Ik kan niet ontkennen dat ik met een zekere scepsis klaar zat voor de kwelbuis om de eerste aflevering van ‘Leven in de Brouwerij’ te bekijken. De combinatie van beide gastheren, Kasper van Kooten en Patrick Stoof, kwam mij gezocht voor – hoewel van Stoof wordt gezegd dat hij ‘een bierliefhebber’ is ken ik geen van beiden als zodanig en lijken het mij geen Pint-leden. Al met al vond ik het niet tegenvallen, hoewel het niveau van de oorspronkelijke, Vlaamse, serie Tournée Generale nooit gehaald werd.
Zo zuur als de Volkskrant recensent Haro Kraak al na een uurtje was, zo zuur wil – en kan – ik niet zijn. (Met VK abonnement te lezen: http://www.volkskrant.nl/televisie/iets-te-lang-gegist-leven-in-de-brouwerij-bespeurt-oorsprong-van-bier~a4455643/ )
Onder het kopje ‘Slapstick’ schrijft hij onder andere: “Met de hete pan beweegt het gezelschap richting de krappe douche om het bier te koelen. De grote man staat op de ander zijn tenen. Het koelelement spuit koud water in buisjes door het bier, water dat er weer warm uitkomt, waaraan de grote man zijn handen brandt. Zijn voeten worden nat. Van het gedruppel op de tegelvloer moet de andere man plassen.
Dit stukje slapstick is het eerste bezoek dat Patrick Stoof en Kasper van Kooten maandagavond op NPO 2 aflegden in hun tiendelige zoektocht naar hoe je zelf bier maakt, in het Avrotros-programma dat Leven in de brouwerij heet – omdat je nooit een platgetreden gezegde moet laten liggen voor een tv-titel. Bier, zweet en granen was vermoedelijk optie B.”
Natuurlijk kun je in een half uur, waarin je twee brouwerijen bezoekt en ook nog leuk met elkaar moet doen, niet echt de diepte in. Nu doen Patrick en Kasper daar ook niet echt moeite voor, of ze mogen het niet van de scriptschrijver. Toch een gemiste kans als je Rick Nelson en Sander Nederveen voor je camera’s hebt: Rick is de extravertheid zelve en ik wil niet zeggen dat Sander mensenschuw is, maar de spotlights zoekt hij niet snel. Als je dan één van de meest experimentele brouwers voor je camera hebt kun je wel verder komen dan grapjes maken over de Mannenliefde.
Ik geloof dat mij dat aan de eerste aflevering het meest stoorde: Jean Blaute wist écht iets van bier en Ray Cokes ook, al hield hij zich graag van de domme en spartelde hij vrolijk tegen om ‘dat schuimende Belgische spul’ te proberen, zwerend bij een lauwe, schuimloze pint. Patrick zou bierliefhebber zijn, maar proevend met nota bene Henri Reuchlin, de Nederlandse Bierprofessor, lijkt het wel alsof hij voor het eerst in zijn leven iets anders in handen heeft dan een grafkoude pils. Het bierplezier spat niet van beide heren af, zal ik maar zeggen. Naarmate je langer kijkt begint ook het idee dat ze (inmiddels bebaarde) jeugdvrienden zijn je te ergeren: dat is de marketing prietpraat van zo’n beetje elke nieuwe Nederlandse brouwerij, en zo geloofwaardig als een VVD politicus.
En nu zit ik dus toch weer te mopperen, volg ik hetzelfde gemakkelijke (maar beter geïnformeerde) pad dat Haro Kraak afliep en kraak ik mee af. Dat verdient het programma nog niet, want laten we wel zijn: er is vanavond geschiedenis geschreven, bier-van-andere-soorten-dan-pils is volwassen geworden op televisie. Het feit dat we tien avonden lang een zoektocht naar het perfecte bier krijgen, waarbij de Nederlandse bierwereld uitgebreid wordt bezocht en geportretteerd, mag dan zeker leiden tot een poging ons straks een middelmatig biertje te laten kopen – het zet Nederlands ambachtelijk gebrouwen bier bij een geheel nieuwe groep potentiële consumenten op de gezellige kaart. Daarvoor wil ik best doorbijten en niet steeds proberen een bierige variant op de Telfort reclame te maken, zoals ‘Wie had dat gedacht – van een glas champagne op het Franse strand, naar een bankje in het park met een halve liter blik Atlas in de hand’.
januari 31, 2017
typisch Nederlands altijd wat te zeiken!!
januari 31, 2017
Ik vond dat ik, zeker voor mijn doen, nog knap mild was Ab!
januari 31, 2017
Mooi geschreven Rick.
Het haalt t inderdaad niet bij het origineel… (maar om zoals Ab doet een paar (terechte) kritische kanttekeningen tot “zeiken” te bombarderen…)
Als je het nodige door de vingers ziet, is dit programma een mooie opstekert voor de craftbierbrouwers, PINT en een nieuwe groep bierliefhebbers.