Het boetekleed van Heineken zit vol scheuren en vlekken

‘Onder topman Geert Minnart heeft Heineken het boetekleed aangetrokken’: zo luidt de pakkende openingszin van een artikel in Het Parool van dinsdag 7 juni 2016. Onder de even pakkende titel ‘Alleen bier afleveren is niet genoeg’ mag de oorspronkelijk Belgische Horeca-directeur vertellen hoe goed Heineken tegenwoordig met horeca-ondernemers meedenkt.

Het artikel van Herman Stil in Het Parool

Het artikel van Herman Stil in Het Parool

Dat Heineken eerst en vooral aan de eigen portemonnee denkt lees je tussen de regels door. Het onvermijdelijke tussenkopje ‘prijsverhogingen’ ontbreekt niet in het artikel. Minnart haalt de ruimschoots drooggemolken koe van stal door te stellen dat prijsverhogingen onvermijdelijk zijn omdat de kosten stijgen. Hij is zich bewust van het feit dat Heineken vanwege haar enorme marktaandeel geen langjarige contracten mag afsluiten. ‘Wij moeten er dus veel meer aan doen om onze klanten bij ons te houden. Ik wil dat de horecabaas voor óns kiest!’ Heineken houdt haar klanten vast door ze bijvoorbeeld het onbetaalbare advies te geven ‘de prijzen geleidelijk aan te passen als de inkoopprijs verandert’ – briljant in al zijn eenvoud. Want ja: ‘soms kiest de horeca ervoor pas na jaren de prijzen voor de gast fors te verhogen en dat valt op’. Dat valt dan inderdaad op, ja. De horeca betaalt nu 57% meer voor bier dan tien jaar geleden.

Heineken in de ramsj in 2006

Heineken in de ramsj in 2006

Eind november blogde ik al over de scheve verhouding van inkoopprijzen voor Heineken tussen de supermarkt en de horeca. Ik maakte duidelijk dat een caféhouder standaard ruim een euro meer per liter betaalt dan het winkelend publiek en bij de ramsj prijs zelfs meer dan het dubbele. Zowel de advies- als de actieprijs voor een krat Heineken bleek (bij Albert Heijn) exact hetzelfde te zijn in november 2015 als in november 2012, namelijk € 14,19 en € 9,99 respectievelijk. Het is eigenlijk nog veel erger: voor de horeca steeg de inkoopprijs in tien jaar met 57%, maar wat was de verkoopprijs voor een krat Heineken eigenlijk in 2006? Dankzij Biernet.nl weten we dat: de normale prijs voor een krat Heineken in april 2006 was € 9,99 bij Albert Heijn, en de actieprijs € 7,99.

Heineken in de ramsj in 2016

Heineken in de ramsj in 2016

Wat opvalt is dat de normale prijs toen de actieprijs van nu is – tenminste bij Albert Heijn. De ‘normale’ winkelprijs is met 42% gestegen; de actieprijs slechts met 25% – minder, tot fors minder, dan de 57% voor de horeca waar het pils NOOIT in de ramsj gaat. En deze week had Hoogvliet een aanbieding: Heineken van € 14,49 voor € 8,99. De ‘normale’ prijs is dus dit jaar met 2% gestegen – schokkend! – en de actieprijs in 10 jaar slechts 11%… Het is wel duidelijk wie de ‘stijgende kosten’ van Heineken compenseert: de caféhouder en bovenal diens klanten.

Het nieuwe Brouwers Bier: € 8,99

Het nieuwe Brouwers Bier: € 8,99

Het vernieuwde Brouwers bier van Albert Heijn, weliswaar in flesjes van 25 cl, gaat straks met een ‘normale’ prijs van € 8,99 de schappen in (dat kan Distrifood dan mooi toevoegen). In 1978, bij de toenmalige introductie van een krat met 33 cl flessen, kostte het fl. 8,95. Gecorrigeerd voor de inhoudsmaat en in Euro was dat € 3,61. In bijna 40 jaar is dat een stijging van 150% – reëel, zeker omdat het nu een wegwerpverpakking heeft. En dan moet u het straks maar eens proeven: het wordt een scherp geprijsde smaaksensatie, zeker voor een pilsener.

Een inkoopprijsstijging voor de horeca van 57% in tien jaar voor Heineken bier. Een verkoopprijsstijging van 150% in bijna veertig jaar voor een huismerk pils. Het zal toch niet zo zijn dat prijsstijgingen niet alleen maar komen door gestegen kosten? Mijnheer Minnart moet hopen dat Albert Heijn haar Brouwers Bier nooit voor de horeca beschikbaar gaat maken: met zijn onbetaalbare manier van met de klant meedenken redt hij het dan namelijk niet langer. Het boetekleed van Heineken zit vol scheuren en vlekken!

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.