OHIM – Bier Tirade: Grolsch Kornuit

Een goede vriend van mij, die als Hoofd Inkoper van een groot luchtvaart bedrijf werkte, had een uitermate effectieve manier om zijn maandagochtend gevoel te bestrijden: hij nam zijn Rolodex, selecteerde een willekeurige leverancier, belde hem (of haar) op rond een uur of tien en zoog hem (of haar) gedurende een uur het bloed onder de nagels vandaan. Het ging meestal over een klein incident, maar hij blies het op tot kosmische proporties en kreunde en zuchtte zolang totdat hij (of zij) het opgaf en hem een ​​vorm van compensatie bood. Tegen die tijd was het rond half twaalf, tijd voor de lunch en om eens serieus aan het werk te gaan. Hoe dan ook, het kikkerde hem bijzonder op.

OHIM (O Hell – Het is maandag) Bier Tirade kan heel goed uitgroeien tot een vast item op dit blog daar het inderdaad een geweldige manier is om de week te beginnen. Deze tirade gaat over Kornuit. Het bier is weliswaar al ongeveer twee jaar op de markt, en de televisie reclame draait als sinds eind maart – maar ik ben zo klaar met de waanzin van het ‘Grolsch Kornuit -Oogstfeest’ filmpje dat ik het maar beter kan delen met jullie.

De eerste reclame toonde ons de ‘nieuwe generatie Grolsch Brouwers’ die blijkbaar gebrand waren op het creëren van een nieuw en modern bier voor de huidige jonge drinker. Een vrolijke groep bebaarde jongens met overal tatoeages trapten vrolijk tegen een bal, kwamen met hun fiets naar hun werk, terwijl ze Heel Hip waren en een biertje brouwden. Een van de personages in de clip is een echte Grolsch Brouwer – zijn naam is Marc Janssen en hij heeft niet die grote baard. Wedden dat hij niet op zijn longboard door Enschede en Groenlo rijdt? Deed hij dat wel dan zou de plaatselijke jeugd hem met zijn de baard aan een garagebox vastlijmen en zijn longboard vierendelen met hun brommers. Je weet gewoon dat ze dat daar doen. Hoe dan ook, kijk naar het filmpje en bewonder de moderne marketeer, die gelooft heel 2.0 te zijn geweest maar helaas is het resultaat zeer 1.0

Kornuit bier wordt geadverteerd als een ‘verrassend fris pils’. Alsof Grolsch niet al een verrassend fris pils HAD, wordt Kornuit gebrouwen met Cascade (en, zegt het etiket, Columbus) hop dus zet je schrap baby, nou gaan we eens stevig genieten! Ik vrees dat de enige plek waar je Columbus en Cascade hop in Kornuit vindt op het etiket is. Nee, ik zal het anders zeggen: het staat op het etiket dus het is een ingrediënt, maar dan gebruiken ze precies een hopbloem van elk op het hele brouwsel dat verder is opgebouwd uit minder smaakvolle variëteiten dan ze normaal gebruiken in de reguliere Grolsch .

kornuit bierKornuit is een grap van een biertje. IK HOUD van Cascade hop, Liberty Ale van Anchor Brewing Company (het eerste bier ooit dat geheel gehopt wordt met Cascade, nu beschouwd wordt als de allereerste Amerikaanse IPA ooit) staat in mijn permanente Top Drie Beste Bieren ooit en ik geloof dat ik Cascade Hop geblinddoekt kan herkennen, zelfs als ik ondersteboven zou hangen aan een eik. Niets in Kornuit doet echter denken aan Cascade hop. Als Grolsch echt een jong, hip en ‘helemaal vandaag’ bier had willen maken, dan is Kornuit het nieuwe Zinniz (u kunt zich misschien nog wel herinneren: in mei 2002 lanceerden zij deze Bacardi Breezer crusher, maar die werd al oktober 2003 weer van de markt gehaald). Kornuit heeft minder karakter dan de originele Grolsch, en dat is met toevallig een briljante pils. Kornuit is een verspilling van verder onschuldige en fijne grondstoffen, brutaal mishandeld in een brouwketel in een gedoemde poging van SAB Miller om relevant in de huidige biermarkt te blijven. En dan is er de commercial – ‘Oogstfeest’.

De jonge brouwers lopen te rennen en te springen, want de verse hop is binnen! Ze dragen allemaal zakken met hele hopbloemen trap op, trap af en brouwen zich een hoedje. Dan bedenken ze dat dit vraagt ​​om een ​​feest – een kornuit pretOogstfeest! Yeah baby! Ik had het kunnen begrijpen als deze reclame eind oktober op tv kwam of zo, maar deze draait als sinds maart. Cascade hop wordt geoogst in september en bereikt groothandels en brouwers pas in oktober. Noem mij een oude chagrijnige mierenneuker maar zo is het: als je verse Cascade hop je in maart bereikt ben je een sukkel. En het feest valt verder in het water omdat de zakken met hopbloemen nooit zullen worden gebruikt in de Grolsch brouwerij: de hopbloemen zullen de gevoelige machines blokkeren, alsook de whirlpool. Er ZIJN geen zakken met hele Cascade hopbloemen in de Grolsch brouwerij, en waarschijnlijk niet in een straal van vijftig kilometer er omheen. Er staan wel pallets vol met pellets in de brouwerij, zeker, maar het geven van een oogstfeest voor zakken pellets zou niet geloofwaardig zijn, toch?

Peter Cuypers, de Grolsch brouwer die ‘de tweede hop (één voor aroma, een voor bitter)’ introduceerde en ter wiens eer Kornuit blijkbaar is gebrouwen (Peter was ook een beetje een revolutionaire brouwer en een deugniet weet je), zal zich hebben omgedraaid in zijn graf – maar waarschijnlijk van het lachen. Misschien is dat wat SAB Miller wil dat wij ook doen.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *