OHIM – de zin en onzin van Bierwedstrijden.

28887-Dutch Beer Challenge 2016Heel binnenkort vindt op woensdag 23 maart de tweede editie plaats van de Dutch Beer Challenge. Dit is de enige algemene keuring voor in Nederland (of speciaal voor de Nederlandse markt) gebrouwen bieren, en meteen een wedstrijd bovendien. Inschrijving staat open voor alle Nederlandse brouwerijen, daar is een inschrijfgeld van € 100 per bier aan verbonden waarmee de kosten worden gedekt. Een 28-koppige, internationale, jury proeft en keurt vervolgens de bieren op algemene kwaliteit en stijlechtheid. Als klap op de vuurpijl wordt ‘het beste bier van Nederland’ gekozen (in 2015 was dat ‘Mooie Nel’ van Jopen).

Michel en Lydian ontvangen de Mitra Award voor Beste Nederlands Bier

Michel en Lydian ontvangen de Mitra Award voor Beste Nederlands Bier

Bedenkers van deze wedstrijd zijn Marco Philipsen (Mitra Slijterijen), Fedor Vogel (Bier! Magazine), Henri Reuchlin (Bierburo) en ik zelf (Bier&cO). De organisatie en uitvoering besteden we uit aan Becomev die reeds jaren de Brussels Beer Challenge organiseert. Doelstellingen zijn onder andere de promotie van de Nederlandse Biercultuur, het bieden van kwaliteitslabels aan de consument en het bieden van sterke marketinginstrumenten aan de deelnemende brouwers. We dachten hiermee goed te doen en de Nederlandse bierliefhebbers een mooi initiatief te bieden. Maar is dat wel zo?

bier-winnaars-297x300Soms twijfel ik daar aan, want toen ik de wedstrijd op Facebook aankondigde leek het wel of ik de stop uit een azijnvat had getrokken. Het commentaar was opvallend negatief: wat had deze wedstrijd voor zin, zat de slager niet zijn eigen vlees te keuren, en boven alles: hoezo het beste bier – waarom niet het lekkerste bier? Ik moet toegeven dat ik dat niet had verwacht – en het zette mij aan het denken.

Het waren vooral hardcore bierliefhebbers, door mij wel liefkozend als ‘geeks’ aangeduid, die in niet mis te verstane bewoording blijk gaven van hun twijfel aan nut en noodzaak van de Dutch Beer Challenge. Wie waren wij om een bier als ‘het beste’ te beoordelen – dat konden ze zelf heel wel! En daarbij, deden hun favoriete bieren wel mee? Zaten er niet te veel commercieel belanghebbenden in de jury, brouwers zelfs? En hoe zo, beoordelen op stijlechtheid? Waren wij, organisatoren en juryleden, niet vastgeroeste, (stok)oude en bebaarde ‘ons-kent-ons’ stumpers die nog aan stijlen deden – hadden wij niet door dat de moderne brouwer en drinker een broertje dood heeft aan stijlen? Een diepgevoelde en oprechte hartenkreet met een hoog ‘oude lullen moeten weg’-gehalte – zoals ik al zei, dat zet je toch aan het denken als oude lul zijnde, en moddervet bovendien.

De jury van DBC in 2015

De jury van DBC in 2015

Ik kan dan wel tegenwerpen dat in vrijwel elke bierjury brouwers zitten (die evenwel nooit hun eigen bieren te proeven krijgen), dat een verkiezing van het ‘lekkerste’ bier inhoudelijk onzin is omdat je over smaak niet twisten kunt en dat je nooit te horen krijgt wie wel of niet deelnemen: je hoort alleen over de prijswinnaars. Ik kan tegenwerpen dat de invulling van een jury altijd gebeurt op basis van ervaring, kennis en kunde – veel zaken die met de jaren en/ of studie komen – en dat twijfelen aan nut van stijlen en schelden op oude lullen van alle tijden is, tot de revolutionaire jongelingen zelf de gevestigde orde zijn geworden. Ik kan, kortom, allerhande verklaringen, excuses en argumenten aanvoeren – maar ik doe het niet. Ik ben nog aan het denken, en ik ben benieuwd naar meer meningen over zin en onzin, nut en noodzaak van bierwedstrijden. Lezer, help mij leren en vul de poll in. Ondertussen gaan wij door op de ingeslagen weg maar ik sluit niet uit dat wij de koers verleggen. Dank alvast!

8 Comments
  • Wilco
    maart 14, 2016

    Ik zie de poll niet direct, Rick. Rechts staat de bierglas poll nog.

    • Rick Kempen
      maart 14, 2016

      Tsja, oude mannen en techniek 🙂 Mijn timing was verkeerd, moet nu opgelost zijn. Dank voor je alert 🙂

  • Baspitality
    maart 14, 2016

    Rick (en anderen),

    Ik begrijp je gedachtengang, en goed dat je/jullie via deze weg om meningen vragen. Ik denk echter dat de poll de verkeerde insteek heeft en wel om het volgende.

    Allereerst gaat de poll uit van een negatieve kijk, daar doe je jezelf tekort. Slecht 1 antwoord heeft een enigszins positieve benadering, de rest gaat al uit van een negatieve reacties.

    Bovenstaande daar gelaten denk ik dat je je moet afvragen wat je doelgroep(en) is/zijn. Je kunt a) nooit iedereen tevreden houden en b) dus kijken welke doelgroep het belangrijkste is. Met de poll krijg je reacties van de (mede-) geeks, waardevol wellicht, maar het resultaat laat zich wel enigszins raden. Ik denk dat bij wedstrijden als dit de grootste groep consumenten, de casual van-tijd-tot-tijd drinker, heel veel waarde hecht aan zulke resultaten. Het wordt door profs getest en beoordeeld, daarmee kan het een goede tool zijn om in het bos, de beste bomen te kunnen vinden ;), daar waar op elke straathoek tegenwoordig wel een brouwerij is.

    Als laatste, en dat sluit op bovenstaande aan, denk ik dat het ook slijters, maar vooral misschien horeca-ondernemers en medewerkers handvatten geeft om goede adviezen te geven. Het voegt toe aan de beleving van speciaalbier.

    En ja, er is/komt misschien wel een wildgroei aan wedstrijden, maar dat is altijd bij populaire producten (prijzen, awards, keurmerken). Dat filtert zichzelf in de loop der tijd wel uit. De wedstrijden die iets unieks/eigens toevoegen en bezig zijn met ontwikkeling (zoals jullie nu op deze manier), zullen overeind blijven. Net zoals dit met brouwerijen zal gebeuren.

    Ik hoop dat jullie iets hebben aan deze reactie. Mochten jullie hier verder over in gesprek willen, jullie weten mij te vinden.

    Met gastvrije groet, Bas

    • Rick Kempen
      maart 14, 2016

      Zeer bedankt voor deze uitvoerige reactie, die veel meer waard is dan een poll antwoord…zeer gewaardeerd! En, indien nodig weet ik je inderdaad te vinden. Blijf genieten!

  • Fred Schiphorst
    maart 14, 2016

    Als ik van verschillende wedstrijden de teksten lees, dan behoor ik helemaal niet tot de doelgroep, of slechts indirect. Immers: over het algemeen staat er dat het een mogelijkheid is om brouwers een platform te geven en dat het een belangrijk marketing instrument voor hen is. Dus het is blijkbaar een feestje voor de brouwers en niet voor consumenten. Een beetje zoals de café top100 in de nieuwe opzet zeg maar. Dat is voor mij niets nieuws, ik heb nog ergens een oud blog waarin dat staat.
    Laten brouwers, handelaren en wie dan ook vooral door gaan met deze wedstrijden als ze in een behoefte voorzien. Ik hoor en lees er graag over en mijn gelukwensen gaan altijd uit naar de winnaars. Maar als je een wedstrijd wil maken die ook voor consumenten van belang is, dan is het belangrijk om meer transparant te zijn en ook verliezers durven te noemen. Ik vrees echter dat dit nooit gaat gebeuren.

    • Rick Kempen
      maart 14, 2016

      Sterk punt, dank Fred. Ik zal het toch nog eens ter sprake brengen.

  • Ab vd meeren
    maart 14, 2016

    Tsja ,al die bierwedstrijden.Genieten van bier blijft toch een persoonlijk iets.De 1 houd van bitter de ander van zoet.

  • Marco Daane
    maart 21, 2016

    Ik vind concoursen een interessant fenomeen. Het lekkerste bier zal voor iedereen iets anders zijn, maar het zoeken naar het beste bier – dus het best gebrouwen en het meest beantwoordend aan objectief meetbare criteria – is zinvol. Een goed bier zal ook altijd lekker zijn, maar een lekker bier hoeft niet per definitie ook een goed bier te zijn. Want wat de een lekker vindt … En natuurlijk helpt een zekere indeling in biersoorten of bierstijlen daarbij. Wat is daar mis mee? De jeugd van tegenwoordig (zei opa) is leuk bezig, maar het toevoegen van (ik noem maar wat) chocolade, chilipepers of papaya aan bier is vooral werken met smaakjes, niet met de basisbestanddelen van bier – water, graan (allerlei soorten) c.q. mout (allerlei bereidingswijzen), hop en gist (beide in allerlei soorten). Volgens mij hebben die hedendaagse beergeeks ook geen broertje dood aan de bierstijlen, maar doen ze er iets anders mee. Hun moderne smaakjesbieren zijn altijd gebaseerd op een door de eeuwen heen gegroeide biersoort – dus een saison, porter of IPA met … (vul maar in) of zijn mengvormen (gisteren dronk ik zelfs een black wheat IPA…). Dat is iets anders dan ‘gewoon’ bier brouwen en volgens mij gaat het daarom bij concoursen (waarom moet dit toch een challenge heten?) als deze. Twee bedenkingen toch: het aantal inzendingen c.q. deelnemende brouwers was vorig jaar beperkt. Om een der winnaars vervolgens tot beste bier van Nederland te bombarderen, gaat te ver. Het is net zo’n uitglijder als wanneer Westvleteren 12 de hoogste cijfers haalt op Ratebeer en dat vervolgens wordt uitgeroepen tot beste bier ter wereld. Zulke classificaties zijn onmogelijk, er worden appels met peren vergeleken en er wordt vooral een onjuist beeld van bier en de bierwereld in de ‘buitenwereld’ mee opgeroepen. Verder hoop ik dat men a.s. woensdag beter doet dan bij de Brussels Beer Challenge: daar wonnen twee (Nederlandse) bovengistende dubbelbocken medailles in een lagercategorie. Au.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.