Mijmeren over de toekomst van bier (3) – Koop en verkoop jezelf als craft bier

Het zijn interessante tijden in Bierland, zoveel is zeker. Geweldig bier is in overvloed verkrijgbaar, en er komt nog meer aan. Bierliefhebbers wanen zich in Walhalla en maken dansjes. Of zouden ze zich zorgen moeten maken? Ik weet het niet zeker. Het zijn interessante tijden, en soms krijgen we interessant nieuws. Lees verder en besluit dan of je een dansje maakt, of zorgen.

Koop jezelf een plaats in Bierland

De Heineken brouwerij in Manchester is niet waar Lagunitas gaat brouwen

Soms luidruchtig, en soms op kousenvoetjes, kopen grote bedrijven zich een plaatsje in Bierland. Hoewel er op dit moment geen schokkend nieuws lijkt zoals dat Heineken Lagunitas overneemt (waarvan, overigens, nu bekend is geworden dat Lagunitas nu begonnen is met de bouw van the eerste Europese brouwerij en productielocatie nabij Manchester, UK) of dat Anheuser Busch InBev de brouwerij van Goose Island koopt, zijn er genoeg geruchten en verhalen. Interessante commentaren ook, zoals dat sinds het Spaanse Mahou San Miguel’s een 30% belang heeft genomen in Avery Brewing het nu zo is dat vijf van de zes top-10 brouwerijen uit de lijst van grootste Amerikaanse craft brouwers op zijn minst deels eigendom is van een megagrote internationale brouwerij. Laat dat maar eens op je inwerken.

En ja, brouwerijen zullen elkaar blijven kopen alsof het niets is – maar de greep van de Heel Grote Jongens verstevigt zich nu ook verder op de distributiekolom. Precies daar zijn veel kleine, onafhankelijke brouwerijen benauwd voor: de grote spelers hebben al veel controle over de verkrijgbaarheid van grondstoffen zoals mout en hop. Een steviger greep op de distributiekanalen kan de toegang tot de markt voor kleinere spelers ernstig belemmeren.

En dus werd het bericht dat Brau Union, de Heineken operatie in Oostenrijk, een belang van maar liefst 70% heeft genomen in Rudolf Ammersin GmbH, de grootste onafhankelijke distributeur van dranken en vlaggendrager van de bierrevolutie in Oostenrijk, met gemende gevoelens ontvangen. De overname van het 120 jaar oude familiebedrijf moet nog wel worden goedgekeurd door de marktautoriteit maar er lijkt weinig reden dat deze geen toestemming verleent. Wat deze overname kan betekenen voor de verkoop en distributie van bier, of dat nu craft, crafty of industrieel geproduceerd is, in Oostenrijk – ik zou het niet weten.

Nu zowel Heineken als Anheuser Busch InBev eigenaar zijn van op bier gerichte web shops, en nu zij zich nadrukkelijker lijken te gaan mengen in de fysieke distributie van bier, zal het landschap zeker weer fors gaan veranderen. Het zal interessant zijn om te zien of er binnenkort meer vergelijkbare overnames zullen worden gedaan. Wie weet wordt Bier&cO, Multibier of Melger’s wel verkocht!
Net zo interessant zal de eventuele reactie zijn van brouwerijen, klein of minder klein, die nu worden vertegenwoordigd en gedistribueerd door deze bedrijven. Zullen alle partners van Ammersin aan boord blijven, of springen zij als kikkers uit de kruiwagen nu Heineken die kar duwt? Geen idee. Maar wat ik wel weet: het zijn interessante tijden in Bierland.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.