Hoewel er nog enige onzekerheid is over wanneer precies de productie brouwerij volledig in bedrijf is, komt er al heel wat bier uit de eerste Amerikaanse ambachtelijke brouwerij in Europa: Stone Berlijn. De lancering werd gevierd door mede-oprichter Greg Koch in Amsterdam.
Stone Brewing is momenteel in zijn 20ste jaar en is sinds dag één zeer succesvol geweest. Het is de snelst groeiende Amerikaanse Craft brouwerij van de afgelopen 19 jaar – reken dat maar zelf uit. Hun grootste trots is het feit dat zij bij de eerste waren die dat concept van hop in IPA nogal leuk vonden, en zich afvroegen wat er zou gebeuren als je de hopgift zou verhogen: het resultaat is nu een officiële bier stijl, Amerikaanse Westcoast IPA. Dit is het soort bier waardoor je niet in staat bent om met beide ogen tegelijk te knipperen gedurende tien minuten na een achteloze slok. ‘In your face’, is een andere manier om het te zeggen.
Stone is al lang een begeerd importmerk voor Europa, en Greg heeft lang glimlachend doch beslist elk voorstel afgewezen: ‘No way, José!’ Zijn redenering was even eenvoudig als tweeledig: het over de halve wereld verschepen van wat in wezen gearomatiseerd is, is niet bijzonder carbon-footprint vriendelijk. Daarbij komt dat het zeer aromatische karakter van veel van de bieren zo vluchtig is dat ze nooit tijdig zouden aankomen om de consument optimaal te laten genieten. Beide obstakels kunnen gemakkelijk worden overwonnen door een nogal kapitaalintensieve oplossing: bouw een brouwerij waar de vraag is. Na meer dan vijf jaar van zoeken en voorbereiden staat Stone Berlijn op het punt haar deuren te openen en kunnen Europese consumenten binnenkort genieten van de Stone kijk op bier.
De Berlijnse locatie herbergt een pilot brouwerij (10 hectoliter) en een productiesysteem dat tien keer zo groot is. Na de opening in juni 2016 zal het ook plaats bieden aan een ‘World Bistro and Gardens’. Dit is gemodelleerd naar het Californische origineel en zal een stukje bierbeleving bieden dat heel anders is dan wat je ooit hebt gezien. Natuurlijk heeft het een bar (die beschikt over enkele tientallen lijnen en honderden flessen); een restaurant waar een verscheidenheid van gezond voedsel wordt geserveerd (verwacht geen hamburger en frietjes, vergeet ketchup), die uiteraard uitstekend samengaan met de geserveerde bieren; en een tuin annex ecosysteem om van bier en eten te genieten. Maar het grootste ‘kado’, indien u dat wenst, heeft alles met het bier van doen!
Stone bieren in Amerika hebben meestal een houdbaarheid van vier maanden: de vluchtige hoparoma’s zijn gewoon na die tijd verdwenen. Een houdbaarheid van vier maanden is in Europa onacceptabel zodat ze een langere termijn gebruiken – maar ze zullen proberen de consument te leren dat voor sommige bieren een jaar houdbaarheid niet goed is. De kwaliteit is er gewoon niet langer meer na die tijd, en u wilt kwaliteit – toch?
Om verder de kwaliteit van hun bier te promoten hebben ze besloten om deze slechts op tap en in blikjes te lanceren. Dat klopt: GEEN flessen! Voor degenen onder u die de laatste tijd onder een steen hebben geslapen: blik is gewoon de beste verpakkingen voor bier. Het is volledig lucht- en lichtdicht; lichtgewicht (dus transport is meer CO2-efficiënt); koelt veel sneller; er is minder kans op breuk; het kent ultra-high recycling – beschouw het als een mini vaatje en je krijgt het beeld vanzelf. Nu nog dat beeld van Atlas 10% drinkende zwervers met halve-liter blikken uit je systeem!
Greg Koch zei het niet met zoveel woorden, maar de Stone benadering van bier zal ons een kans geven om onze favoriete drank meer serieus te nemen – in het bijzonder als het gaat om kwaliteit. We kunnen de testen doen: drink bier zo vers als je kan, bewaar het koud, bij bewaring tegen licht beschermen. Ik denk dat we, in een paar jaar, zeer dankbaar voor Greg en zijn Berlijnse team die ons uitgedagen om te proberen. Maar ja, wat wil je ook van een man die, ooit in een L.A. bar, een Anchor Steam Beer kreeg en tegen zichzelf zei: ‘Wacht eens even! Kan bier zo smaken? Wauw!’
Leave a Reply