Als het niet zo droevig was, zou ik waarschijnlijk nog steeds lachen om een krantenartikel dat verscheen in De Volkskrant, een krant die doorgaans niet bekend staat om zijn gevoel voor humor. Het is geschreven door Peter de Waard: hij schrijft regelmatig over het bedrijfsleven en de economie. Op zaterdag 26 november, 2016, publiceerde hij een artikel genaamd ‘Speciale biertjes veroveren Amerika’. In dit stuk, bestempeld als ‘een analyse’, zet hij zichzelf neer als iemand die het grootste deel van de afgelopen tien jaar onder een steen heeft doorgebracht – en die steen lag ver, ver weg van planeet Aarde. Zonder enige feiten controle citeert hij Bavaria Brouwerij Chief Commercial Officer Peer Swinkels en beide moeten van echt slechte paddestoelen hebben gesnoept, als je het mij vraagt.
In feite lijkt Peter gewoon een persbericht van Bavaria Brouwerij te hebben gekopieerd, waarbij hij meer tijd besteedde aan herschrijven van de tekst zodat het leek alsof hij het zelf schreef, dan een en ander op feiten te controleren. Veel in het artikel is bedorven, zodanig dat als was het een biertje, het een naar yoghurt smakend glas Bavaria had kunnen zijn. Dat, of de nieuwste toevoeging aan hun Radler familie. Welkom bij de familie, yoghurt!
Het artikel begint met de melding dat ‘het aantal brouwerijen in de VS plotseling geëxplodeerd is”’. Wow – waar was je al die tijd, Peter? Het fenomeen van een toenemend aantal brouwerijen is er sinds de late jaren negentig en het cijfer explodeert sinds 2012. Ik hoop dat je goed geslapen hebt, de afgelopen jaren! Daarna volgt een stuk bewerkt Bavaria Brouwerij persbericht, over de overname van een Amerikaans bier import bedrijf dat de rechten voor de invoer van Palm Family Brewers bezit, een brouwerij die sinds kort ook eigendom van Bavaria is. Mieters, dolletjes, joepie!
Peter schetst dan de Verenigde Staten als “’s werelds meest trendy biermarkt, als gevolg van de invloedrijke entertainment industrie”. Wow – wacht eens even, dat is een nieuwe kijk op het leven zoals wij dat kennen. De ongerijmdheid van deze verklaring wordt door niets ondersteund, geen verdere uitleg, God zij dank. Ik vreesde even dat Peter de Amerikaanse Bier Revolutie zoals de rest van de wereld behalve hij die in de afgelopen twee decennia heeft meegemaakt, ging toeschrijven aan de erfgenamen van Walt Disney, Steven Spielberg, de Verenigde Hotel & Casino Exploitanten van Las Vegas en een aantal Hollywood-producenten. Het snijdt evenveel hout als stellen dat ‘spinazie en broccoli zijn de gezondste groenten ter wereld, als gevolg van de invloedrijke entertainment industrie’.
Een andere ongerijmdheid is te vinden in Peter’s telling van Nederlandse brouwerijen: volgens hem zijn er nu 350 brouwerijen, waarvan er 330 eenmanszaken zijn. Wauw. Ik geef toe dan een telling moeilijk is, maar er zijn er zeker ruim 425 – maar beweren dat slechts 20 van 350 Nederlandse brouwerijen personeel in dienst hebben is – opnieuw – zo ver weg van de werkelijkheid die men begint te twijfelen aan de bedoelingen achter het artikel. Is de public relations afdeling van Bavaria Brouwerijen zo bang voor hun kleine broertjes en zusjes dat zij probeert ze te ontkennen, terwijl ze borstvoeding geeft aan luie journalisten? Het kan ook een eenvoudig geval van dyscalculie zijn, want Peter concludeert verder dat de tien grootste brouwerijen ter wereld 90% van de Amerikaanse biermarkt beleveren. Dat mochten ze willen, schat – maak beter gebruik van Google want je baseert jezelf nu op de cijfers van 2014, en nog fout ook (11 brouwerijen). In 2015 waren die grote jongens al tot minder dan 85% gedrongen, rekening houdend met het feit dat al het geïmporteerde bier niet alleen door de top-tien grootste brouwers ter wereld wordt verzorgd. Zelfs Bavaria exporteert er heen, en maakt geen deel uit van de top-tien lijst. Dat is nu nog in ieder geval niet zo, natuurlijk.
Nu we het toch over Bavaria hebben, waarmee dit hele artikel in de eerste plaats begon: wat dacht Peer Swinkels toen hij zei dat ‘het de Verenigde Staten ontbreekt aan een echte biercultuur. Die is terug te vinden in vijf Europese landen: Nederland, België, Tsjechië, Duitsland en Groot-Brittannië. Deze landen staan voor kwaliteitsbier.’? Well, I’ll be shootin’ fish in a barrel (denk er een mooi zuidelijk accent bij, om redenen van special effects, aub). Ik ben trots op Nederlands bier, en ik ben trots op de Nederlandse brouwerijen – ik geloof dat de Nederlandse biercultuur volop in ontwikkeling is en dat Nederland een van de toonaangevende bierlanden in Europa kan worden in de komende jaren – maar om het bier van mijn geboorteland in de geschiedenis en cultuur op gelijke voet te zetten met die van Duitsland, Tsjechië, Groot-Brittannië en België, nee, ik zou liever mijn linkerbeen met een ijzerzaag afzetten dan zo brutaal iets te beweren. Sterker, ik zet mijn rechterbeen ook af – but I’ll keep kicking ass,
Als je durft om de kwaliteit van het bier dat de Amerikaanse brouwerijen maken te ontkennen moet je ofwel zeer gevaarlijke champignons hebben gegeten of heel graag willen ontkennen dat je eigen bijdrage aan het biererfgoed van de wereld, naast een zeer aanvaardbaar pils en een commercieel uiterst knap alcoholvrij bier, hoofdzakelijk bestaat uit een eindeloze reeks psychedelisch gearomatiseerde Radlers en dito alcoholvrije bieren, plus een even eindeloze reeks van high-gravity gebrouwen bieren die verpakt worden met een hoog tot zeer hoog alcoholgehalte in private label en discount geprijsde halve liter blikjes, die gezamenlijk meer smaakpapillen vernielden en meer zielen verwoestten dan andere brouwerijen.
Helaas, het persbericht waarvan ik zeker ben dat Peter de Waard zijn artikel er op baseerde staat nog niet op de Bavaria’s Persberichten website gepubliceerd. Het bevat wel een ander interessant bericht over de lancering van hun nieuwe campagne ‘Welcome to the Family’. Men verklaart moedig dat ‘De nieuwe campagne het imago neerzet van Bavaria als de grootste onafhankelijke familiebrouwerij in de wereld <….>’ Dat dit bewijst dat het gebruik van slechte en gevaarlijke paddestoelen gebruikelijk is bij personeel en de directie van de brouwerij is duidelijk. Ik bedoel: je kunt al een familiebedrijf of -brouwerij zijn sinds bijna 300 jaar (in 2019 viert men het drie-eeuwen feest), en je kunt een familiebedrijf als De Molen kopen, of een familiebrouwerij uit België kopen – het maakt je niet de grootste onafhankelijke familiebrouwerij in de wereld. Dat is nog steeds Heineken, met een zekere afstand.
Geloof me, het volgende wat we zullen zien is Bavaria Brouwerij die claimt eeuwenlang ervaring in de ambachtelijke brouwerij en het brouwen van ambachtelijke bieren te hebben. In feite doen ze dat al: in datzelfde persbericht staat “Craft bier, gebrouwen met familie tradities – Alle Bavaria bieren worden gebrouwen met passie aan de familie traditie die eeuwen teruggaat en bestaan uit natuurlijke ingrediënten.” We zullen ze de taalfouten niet kwalijk nemen. Laten we hopen dat ze niet al zijn begonnen te geloven dat met het kopen van een brouwerij ook de traditie, of het vakmanschap of de waarden – of de klanten worden gekocht. Tenzij, natuurlijk, je echt slechte paddenstoelen hebt gegeten.
november 28, 2016
Mooi verhaal weer Rik….
november 28, 2016
Dank, meneer Van Dongen.
november 28, 2016
Artikel met zeker goede uitgangspunten, maar als je predikt dat journalisten beter hun werk moeten doen, zorg je er beter zelf ook voor dat je je kennis en feiten op een rij hebt. Een eenmanszaak is een rechtsvorm voor bedrijven. Die kunnen prima personeel in dienst hebben, gemakkelijk meerdere mensen op de loonlijst als ze willen. Ik heb de cijfers er niet op nageslagen, maar het zou zomaar kunnen dat een groot deel van de brouwerijen in NL als een zogenaamde eenmanszaak is geregistreerd.
november 28, 2016
Een terechte opmerking, en dank voor de correctie. Ik vergiste me in ZZP. Een eenmanszaak kan inderdaad personeel in dienst hebben. Maakt overigens de opmerking niet minder incorrect of zelfs irrelevant: ook Bavaria is als eenmanszaak begonnen 🙂
november 28, 2016
Goed verhaal, vakkundig gefileerd. Had het artikeltje eigenlijk niet gelezen afgelopen vrijdag, maar gewoon naast me neer gelegd.
Het lijkt me ook nog een brug te ver om uit het summiere grafiekje bij het artikel te concluderen dat er “nog nooit zoveel brouwerijen als nu” zijn, als je bijvoorbeeld bedenkt dat elk dorp van enig aanzien vroeger een brouwerij had. Was dat in Amerika ook zo Rik?
Ik ben nu wel benieuwd wat de relatie tussen de invloedrijke amusementsindustrie en craft bier echt is?
november 28, 2016
Peter de Waard heeft waarschijnlijk iets gelezen over Brad Pitt die vanaf een balkon een blikje IPA naar Matthew McConaughey gooide. Nou als je er dan niet in gelooft!!! https://beerandwhiskeybros.com/2014/05/19/craft-or-crap-the-beer-that-brad-pitt-tossed-to-matthew-mcconaughey-in-new-orleans/
In de VS waren rond 1800 zo’n 130 brouwerijen geregistreerd – maar er werd vooral aan huis en in ‘kroegen’ zelf gebrouwen. Dus het zal een stevig aantal zijn geweest, maar ‘brouwerijen’? Sja.
november 28, 2016
Ilja –
Op de site van de Brewers Association vind je een mooie grafiek, die de tijdlijn vanaf eind 19e eeuw weergeeft. Het hoogste aantal brouwerijen tot recent, was 4,128 geloof ik. Zie https://www.brewersassociation.org/statistics/number-of-breweries/ Het zijn er inmiddels meer dan 4,500
Overigens is de telling van toen natuurlijk ook twijfelachtig omdat er waarschijnlijk een hoop niet-geregistreerde brouwerijen waren. Maar laten we ons vasthouden aan dat wat we weten en niet speculeren. Daar komt bij dat elk dorp in Amerika eerder stokerijen had dan brouwerijen: men is er altijd meer van de sterke drank dan het bier geweest.
De link met de amusementsindustrie is er, behalve de treffende toevoeging van de eeuwige Marco Daane, met de haren bijgesleept, ofwel, die is er hoegenaamd niet.
november 28, 2016
In 1873: 4,131 brouwerijen geregistreerd en wel.
december 12, 2016
Bedankt!