OHIM – de parallel tussen Internet en bierbrouwen

Iemand die mij altijd tot voorbeeld heeft gediend op gebied van social media en innovatief bezig zijn is de voormalige journalist, muziekliefhebber en internetgoeroe Erwin Blom. Voor wie zijn Fast Moving Targets, samen met Roeland Stekelenburg, niet kent: kijk, geniet en doneer hier. Bier&cO zorgt er voor het bier – maar dat is niet de reden om de man ter sprake te brengen. Dat waren twee recente blogs van hem, twee zogenaamde ‘Handpicked’ becommentariërende blogs die vaak inspireren en de ogen openen. ‘Een beetje verdrietig’ en ‘Beetje opgevrolijkt’ heetten ze. Voor een tientje in de maand krijg je ze in de digibus, maar daar gaat het even niet om.

Kort samengevat beschrijft Erwin zijn ‘naïviteit van begin jaren negentig, toen we dachten dat internet de wereld mooier ging maken door transparantie en democratisering.’ Hij schrijft: ‘Communicatie is makkelijker geworden, samenwerken is makkelijker geworden, consumptie is makkelijker geworden, distributie is makkelijker geworden. Maar toch … De grote spelers van deze wereld, de Googles, Facebooks en Netflixen, trekken de lokale markten voor een belangrijk deel leeg aan reclamegelden, abonnementen en andere geldstromen maar geven verdomd weinig terug. Ze voelen zich op geen enkele manier verantwoordelijk om de markten waarvan ze profiteren ook te steunen, bijvoorbeeld als het gaat om media, kunst en cultuur. Het moet toch kunnen, geld verdienen en ook terug geven aan de community waarvan je profiteert?’ In het vervolg blog komt hij er mooi op terug, en zingt vooral de lof van ‘Open Source’. Een oplettend lezer van MyLifeWithBeer weet waar ik heen ga: de parallel met de bierwereld.

Ook in de bierwereld zien we dit patroon: grote spelers ‘trekken markten leeg’, het Braziliaanse ‘rupsje nooitgenoeg’ AB InBev voorop, en geven eigenlijk niets terug aan die markten terwijl juist kleinere spelers de mix hebben gevonden tussen geld verdienen en ‘de community’ mee laten profiteren. Anders gezegd: grote brouwerijen zijn, uiteraard der zaak, vooral gericht op geld verdienen terwijl het kleinere brouwerijen eerst om geweldig bier gaat, en de plek zie ze in hun omgeving innemen. Een mooi voorbeeld is de Offline Launch Party van Oedipus Brewing: hun nieuwe witbier wordt gelanceerd, en natuurlijk hopen ze er vreselijk veel van te verkopen. Maar op de presentatieavond – die gratis (!) toegankelijk is – word je gevraagd je foon in te leveren en deel te nemen aan een avond offline.
Hierbij kun je vrijelijk door de brouwerij struinen, en Echte Mensen ontmoeten. Analoge gesprekken voeren #IRL dus. De brouwer vertelt over het hoe en waarom van het bier en laat het je proeven – je kunt vragen stellen. Onderwijl ligt je telefoon in het ‘Phone love hotel’. Jeroen van Loon, Offline Artiest, werkt met het idee dat zelfs Internet ooit overbodig zal zijn – na zijn praatje kan iedereen deelnemen aan een ‘performance’. Onderzoeker Sidney Vollmer zal spreken over hoe digitale cultuur ons leven beïnvloedt, en hoe daar balans in te vinden. Er zijn analoge apps, en naar men zegt zal er zelfs gedanst worden (een vorm van lichaamsbeweging, meest onder invloed van muziek, geïnspireerd op het Wii spel ‘let’s dance’).

Sander, Paul, Rick, Tristan and Alex

Terzijde: wie op de blog van Erwin de kernwaarden van Open Source ziet, moet vast ook denken aan de kernwaarden die door CRAFT worden gehanteerd en die de Nederlandse Onafhankelijke Brouwerijen identificeren. Vandaar mijn parallel.

Ja, deze blog is een verkapte reclame voor zowel Fast Moving Targets als Oedipus Brewing en aanverwante (CRAFT) brouwerijen. Ik gebruik daar mijn blog schaamteloos voor – omdat zij de wereld wel elke dag een beetje mooier proberen te maken, en daar vrij goed in slagen.

1 Comment
  • Kees Beerepoot
    mei 8, 2017

    Hear ! Hear !

Laat een antwoord achter aan Kees Beerepoot Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *