O Heaven It’s Monday – bier en het goede doel

Verleden week presenteerde de Stichting Geniet & Geef voor de vijfde keer een speciaal gebrouwen bier – speciaal gebrouwen voor de Stichting. Dat “Geniet & Geef” bier wordt verkocht via horeca en retail; de opbrengst komt volledig (na aftrek van directe kosten) ten goede aan Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa, giro 8118). Deze lustrumeditie, gebrouwen door Brouwerij Jopen, kan nu genoten worden – waarmee u dus geeft!

Barbara Barend veilt de eerste fles. Foto: Bierista.

Ik mocht de presentatie aan elkaar praten: de locatie, de geweldige Jopenkerk in Haarlem, had een hoop volk op de been gebracht. Na gesprekjes met Gaius Voute en Suzanne Leerkens (bestuursleden Geniet & Geef), Frits Hirschstein (oprichter en voorzitter KiKa) en Michel Ordeman en Lydian Zoetman (Jopen Brouwerij) sloeg Barbara Barend het eerste fust aan, tapte de eerste glazen en veilde de eerste fles. Deze ging voor maar liefst € 3.000 van de hand – een tamelijk geweldige start voor wat inmiddels een prima fundraiser is gebleken.
In de afgelopen vier jaar heeft Geniet & Geef al ruim € 270.000 opgebracht. Met dit geld financiert KiKa aanvullend onderzoek waarmee het lijden van patientjes wordt verlicht en de genezingskans wordt vergroot. Dat genezingspercentage lag in 2012, tijdens de eerste Geniet & Geef, op 75% en is inmiddels al gestegen tot 78%. Het streven van KiKa is om in 2025 een genezingspercentage van 95% te halen – en ooit mag dat 100% worden.

Het Geniet & Geef bier is ieder jaar anders. Eerder zetten De Koninck, Lindeboom, La Trappe en Hertog Jan zich aan de roerstok. Werd het bier aanvankelijk alleen van tap en in de horeca verkocht – briljant dat ieder jaar enkele honderden café-eigenaren hiervoor belangeloos een tappunt ter beschikking stellen – nu is daar, sinds 2016, het winkelbedrijf bijgekomen. Geniet & Geef 2017 is te koop in flessen van 75 cl. en u vindt deze bij Mitra slijterijen en winkels van Albert Heijn. De verkoopprijs is gebaseerd op het genezingspercentage en bedraagt dus € 7,80. Naar verwachting wordt er dit jaar rond de € 80.000 opgehaald met de gehele actie.

Ik blijf het indrukwekkend vinden dat zoveel verschillende partijen belangeloos meewerken aan deze, en andere, goede doelen acties. Want bij Geniet & Geef is er geen strijkstok waaraan iets hangen blijft: alleen directe kosten worden gedekt. Het bier wordt tegen kostprijs aan de stichting verkocht en ook de flessenleverancier, of het bedrijf dat de prachtige sleeve ontwikkelde en aanbracht, maakt er geen stuiver winst op. Cafes en winkels ruimen verkoopruimte in waarmee zij doorgaans geld verdienen: niet in dit geval, alle opbrengsten komen geheel ten goede aan KiKa. Nogmaals, de belangeloze medewerking van zoveel partijen ontroert me keer op keer. Mooi toch, dat bier kan bijdragen aan een betere wereld.

Harvey relief waterblikjes.

En zo mag er ook wel een complimentje af aan hele grote Amerikaanse brouwerijen, waarop ik ook nog wel eens wat heb aan te merken. Maar in de nasleep van de schade die oorkaan Harvey aanrichtte in grote delen van Texas en aanpalende staten zetten zowel Miller-Coors als AB InBev zich in om getroffenen te helpen – naast duizenden andere bedrijven en particulieren, maar daar gaat het even niet om.
Twee grote brouwerijen legden gedurende enkele dagen de bierproductie stil om hun afvullijnen  louter blikjes en flessen water te laten produceren. Veel gemeenten hadden niet langer een werkende drinkwatervoorziening, en met deze hulp konden grote delen van het getroffen gebied toch van schoon drinkwater worden voorzien. De distributie werd mede geregeld met lokale drankendistributeurs: ook deze reden tijdelijk geen bier, maar drinkwater in de rondte.
Ook werd er fors gedoneerd: zowel brouwerijen als – opmerkelijk – lokale drankenhandels gaven bedragen van zes cijfers en meer aan de inzamelingsacties die het leed van de getroffenen proberen te verlichten. Eenvoudigweg, hulde.

De beschadigde Grolsch brouwerij, Enschede

Bier verbroedert. Deze voorbeelden laten dat maar weer eens zien, en bewijzen dat bier meer is dan een handelsartikel. Dat bier misschien meer verbroedert dan andere voedingsmiddelen is misschien waar, ook onderling is de steun groot. Kunt u zich de vuurwerkramp van Enschede nog herinneren? Bij deze ramp kwamen tientallen mensen om en werd een hele woonwijk weggevaagd, maar ook de Grolsch brouwerij kwam stil te liggen. Zonder dat hen daarom gevraagd was boden alle ‘concurrenten’ meteen hulp aan en zo kon Grolsch bier worden gebrouwen en afgevuld in de brouwerijen van Bavaria, Heineken en Interbrew (nu deel van AB InBev). Denk er nog eens over na – bier verbindt, bier verbroedert.

Zonder onszelf op de borst te slaan is het wel eens terecht te bedenken dat iedereen die iets met bier heeft, eigenlijk het beste met de wereld voorheeft. Oke, misschien wat hoogdravend, maar ook u kunt nu weer goed werk verrichten door Geniet & Geef bier te kopen, of te bestellen. Hoe mooi is het dat u een prachtig bier kunt genieten, terwijl u daarmee direct geeft aan goed doel? Proost!

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *