Ben alleen wel benieuwd: kun je mij anders ‘in de juiste richting’ sturen om voor zo’n stelling bewijs te vinden? Als dat kan, mag je mij mailen via proost at mylifewithbeer punt nl
      Ik zou je zeer erkentelijk zijn!

      Proost,
      Rick Kempen

  • Sjaak pils
    januari 7, 2017

    http://m.newsmonkey.be/article/58344

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *