OHIM – De idioterie van de pilsprijs bereikt een hoogtepunt

Verleden week verscheen een berichtje op MissetHoreca.nl waarvan ik verwachtte dat het de totale opstand tegen de grote pilsbrouwerijen wel definitief zou doen uitbreken – maar niets daarvan. Verbijsterend, omdat het feitelijk de totale oorlogsverklaring van de Nederlandse pilsbrouwerijen aan de Horecaondernemers van Nederland is, en een knoerthard opgestoken middelvinger ineen – waarbij meteen alle cafébezoeker worden ‘meegenomen’. Leest u even mee? Dan roepen we daarna de totale opstand alsnog uit.

“Horecabier Zilver, een categorie 2 pils, 50 liter voor €57,50. Daarmee wil Horecabier terugslaan naar de grote brouwers, zoals Bavaria en -naar verluidt- Grolsch, die met hun eigen laaggeprijsde pils de markt betreden.” Categorie 2 wil zeggen dat het bier een lager Plato gehalte heeft, waardoor er minder accijns hoeft te worden betaald omdat er minder alcohol in het bier zit. ‘Normaal’ pils is categorie 1 en heeft meestal 5% alcohol: categorie 2 pils zit, in het geval van Horecabier Zilver, op 4,8%. Qua accijns scheelt het al gauw zeven euro per fust van 50 liter. Het Horecabier Goud, een categorie 1 pils, kost dan ook 69 euro – het prijsverschil is meer dan alleen de accijns. Maar, daar gaat het allemaal niet om.

Een krat bier in de supermarkt, we nemen Heineken als voorbeeld (alle grote pilsbrouwers maken zich schuldig aan hetzelfde), heeft een adviesverkoopprijs tussen de € 14,99 en € 15,49 – inclusief BTW. In een krat Heineken zitten 24 flesjes van 30 cl. waardoor een krat dus 7,2 liter bevat. We rekenen vanaf hier met € 14,99 per krat, ofwel € 2,08 per liter.
De verkoopprijzen aan de Horeca zijn altijd exclusief BTW: een café betaalt dus, inclusief BTW, voor een vat Horecabier Goud (dezelfde categorie als Heineken) € 83,49 ofwel € 1,67 per liter. Een ondernemer betaalt voor een grootverpakking dus € 0,41 per liter minder – een schijnbaar faire deal. Maar hoe zit dat met Heineken zelf ook alweer?
De adviesprijs voor een 50 liter vat Heineken is € 138,26 exclusief BTW – meer dan tweemaal zo duur als Horecabier – en inclusief BTW kost dat fust € 167,30. Per liter is dat een verbijsterende € 3,35 en daarmee is Heineken op fust € 1,27 duurder dan per krat: 61% duurder. En dan moet de Horecaondernemer er ook nog eens iets aan zien te verdienen.
Uitgedrukt in bier is de scheve verhouding nog duidelijker: in een fust gaan bijna zeven kratten, maar voor een fust betaal je meer dan elf keer de kratprijs. Dat is werkelijk te bezopen voor woorden. Schandalig gewoon.

Ik ben er klaar mee. Horecabier bewijst wat iedereen nu wel weet: de pilsprijs in de Horeca is onevenredig hoog, op het onbehoorlijke af, ongeacht het gezwatel van alle Directeuren HORECA, CEO’s en welke andere Jan Klaassens dan ook: investeringen, kortingen, marketing, stijgende grondstofkosten en blablaablaaaat. De Horecaprijs, door Nederlandse pilsbrouwerijen voor hun bier gehanteerd, lijkt het meest op woekerwinst – een treurige vorm van oplichting en het komt neer op het uitmelken van de consument die nog wel naar het café gaat. Horecabier is geen filantropische instelling, sterker nog, de mannen erachter (Harm van Deuren en Ronald Bolhuis, die het ‘vak’ bij Heineken leerden) willen er gewoon stinkend rijk mee worden. We kunnen er dus van uitgaan dat de verkoop van Horecabier geen verlieslatende activiteit is: van elk verkocht fust gaan de mannen net iets breder grijnzen.

En niet alleen Horecabier bewijst het: Bavaria biedt sinds kort Kroon pils aan, maar niet zomaar: Bavaria verkoopt Kroon tegen dezelfde prijs als Horecabier Goud en nu zou Grolsch ook met een prijsvechterspils komen: € 70 per fust, ofwel een Kornuit-koopje. Bavaria en Grolsch verdienen daar natuurlijk ook nog gewoon heel goed geld mee. Vrijwel dezelfde prijs als Horecabier. Vijftig liter bier voor zo goed als de helft van hun ‘reguliere’ merkbier. En nu niet gaan zwatelen: uiteindelijk zit elke Verkoopdirecteur Horeca Nederland er bij zoals Ray Liotta op het plaatje hieronder. Maar hij kwam er voor uit dat hij een ‘goodfellow’ was, ook al werd hij nooit ‘a made man‘: hij was een ‘wise guy’. Een mafioos. Hij kwam er wel voor uit.

So you think it’s funny?

Het kan dus gewoon: pils voor een behoorlijke prijs, van een behoorlijke kwaliteit, aan caféhouders leveren. Horecabier, Grolsch en Bavaria bewijzen het. Wat moeten we doen om de Nederlandse pilsbrouwers te laten stoppen met het kunstmatig hooghouden van de horecaprijs? Wat moeten we doen om de Nederlandse pilsbrouwers te doen stoppen met het leegroven van de portemonnees van de pilsdrinkende horecabezoekers? Hoe maken we een einde aan deze waanzin? Geen idee.

Dus: laten we dan maar doorgaan met waar we al mee bezig zijn, en geen pils meer drinken. Meer IPA, Saison, stout en porter, witbier en Hefeweizen. Meer bier van kleine, ambachtelijke brouwerijen – van CRAFT of, desnoods, craft brouwerijen. Bieren met smaak, karakter, passie en een eerlijke prijs. Dat kunnen die caféhouders tenslotte ook prima verkopen, dus hun bestaan komt niet in gevaar. Aan het bestaan van roofzuchtige pilsbrouwers mag daarentegen nu wel eens een einde komen.

 

6 Comments
  • Sylvia van Eijden
    maart 14, 2017

    Is het niet zo dat het Horecabier en de vergelijkbare prijsvechterspilsen goedkoper aangeboden kunnen worden omdat er nauwelijks/geen kosten voor marketing gemaakt worden? Het zal zeker niet het hele verschil in prijs maken, maar toch.

    (Overigens gebruikt Primark dat ook als verklaring voor de belachelijk lage prijzen voor hun kleding, waarbij arbeidsomstandigheden en duurzaamheid het echte kind van de rekening lijken te zijn. Maar dat is dan weer een hele andere discussie).

    • Rick Kempen
      maart 14, 2017

      Beste Sylvia – je slaat de spijker natuurlijk snoeihard op de kop! Marketing, het krankzinnige systeem van hectoliterbonussen (de grootste afnemers krijgen tot wel 50% korting, soms zelfs nog meer, en betalen dus Horecabier prijzen), en de idiote financiering die brouwerijen ‘moeten’ geven: het wordt allemaal uiteindelijk in de horecaprijs gestopt en de consument betaalt door de neus. Het lijkt erop dat de brouwers de cafés eenvoudigweg liever zien verdwijnen.

  • Toon vd reek
    maart 14, 2017

    Ik vind de prijs van het speciaalbier van onze zg. Craftbrouwerijen in vergelijking met de Belgische importbieren veel te hoog.

  • ary
    mei 5, 2017

    Bij de Hanos 50 ltr. kosten € 158.50 exc. btw
    30 ltr. – 93.50
    20 ltr. – 62.50
    het kan een paar dubbeltjes schelen maar niet normaal toch….

  • Ronald Kooij
    mei 5, 2017

    Leuk stukje hoor maar ik heb het wel eens uitgerekend voor mijn café; Nelly’s Café te Obdam en het scheelt per glas 8 cent wat Heineken bier dus durder is. Daarvoor krijg ik dus alle extra’s die Heineken biedt. Van workshops, goed getapt, onderzoek en een internationaal inago tot biertegoed programma etc etc. Voor slechts 8 cent per glas. Wie is er nou gek? In de hele berekening hierboven gaat men uit van brutoprijzen. Ik ben uitgegaan van mijn netto inkoopprijs.

    • Rick Kempen
      mei 6, 2017

      Beste Ronald –

      Misschien moet je de berekening eens overdoen.
      Heineken kost, adviesprijs, € 138 voor een 50 liter vat.
      Horecabier Goud, of het prijsvechterspils van Grolsch of Bavaria, doen rond de € 70 voor een 50 liter vat.
      Dat betekent, op de bruto-prijzen, een verschil van € 68.
      Jij zegt: ‘met mijn netto-inkoopprijs scheelt het maar 8 cent op een glas’.
      Reken je even mee?
      Laten we er van uitgaan dat je briljant tapt en 200 glazen uit een vat van 50 liter haalt, dan hebben 200 * 8 cent = € 16.
      Tellen we die € 16 bij de netto-inkoopprijs van het prijsvechterspils op, dan komen we op € 86 netto-inkoop.
      Adviesprijs € 138 -/- € 86 = € 52 per fust.

      Krijg jij € 104 hectoliterkorting van Heineken?
      Dat denk ik niet.

      Terug naar de rekentafel vriend!

Laat een antwoord achter aan Rick Kempen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *