Mijmeren over de toekomst van bier – Bomen die de hemel ingroeien

Het zijn interessante tijden in Bierland, zoveel is zeker. Geweldig bier is in overvloed verkrijgbaar, en er komt nog meer aan. Bierliefhebbers wanen zich in Walhalla en maken dansjes. Of zouden ze zich zorgen moeten maken? Ik weet het niet zeker. Het zijn interessante tijden, en soms krijgen we interessant nieuws. Lees verder en besluit dan of je een dansje maakt, of zorgen.

De bomen groeien tot in de hemel
In de afgelopen Jaren leek het wel alsof het allemaal niet op kon. Zelfs vandaag de dag openen dagelijks nieuwe brouwerijen de deuren – in Amerika alleen al twee per dag, in Nederland meer dan zever per maand in 2017. Kunnen al deze nieuwe brouwerijen overleven, vinden ze telkens weer genoeg dorstige kelen om te smeren? Ik weet het niet zeker.

Sommige brouwers in Amerika gokten – en verloren. De hoog aangeschreven Amerikaanse brouwerij Smuttynose wordt binnenkort bij opbod, op een veiling, verkocht omdat “de financiële modellen gebaseerd waren op 20 jaar consistente groei, maar de brouwerij verloor recent verkopen vanwege de toegenomen concurrentie van nieuwe brouwerijen in Amerika.” Wauw. Twintig jaar consistente groei – wat dachten ze wel niet? Ik heb geen idee.

Wat ik wel weet is dat de biergemeenschap in de stress schoot toen, eind 2016, hen het nieuws bereikte dat Stone Brewing maar liefst 5% van haar personeel ging ontslaan terwijl het net twee nieuwe brouwerijen had geopend in Berlijn en Richmond, Virginia. Van Stone, de negende grootste ‘craft’ brouwerij van Amerika en al 19 jaar gewend aan forse groei, was dit totaal onverwacht nieuws.

Een paar weken geleden kwam het nieuws dat Green Flash, net als Stone een brouwerij in zuid Californië, aankondigde zich uit 32 (!) staten terug te trekken en te focussen op de overblijvende 18 staten. Men ontslaat 15% van het personeelsbestand. Dat klinkt knap heftig, maar de ratio zit hem in de gedachte dat die 32 staten die Green Flash aan de wilgen hangt slechts 17% van haar omzet uitmaakten. Het bewijst twee dingen: een bedrijf moet zich te allen tijde eerst richten op de lokale markt en lokale relevantie. En het bewijst dat de bomen niet meer tot min de hemel groeien.

Het Nederlandse landschap
In januari openden in Nederland drie brouwerijen de deuren, waarmee het total nu op 555 staat. Dat betekent dat er een brouwerij is op elke 31,500 kaaskoppen. In Amerika, met ongeveer 6.100 brouwerijen en een bevolking van 326 miljoen – heeft men een brouwerij per 55.000 inwoners. Natuurlijk, dat is een heel ander land en de omstandigheden zijn verschillende – maar het lijkt erop dat Nederland er wel heel erg veel heeft. Het zal interessant zijn om te zien waar de teller aan het eind van dit jaar staat.

2 Comments
  • Roel Pieters
    februari 7, 2018

    Heb je enig idee wat de verhoudingen tussen VS en NL zijn in gebrouwen hectoliters per inwoner? Alleen het aantal brouwerijen zegt niet alles.

    • Rick Kempen
      februari 9, 2018

      Dag Roel – sorry voor de vertraging.
      Je brengt een goed punt op. Hier is wat ik weet:

      – in 2016 was de Nederlandse bierconsumptie, inclusief import en een ‘gok’ op ongeregistreerde verkoop van kleine brouwers, 12.618.976 HL ofwel 1.261.897.600 liter. Gedeeld door 17,5 miljoen inwoners kom je dan op iets meer dan 72 liter per persoon per jaar – maar dan tellen we alles mee, ook jongeren en geheelonthouders. Dat moeten we dan dus ook voor de USA doen.

      – in 2016 was de totale Amerikaanse bierconsumptie 24.282.000.000 liter, uitgaande van 285 miljoen verkochte dozen bier (https://www.statista.com/statistics/466647/us-beer-consumption/) van 8,52 liter. Dat komt neer op 74,5 liter per hoofd.

      Amerikanen drinken dus iets meer liters, met minder brouwerijen per hoofd van de bevolking.

Laat een reactie achter op Roel Pieters Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *