OHIM – ABInBev beschuldigd van vuil spel; Heineken ruziet met Jumbo – kleine brouwers winnen!

Het was zowel een hilarische als heerlijke week voor bier in Nederland, en daarmee de wereld. Midweek bereikte ons het nieuws dat ABInBev beschuldigd wordt van vals spel in zijn vroegere thuismarkt België, gevolgd door het nieuws dat Heineken ruziet met Jumbo, de tweede grootste supermarktketen van Nederland. Het weekend zag dan de eerste editie van Oedipus International Beer Festival en dat was een instant succes – geen ruzie van welke aard dan ook, laat staan vals spel. Consumenten waren de grootste winnaars!

Misset Horeca meldde dat de EU ‘mogelijk illegale bier praktijken’ van ABInBev in België gaat onderzoeken. Het komt er op neer dat ABInBev naar verluidt probeert om de invoer te verbieden van haar eigen merken in België – die dan plotseling veel goedkoper blijken. Stel je voor dat je Leffe of Hoegaarden om de hoek gebrouwen wordt – het kost je X Euro in je lokale supermarkt. Als die supermarkt datzelfde bier koopt van iemand buiten België, zou je X-Y Euro betalen, waardoor je bier veel betaalbaarder wordt (laten we hier even niet over smaak praten). De prijskloof is groot genoeg om de onderneming de moeite waard te maken en ABInBev, de brouwende Diplodocus Giganticus, probeert daar een einde aan te maken – waarna de EU dan zal proberen dat te voorkomen. Bottom line van het verhaal: ABInBev interesseert zich niet veel voor het product maar alleen voor de bottom line. Haar klanten interesseren haar niet, die zijn het kanonnenvoer onder de bierconsumenten.

Advertentie van Jumbo

Advertentie van Jumbo

Dan prikte Jumbo Heineken in het oog en de klant in de zij door te suggereren dat Heineken haar moedwillig kortte met leveringen, met als doel Jumbo te dwingen op te houden haar pils te veel en te vaak in de ramsj te gooien. Heineken speelt stommetje en zegt dat ‘beide partijen pas onlangs hun overeenkomst hebben vernieuwd en dat de productie moet worden opgevoerd om orders uit te voeren’.
Ja.
Natuurlijk.
Geen consument verliest hier omdat Heineken altijd wel ergens in de ramsj ligt, en Jumbo heeft tal van andere verpakkingen van Heineken af te prijzen. Het bewijst dat bier te goedkoop in Retail en als gevolg daarvan te duur in de horeca wordt verkocht – en dat de brouwerij zich niets aan die Horeca consumenten gelegen laat liggen. Maar vrees niet, de bottom line van Heineken zal ook in 2016 fantastisch zijn!

Mama, Gaia, Slomo en Mannenliefde, met de klok mee

Mama, Gaia, Slomo en Mannenliefde, met de klok mee

Het beste bier nieuws was echter Oedipus’ eerste ‘International Beer Festival. Gezegend door de zon en lachende brouwers kwamen enkele duizenden bierliefhebbers bijeen in Amsterdam om te genieten van bieren van De Molen, Oersoep, Buddelship, Lervig, BrewDog, Cascade Brewing, Dupont, Boon, Commons, Stillwater en Stone – om er een paar te noemen. Lekker eten was in overvloed beschikbaar – met name een aantal geweldige hotdogs van Brandt & Levie. De Oedipus ‘kern bieren’ werden tot leven gebracht door modellen, voorstellende Gaia, Mama, Slomo en Mannenliefde. De vrijwilligers die de kaart- en muntverkoop bemensten waren de beste OOIT. En de bieren, waaronder sommige Europese primeurs, waren betaalbaar, smaakvol, creatief en gebrouwen met passie. Geen ruzie. Geen vuile spelletjes. De consument vond het geweldig: kleine brouwers en hun bieren wonnen. Zie je daar volgend jaar!

1 Comment
  • Theo
    juli 8, 2016

    Ik snap Jumbo wel, de ramsj is de enige manier om Heineken pils nog een beetje kwijt te raken. Maar die Heineken H41 moet ik nog ergens zien te scoren, hebben ze die ook bij de Jumbo? Ben er wel nieuwsgierig naar.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *