Ik ben in mijn nopjes. Het is een mooie Week van het Nederlands Bier geweest, waarbij ik een paar mooie dagen doorgebracht in Den Haag, op het Nederlands Bierproeffestival. Tijdens deze aftrap van de achtste week alweer deed ik met enkele tientallen mensen ‘walking masterclasses’: met een koptelefoon op langs drie Nederlandse brouwerijen om IPA’s te proeven en de brouwer te laten vertellen over het hoe en wat. Blijft uniek: grote en kleine brouwers ontmoeten de consument en omgekeerd. Datzelfde ervoer ik bij Fresh Fest van Uiltje Brewing Company, maar daarover later meer.
De brouwer en het lachen
Marc Janssen, meesterbrouwer bij Grolsch, stond drie dagen achter zijn stand en vertelde telkens vol vuur over zijn proefbrouwerij en de bieren die hij daar maakt, waaronder Session IPA. “In de proefbrouwerij maak ik telkens 2.000 liter, in onze hoofdbrouwerij doen we 80.000 liter per keer. De proefbrouwerij is identiek aan de grote broer, maar gewoon 40x kleiner.” Belangrijkste take-away: Marc geniet van het brouwen en creëren van nieuwe bieren. Hij lacht bij het brouwen – hoe mooi is dat!
Erwin van Moll was dan weliswaar elders, kompaan Jaap stond achter de stand van Van Moll en ook hij vertelde vol vuur en passie over de Black IPA ‘Black Metal Manita’ die op geestige wijze tot stand is gekomen: Robbert Uyleman (ja, van Uiltje Brewing Company) mengde ooit na een tap takeover de Doerak IPA met Ons Blackie stout – het bleek een aangename combinatie en vormde de basis voor Black IPA die op het Bierproeffestival geschonken werd. Ook Jaap straalde van oor tot oor – het bierplezier spatte van hem af.
De moraal van dit verhaal: elke brouwer, van een grote of kleine brouwerij, is eerst en vooral een vakman en liefhebber. Zij genieten van hun werk, en de interactie met hen die hun bier drinken.
De marketeer en het lachen
Ik zal niet zeggen dat marketeers niet lachen tijdens hun werk, of niet van hun werk houden, maar de relatie met hen die hun bier drinken is soms wat lastig. Een prachtig voorbeeld vond ik in de bierspecial van de Allerhande, waar een hele pagina was gewijd aan Lagunitas IPA. Nee, ik ga niet mopperen over het feit dat dit iconische bier sinds enige tijd in Wijlre wordt gebrouwen, en dat de intense fruitige aroma’s ergens tussen Petaluma en Limburg zijn zoekgeraakt – nee, dat ga ik niet doen. Wel maakte een marketeer mij aan het lachen.
Onder het kopje “Allemaal in een flesje” stelt de marketeer dat ‘deze IPA is gemaakt van 43 verschillende soorten hop en 65 moutsoorten’.
Onzin natuurlijk, en bij navraag hoorde je mensen aan de andere kant van de telefoon blozen. Wat blijkt? In Amerika mag je op een website wat luchtiger met de werkelijkheid omgaan dan dat je op etiketten is toegestaan. En in Petaluma wil men nog wel eens een pretsigaret opsteken – het geeft een nieuwe draai aan de slogan ‘beer speaks, people mumble.’ Marketeers gaan luchthartig voorbij aan dit idee en ruiken een kans indruk te maken op de wandelende geldautomaat die klant heet: “Wij hebben bier met maar liefst 43 hopsoorten en 65 moutsoorten. Kom daar maar eens om!”
Herlees het eens: 43 hopsoorten en 65 moutsoorten, en dat allemaal in één flesje.
Het wordt pas echt leuk als je vervolgens de corporate website van Heineken bekijkt: ook hier hebben ze deze brouwersjool gewoon overgenomen, als was het de waarheid. Geinig ook dat die beroemde Lagunitas quote op de site beschadigd is geraakt: “beer peaks, people mumble” staat er. De marketeer zal gedacht hebben dat bier niet kan praten.
Dat het écht lachen kan zijn met marketeers bewees voor mij Alfa Brouwerij, een familiebrouwerij waarvan je een goede grap niet direct ziet aankomen – maar ze bewees dat vooroordelen toch ook niets meer dan dat zijn. Hun bidon, bedoeld om Alfa 0.0 in te vervoeren, is tamelijk briljant: 0.0 met de pure smaak van bronwater.
Maar genoeg gelachen. Dat het lachen je echt kan vergaan bewaar ik voor het volgende blog: lullen over bier.
Leave a Reply