OHIM – OPEN BRIEF AAN MR. CARLOS BRITTO, MEGABREW

Geachte Mr. Britto – van harte gefeliciteerd met uw meest recente aankoop en het toevoegen van Brouwerij Bosteels aan uw reeds enorme portfolio van merken. Ik moet toegeven dat ik het niet snap – ik bedoel, waarom u het deed. En hoewel ik besef dat u oneindig veel slimmer bent dan ik, dingen weet en ziet die ik niet weet en waarschijnlijk nooit zal zien, hoop ik dat u me zelfs maar een kattenbelletje wilt zenden, zodat ik kan begrijpen waarom u Bosteels heeft gekocht.

Carlos Britto

Carlos Britto

U bent nog bezig de grootste aankoop ooit in de geschiedenis van het bier af te ronden, en zo kwam het nieuws dat AB InBev Brouwerij Bosteels koopt voor naar verluid € 200.000.000 niet zozeer als een schok – het klonk meer als een grap. Het kopen van een Belgische familie brouwer, wat betekent dat voor u? Waarom wilt u het bezitten, waarom wilt u Bosteels bieren verkopen? Is het volume? Is het resultaat? Is het prestige? Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik het snap, en wel hierom.

De overname van SAB Miller, een deal van ongeveer 100.000.000.000 euro (100 miljard euro), zal de productie van Megabrew op onwerkelijke schaal brengen: uw eigen AB InBev produceert 410 miljoen hectoliter per jaar (1 hectoliter = 100 liter), terwijl SABMiller 324 miljoen hectoliter brouwt. Samen is dat 73.400.000.000 liter, of heel veel bier. Brouwerij Bosteels brouwt 145.000 hectoliter per jaar: 0,01975% van de huidige productie van Megabrew. U voegt minder dan tweehonderdste van een procent toe aan uw volume. Zelfs als uw fabrieken op dit moment zeer economisch werken, is het vermorsen van circa 2% op uw verpakkingslijnen nog steeds zeer conservatief geschat. Dit betekent dat uw huidig vermorste volume ongeveer 14.680.000 hectoliter is – inderdaad, 100 keer meer dan de jaarlijkse productie van Bosteels. We kunnen volume als reden uitsluiten, lijkt me.

downloadZou het geld zijn? De mensen schilderen u af als een geld-hongerige bankier, verkleed als brouwer – maar zelfs dan lijkt dat niet de reden te zijn. Het zijn maar geruchten, men zegt dat u ongeveer 15 keer de EBITDA winst van Bosteels betaalt. Dit betekent dan dat hun EBITDA ongeveer € 13 miljoen per jaar bedraagt. SAB Miller sloot in 2015 de boeken met US $ 6,6 miljard EBITDA, en uw eigen AB InBev meldde een EBITDA van US $ 16,8 miljard. Megabrew, heel losjes berekend, verheugt zich in 21 miljard euro EBITDA – het toevoegen van € 13 miljoen betekent zelfs geen kleine verandering. Het voegt 0,06190% toe. Ik zou dat bedrag overigens graag bezitten, maar voor u, ik kan mij niet eens voorstellen dat u het merkt. Nou ja, natuurlijk merkt u het – u bent per slot van rekening een bankier, maar toch, het zal niet merkbaar iets toevoegen onder aan uw streep. We kunnen geld uitsluiten, dus.

Is het prestige? Ik kan me dat in uw geval nog wel indenken, maar ik kan u verzekeren: dit zal niet werken. Uw huidige consument – de Bud Light drinker, die bier verkiest ‘gebrouwen op de harde manier’, zal  Bosteels niet aanraken of drinken. De huidige Kwak of Karmeliet drinker is daarentegen waarschijnlijk zo geschokt door deze deal dat ze misschien wel nooit meer een Bosteels biertje zullen aanraken. Misschien niet allemaal, maar in het bijzonder de jongere, en groeiende, groep van bier aficionado’s (of geeks) zal op deze manier reageren. Ze haten u hoe dan ook, en u kunt hun loyaliteit of liefde niet kopen. En ik zie ook niet uw vrienden uit de gentlemen’s club in NYC een vliegende f *** geven als u nu gaat opscheppen over Bosteels in uw portefeuille. Waarom? Omdat, net als u, bier of geschiedenis hen geen lor interesseert: ze hebben louter oog voor uw geld. Prestige: Ik denk dat u het woord kent, maar ik vrees dat dit niet is wat maakt dat uw klokje tik – uitgesloten, dus.

tripel_karmeliet_bierglas_vol_1Geachte Mr. Britto – laat mij weten waarom u in vredesnaam Bosteels heeft gekocht. Ik denk dat u een grote fout maakt, omdat het u nooit zal brengen wat u hoopt dat het brengen zal, ongeacht wat ‘dat’ is. En als u ervoor kiest mij niet te antwoorden (hetgeen ik niet als een probleem zal zien) doe mij dan alstublieft een plezier: bemoei u niet met de bieren. Laat ze zoals ze zijn, die grote erfgoed brouwsels van één van ‘s werelds meest prestigieuze bier culturen ooit. Knoei niet met de recepten, het brouwproces, de brouwlocatie of de rest. Alsjeblieft, blijf in zijn algemeenheid af van ‘onze’ bieren en koop meer van die volledig inwisselbare bieren die ‘op de harde manier’ gebrouwen zijn – ja, lachen. Dat vinden wij bierdrinkers prima. Bedankt voor uw aandacht,

Met respectvolle groet,

 

Rick Kempen

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *