OHIM Tirade – Heineken slaat de laatste nagel in de doodskist van de kroeg

Misset Horeca meldde op haar website dat Heineken de prijzen voor Horeca-verpakkingen opnieuw verhogen gaat. Vilein schreef men dat ondernemers ‘de inmiddels traditionele, jaarlijkse brief met prijsverhogingen hadden ontvangen’ – niet alleen is dat een waarheid als een koe, het gebeurde soms zelfs drie keer per jaar – maar verder wijdt Misset er geen kritisch woord aan. Onterecht!

Heineken Nederland directeur Pascal Gilet mag op de site rustig klagen dat alles duurder wordt – je zou bijna medelijden met hem krijgen – en dat de stijging dus niet onrealistisch is. Dat zal best zo zijn, maar waarom alweer de Horecaprijs verhogen? Een café kan tegenwoordig niet zonder plaatsvervangende schaamte de verkoopprijs voor een glas pils bepalen, zo idioot ver staat die nu af van de winkelprijs (lees: supermarkt). En dat begint op een pijnlijke vorm van euthanasie op een belangrijke beroepsgroep te lijken (lees: moord met voorbedachten rade)!

Heineken verhoogt de inkoopprijs voor een fust bier van 50 liter naar € 133,39, een stijging van 2,6%. Met deze verhoging is de prijs voor een 50 liter fust over 10 jaar tijd met 57 % gestegen – maar de prijs in de supermarkt veranderde nauwelijks. Schermafdruk 2015-11-29 21.53.52Eind november 2012 kostte een krat Heineken (24 flesjes 30 cl) namelijk € 14,19: bij Albert Heijn ging het in die maand in de ramsj voor slechts € 9,99. Afgelopen week was Heineken weer in de aanbieding bij Albert Heijn: een krat ging voor € 9,99 over de toonbank, afgeprijsd van € 14,19.

 

Hé, da’s toevallig. Geen cent duurder in de supermarkt. Hoe anders is dat voor een kroegbaas!

prijskaartjeEen café betaalde in 2012 € 108,75 en zo meteen € 133,39: bijna 23% en ruim 24 euro meer per fust. Dat is € 161,40 inclusief BTW en dus € 3,23 per liter. En hier zit voor mij de pijn: ja, meneer Gilet! Want in de supermarkt betalen wij tussen de € 1,38 (ramsj) en € 1,97 (adviesprijs) per liter. Een caféhouder betaalt standaard ruim een euro meer per liter dan het winkelend publiek , en bij de ramsj prijs zelfs meer dan het dubbele – en dan moet hij nog beginnen. Alles wordt duurder, en het zijn wij (de consumenten) die daardoor uiteindelijk de meeste pijn lijden.

fust-50-liter-heineken_1Want u wilt ons het ‘op café gaan’ ontnemen, althans meneer Gilet, zo lijkt het: waarom moet een mooi getapt glas Heineken in een café tussen €2,50 en € 3,50 kosten? Dat is een glas van een kwart liter: vijf tot zeven maal zoveel dus als in de supermarkt! Dat is toch niet vol te houden voor de ondernemer? Als u liever van die gezellige cafés af bent, waarom zegt u dat dan niet gewoon? Da’s wel zo eerlijk en duidelijk. Kunt u van al die A-locaties meteen supermarkten maken, uw academisch geschoolde accountmanagers omvormen tot geinige Harrie Piekema’s zodat die puntgave jongens en meisjes ook eens weten wat werken is. En wij trekken ons wel terug in de proeflokalen van de brouwcafés en lokale brouwerijen waar we met liefde een eerlijke prijs voor een eerlijk product betalen – heeft u van ons ook geen hinder meer. Dag monsieur Gilet!

Schermafdruk 2015-11-29 22.31.20Naschrift: het lijkt nog gekker te kunnen. Duvel bijvoorbeeld is goedkoper geworden, zo lijkt het: was in december 2008 bij Dirk III een sixpack in de ramsj van € 7,15 voor slechts € 6,49, vandaag is de basisprijs bij Albert Heijn € 5,89!

De beurskoers van Heineken heeft van al deze beuzelarijen natuurlijk geen last.

De beurskoers van Heineken heeft van al deze beuzelarijen natuurlijk geen last.

53 Comments
  • Koentje
    november 30, 2015

    Hi Rick,

    Inderdaad flinke prijzen voor een fust in de horeca. Dit is Heineken zeker aan te rekenen aangezien het lastig is om zomaar van pils te veranderen. Maar is het echt de schuld van Heineken dat hun product zo goedkoop is in de supermarkt? De supermarkten ‘misbruiken’ bier toch al jaren als lokmiddel om daarna winst te maken op met producten? De belangrijke vraag voor mij is dan ook hoeveel verlies maakt bijvoorbeeld een Albert Heijn op een krat Heineken?

    • Rick Kempen
      november 30, 2015

      Beste Koen –

      Geen idee of ze verlies maken: volgens de wet zou dat niet mogen, aangezien je geen producten onder de inkoopprijs mag verkopen, zover ik weet. Ik denk dat ze eerder rond de nulmarge zitten. Maar natuurlijk heeft Heineken invloed op de verkoopprijs van haar product – of ze kan dat zeker hebben. Enkele jaren geleden vond Grolsch bijvoorbeeld dat haar pils te goedkoop verkocht werd, en schortte de levering aan de betrokken supermarkt c.q. inkoopgroep op.

      Dat is ballen tonen.

      Tukkerse ballen weliswaar, maar toch – ballen!

      • Willy
        december 1, 2015

        Ter aanvulling: er is geen wet die verkoop onder inkoopprijs verbiedt. In supermarkten worden veel artikelen met een negatieve marge verkocht. Soms door de macht van de fabrikant, soms als bewuste keuze om mensen naar de winkel te krijgen.
        Je kunt dat laatste “lokkertjes” noemen maar het is gewoonweg ook marketing. Iedere branche heeft zo zijn “dingetjes”.

      • R
        december 1, 2015

        Natuurlijk maken ze winst Heineken werkt met bonus systemen hoe meer bier je afneemt hoe meer korting maar de kortingen variëren per ondernemer afspraken niet zwart op wit vaak dus de ene ondernemer betaald voor dezelfde afname meer als de ander.. Groetjes een uitbater! Vaten bier zijn vaak elders goedkoper te krijgen dan je bij je eigen brouwerij besteld… Dat is gek!? Maar waar..!

      • Jan
        december 1, 2015

        Maar hoe is dat afgelopen? Grolsch staat nog steeds regelmatig voor een tientje bij de super.

        • Rick Kempen
          december 2, 2015

          Destijds liep het als volgt: de supermarkt accepteerde uiteindelijk de door Grolsch gesuggereerde minimale verkoopprijs, de bewuste verkoopleider werd al snel vervangen, de onderhandelingen heropend en uiteindelijk – je geeft het zelf al aan – veranderde er niets.

          Maar je kunt als brouwerij dus wel je poot stijf houden!

        • Peter Zandbergen
          december 2, 2015

          Vergeet niet dat Grolsch de inhoud van haar pijpjes verlaagd heeft van 37 naar 33 cl.

          • Rick Kempen
            december 3, 2015

            Bijna goed: ze veranderden het ‘Communistische, bruine pijpje’ van 30 cl naar een groene 33 cl fles – en die is nu weer 30 cl. Wel ging destijds de prijs omhoog, en niet met 10% zoals de inhoud (maar meer dan 15%) en bij het terugbrengen van de 30 cl fles giung er slechts 7% van de prijs af 🙂

      • ...
        december 1, 2015

        Beste,

        Vele top a merken in de supermarkt worden verkocht met min marge. Zowel fabrikant als supermarkt zelf zorgt hiervoor. Het liefst wil niemand dit natuurlijk, maar om de klant te trekken is dit zo gedaan. Zodra de klant met een volle boodschappenkar het pand verlaat, is het verlies van het bier gecompenseerd.

        • Rick Kempen
          december 2, 2015

          Dat weet ik. En ik vind dus dat de brouwerij daar een stokje voor moet steken. Niet alleen Heineken, alle brouwers. In dit geval is Heineken natuurlijk de hoogste boom die dus de meeste wind vangt.

  • MArk
    november 30, 2015

    Beste Rick,

    Ik ben al heel lang een groot voorstander van een eerlijke biermarkt. Ik vind dit weer een beetje krokodillen tranen. Je kunt boos worden, schreeuwen om antwoorden maar dat gaat je geen euro korting opleveren. Heineken is namelijk niet verplicht tot het geven van antwoorden en dat zullen ze dan ook niet doen. Zolang zij de consument bewerken met hun reclames en de kroegbazen paaien met kaartjes voor het Nederlands Elftal of Simply Red veranderd er niets. Wij als horeca vinden het allemaal wel best. KHN heeft het bierdossier gesloten. Stel je voor dat zo ons jaarlijkse uitje niet meer zouden sponsoren!

    • Rick Kempen
      november 30, 2015

      Beste MArk – ik weet niet of ik je goed begrijp. Ik huil geen krokodilletranen, vraag niet om korting, maar meen vast te stellen dat Heineken een steeds ongelijker speelveld schept voor horeca-ondernemers. En ja, ondernemers laten dit gemakkelijk over zich heen komen. Overigens is Heineken niet de enige die je dit verwijt maken kunt – alle vier (acht?) grote brouwerijen houden dit in stand.

  • Erik
    november 30, 2015

    Het is een vreselijke ontwikkeling, maar ik denk dat Heineken zelf zijn vingers zal branden. De afgelopen 120 jaar hebben zij, op verschillende tactische manieren, de nek omgedraait van honderden unieke authentieke kleine brouwerijen. Nu is er eindelijk weer ruimte om met speciaalbieren en zelfs een gewoon pils te kunnen concureren met het monopolie van de acht grote Nederlandse pilsmerken. Het enige waar de huidige horeca ondernemers zich nu op moeten richten zijn onder andere deze twee punten: 1. Verbreek het huur/pachtcontract met het bestaande brouwerij onroerendgoed. 2. Lobby nu al bij de gemeente om op leegstaande winkelpanden een horecavergunning te verkrijgen. Heineken bedankt voor de nieuwe marktopties.

  • Leon
    november 30, 2015

    Dat is € 0,67 inkoop voor een 1/4 liter…..lijkt me dat er met een verkoopprijs van b.v. € 2,50 genoeg overblijft voor de kastelein om zijn vaste kosten te betalen en ook nog wel iets overblijft om op zijn boterham te doen.

    • Niko Arwanitidis
      november 30, 2015

      @ Leon,

      Beetje kort door de bocht Leon!
      Heb je al gekeken naar de (veel) hoger liggende personeelskosten dan in bv. de detailhandel of al eens gekeken naar de gemiddelde huurprijs per M2 voor horeca t.o.v. bv. detailhandel of kantoorruimte? Als je ziet dat die prijzen veelal ook 6 tot 8 keer hoger liggen dan kom je echt (ruim) te kort! En dan zijn dit maar 2 voorbeelden! ik kan er probleemloos nog een aantal bij opsommen!

      • Peter
        december 1, 2015

        Kun je dan een reële voorbeeldberekening geven van de samenstelling van de mark-up?
        Nu is jouw reactie een wat holle kreet voor een leek.

        • Mark
          december 1, 2015

          Ramona Nijssen uit Schoorl hoort regelmatig gasten (en media) klagen over de prijzen in de horeca. “Voor de prijs van één glas bier kan ik in de supermarkt wel drie blikjes kopen!” Als boekhouder en adviseur voor horecaondernemingen voelt zij de behoefte hier een en ander te weerleggen over dit veel besproken biertje.

          “Wie heeft het niet gedaan, de rekening die je van de bedieningsmedewerker ontvangt, even snel vermenigvuldigen met het aantal bezette tafels van dat restaurant op dat moment, om zo vervolgens, al dan niet hardop, te bedenken dat er in dit restaurant wel goed geld wordt verdiend. Nog erger, mensen die de prijzen op de kaart hardop omrekenen naar de gulden, met de welbekende dooddoener dat je vroeger toch niet bedenken kon dat je ooit meer dan vijf gulden voor een biertje zou betalen.

          Toegegeven, sinds de invoering van de euro zijn de prijzen in de horeca gestegen. Zoals de prijzen in elke branche. Maar vanuit mijn werk als boekhouder en adviseur voor horecaondernemingen, ben ik goed op de hoogte van het financiële wel en wee van de horecaondernemers, en voel ik toch de behoefte een en ander te weerleggen.

          Even voor de beeldvorming, een kleine rekensom van het al veelbesproken biertje. Stel, verkoopprijs, 2,50 euro. Hier gaat van af (blijf erbij, niet afhaken!): 21% btw, een derde personeelskosten, een derde inkoop, een tiende huur. Dit zijn gewoon de standaard verhoudingen waar iedere gemiddelde restaurateur mee te dealen heeft. En dan noem ik nog de wenselijke percentages, want bij mismanagement of tegenvallende omzetten valt dit alles nog negatiever uit.

          Goed, even rekenen, blijft tot dusver over 0,50 euro per verkocht biertje. Hiervan moeten nog diverse kosten worden betaald, hier uit de losse pols een paar voorbeelden: (hoge) energiekosten, reclamekosten, onderhoud, abonnementen, (steeds maar stijgende) gemeentelijke belastingen, accijnzen, afschrijvingen, telecommunicatie, verzekeringen, inrichting, automatisering, bedrijfskleding etc. Over het algemeen komt dit neer op zo’n 15-20% van de omzet, maar ik wil het niet aandikken, dus we stellen dit even op 15%. Dit geeft als winstmarge op het biertje dus een bedrag van ongeveer 0,19 euro.

          Van deze luttele 0,19 euro moet dan nog worden afgelost op leningen, maar stel nou dat dit de pure winst zou zijn op een biertje. Dan moet de ondernemer in het geval van een vennootschap onder firma met twee vennoten deze winst nog delen, ieder afgerond 0,10 euro. Na diverse fiscale aftrekposten en de te betalen belastingen, blijft er onder aan de streep dan hopelijk nog zo’n 6 à 7 cent winst per vennoot over. En dit is dan nog een bestcase scenario.

          Voor deze 7 cent winst zit je in een aangeklede waarschijnlijk sfeervolle zaak, brandt de kachel, is er wifi beschikbaar, wordt je bestelling opgenomen, gemaakt en gebracht. Het gerecht of drankje dat je hebt genuttigd, heeft dan al veel processen doorlopen. Wenselijk wordt jouw bestelling je gebracht met een glimlach en een vriendelijk woord van de gastheer of gastvrouw en beleef je het als een prettige ervaring. Dé toegevoegde waarde.

          Bottomline, de door de gast veelal als te hoog beoordeelde verkoopprijzen in de horeca, verdwijnen niet netto in de beurs van de restaurateurs. Mijn verzoek, denk nog eens aan bovenstaand rekensommetje als je de neiging voelt opkomen tot klagen over deze prijzen in de horeca.”

          • Arie
            december 3, 2015

            Ex Horeca ondernemer: Ook moet je dan nog voldoende omzet kunnen halen (wat tegenwoordig moeilijk is gezien terug loop door de week en moeizaam is zo ik waarneem) anders blijft er niets over.
            Die brouwers en vooral Heineken zijn gewoon boeven !!!
            Heel de horeca zou ze moeten boycotten.

            Ik ben blij er van af te zijn! zie de uren etc. die je staat en er blijft in verhouding en fair gerekend tegenwoordig weinig over als je het leuk wil doen en wil houden voor je klanten.
            Je staat gewoon voor niets te werken wat ik bij vele zie die amper de kosten kunnen dekken en achterstanden hebben!!!!!!!!!!!!!!

            En klanten maar denken je zo rijk wordt omdat ze de supermarkt prijzen zien. Ze weten het zelfs voor je uit te rekenen tot je de inkoop nota’s etc. laat zien. Is diep triest

    • Rick Kempen
      november 30, 2015

      Beste Leon – ik denk dat de ondernemer eigenlijk nog een hogere marge zou moeten pakken om een goede boterham te kunnen verdienen. Louter kijkend naar de verhouding inkoop/verkoopprijs is inderdaad kort door de bocht: het feit dat een café voor een glas bier van 0,2 of 0,25 liter vrijwel hetzelfde bedrag rekent als de supermarkt voor een hele liter – dus vier tot maal zoveel bier voor dezelfde prijs – dat is het punt dat aangeeft dat hier iets heel erg scheef is gegroeid.

  • henk de groot
    november 30, 2015

    Ach, een glas van 0.25 cl in bij Jopen in Haarlem kost € 4,25. Dat is € 17,- per liter. Daar zit Heineken voorlopig nog niet op.

  • tuur
    november 30, 2015

    Afgezien van het verhaal van heineken,heb ik wel is een duvel gedronken tev €5.95 per glas… Om de hoek bij een lokale supermarkt naast dit desbetreffende horecabedrijf waar ik mijn duvel zat te drinken kost een sixpack duvel € 6.00 en dit was geen aanbieding of een langlopende aanbieding. Tis dat er een luxe noten melange bij zat en een mooi uitzicht op dit terras maar de prijs per glas voor een duvel is mij te gortig

    • Rick Kempen
      november 30, 2015

      Da’s inderdaad wel een heel dure Duvel geweest 🙂

      • Yob
        december 1, 2015

        De laatste keer dat ik in een Eurostar (of was het een thalys) zat, kostte een Duvel me maar 3,50. Ik vind het niet een echt lekker bier, maar voor die prijs zeurde ik niet…

  • Onno Kleefkens
    november 30, 2015

    Dankzij deze absurde prijzen kan de Nederlandse brouwwereld bestaan! Het is bij dit niveau niet vreemd dat je als microbrouwer boven deze Heineken tarieven zit. Dus vraagt dat deel van de markt ruim €300 per Hecto.
    Wanneer je bier uit Duitsland haalt van goede kleine brouwers, transporteert naar midden Nederland en de accijnzen goed regelt ben je voor €150 per Hecto klaar.

    • Rick Kempen
      november 30, 2015

      Klopt. En dat bier staat (in Duitsland) voor een tientje per krat, dus een euro per liter (20*50 cl), in de supermarkt: dat is 30% prijsverschil als je BTW meerekent, zeer reëel dus.

  • Frank Maenen
    november 30, 2015

    Wordt tijd dat de Belgische regels worden overgenomen , minimale verkoop prijs hanteren , daar mag je nooit onder de inkoop prijs verkopen.

    Nu legt een supermarkt 1,25 bij per bak om de klant binnen te halen. En moeten ze op andere producten dit bijleggen.

    Zogenaamde markt werking.

    • Rick Kempen
      november 30, 2015

      Geldt die regel niet ook in Nederland? Ik meende van wel….

    • Jos
      november 30, 2015

      Heineken uit de cafés halen en wijn gaan verkopen.

      • http://www.oxsanasiberians.com/
        maart 22, 2017

        Not so unreasonable. In the old times unmarried people were ‘children’ and one became an adult by marrying. So becoming a maid was a thing to celebrate.I heard that people in the USA celebrate when the girl had period for the first time. Coming of age or something.

  • jan
    november 30, 2015

    Maar wie wil er nog dat Heineken bocht drinken. Doe ik allang niet meer. Neem een lekkere Becks of Warsteiner. 1000 x lekkerder dat dit Heineken rioolwater! En masse boycotten die handel!

  • willem
    november 30, 2015

    Kleine kanttekening bij het artikel: Heineken levert naast bier ook vaak allerlei overige artikelen zoals vilt en glaswerk. Vaak is ook de tap installatie eigendom van Heineken. Dit betaald de ondernemer indirect via het bier. Ik denk dat er ook een andere oorzaak is: Veel kroegen hebben zoals gezegd een tap van Heineken. Daarnaast is Heineken vaak financier van de ondernemer of eigenaar van het pand of de tussenhuurder (raadselachtige constructie waardoor de huurprijs van een pand ook al te hoog is). Deze factoren zorgen ervoor dat een uitbater gedwongen wordt Heineken te tappen. Hierdoor kunnen ze ook niet vrij onderhandelen met andere leveranciers. Dit zorgt ervoor dat de prijzen hoog worden gehouden. Al met al geen pretje dus voor de ondernemers….

    • Rick Kempen
      december 2, 2015

      Dank voor deze aanvulling Willem – dat zijn inderdaad allemaal extra negatieve elementen! Maar het grootste probleem blijft in mijn ogen dat alle grote brouwers niet hard genoeg optreden tegen supermarkten die hun bier ongeveer weggeven!

  • Jacques joosten
    december 1, 2015

    Ik heb een café net over de grens met Duitsland. Heb daar Brand voor de eerdergenoemde prijzen, omdat ik een huurpand zit. Heb echter kunnen bereiken dat ik ook Bitburger mag schenken. Schrik niet. 50 liter Bitburger kost voor iedereen in Duitsland. Niets bonussen. €76.50 excl. Btw. Techniek kost niets. Gratis glazen en andere zaken snel geregeld. Zo als dat vroeger ook in Nederland was. Nou weet ik dadelijk roept weer iemand accijnsverschil. Klopt. In Nederland €40 per hl en in Duitsland € 10 per hl. Aldus € 30 verschil zijnde € 15 per fust dus mag je om het eerlijk te houden van Brand €140, € 15 euro aftrekken houden € 125 over. Wie kun je uitleggen dat hetzelfde product met dezelfde kwaliteit in Duitsland € 76.50 kost en in Nederland €125. Een verschil van €48.50 per fust. Lachwekkend!

  • Jacques joosten
    december 1, 2015

    Trouwens ten aanzien van de supermarkten. De Brouwers worden onder druk gezet met hun marges en aangezien 65 procent van de omzet uit de supermarkten komt, wordt de horeca diegene die het verschil moeten bijlappen.

  • Jeroen bestema
    december 1, 2015

    De kostprijs van een vaatje Heineken van 50 liter zit zo rond de 18 euro , exclusief vervoer , accijns en btw. Dus zo zou de prijs voor de horeca exploitant op ongeveer 70 euro uit moeten komen , maar zolang deze horeca exploitant het zo geweldig vindt om zo nu en dan eens naar een voetbal wedstrijd of popconcert te gaan met zijn account manager dan zal er niet veel veranderen ben ik bang . Als je een klein café hebt kun je ook nog eens gewoon overstappen op de flesje (vaste prijs van € 12,00 per krat) of gewoon een merkloos glas bier (60,00 per fust) aanbieden voor € 1,50 ipv € 3,00 . Les 1 voor het starten van een horecabedrijf is : huur nooit een pand van de brouwerij en les 2 is : teken nooit een afname contract bij een brouwerij

  • Jeroen
    december 1, 2015

    Waarom gaan we geen flesjes bier verkopen voor 2€ en die dan massaal inkopen bij de Super. Ik denk dat het niet lang gaat duren dat de prijzen weer gaan stijgen per fles en uiteindelijk de fust prijzen gaan dalen doordat er minder bier in fust verkocht gaat worden.

    • G
      december 1, 2015

      Omdat de klanten in sommige cafés geen flesjes willen en als je een mooi Cafe hebt of bent.. Heb je genoeg speciaal bier op flessen eventueel gewoon bier, maar mensen willen gewoon tap bier daar komen ze voor naar een Cafe uiteraard ook voor de gezelligheid.

  • S.F. van toorenburg
    december 1, 2015

    Jongens kom op hoe rijk kan je nou worden van het verkopen van bier. De heer Heineken was niet zo rijk hoor. Zijn dochter heeft inmiddels het roer overgenomen en moet elke dag hard werken om de zaak op de rails te houden. Nee het is geen vetpot dat Heinekenbier.

    • Rick Kempen
      december 2, 2015

      Klopt. Ik heb ook innig medelijden met dat arme kind.

  • Gertjan
    december 1, 2015

    Laat al die maffia brouwers lekker de ******* krijgen , blijf brouwerij vrij en ga lekker bier tappen van HORECABIER.NL dat is een uitstekende pils voor een eerlijke prijs ! een 50 liter fust voor 69 euro ! de smaak zit in de buurt van amstel . het is een heel fijn biertje . een cafe bij ons in de buurt verkoopt het al een tijdje en alle klanten zijn er blij mee . een fluitje kost daar 1,50 . zo zijn de uitbater en de klant allebei tevreden.

    Kan je zonder brouwer het financieel niet halen , begin dan geen cafe ! Brouwerij vrij is financieel gewoon het fijnste werken.

    • Rick Kempen
      december 2, 2015

      Beste Gertjan –

      Ik vind je reactie tegen het acceptabele aan qua taalgebruik en mogelijke reclame… probeer je je de volgende keer in te houden?

  • maart
    december 1, 2015

    Inkoop is dus als ik het goed begrijp, nog altijd geen euro per glas.
    Vele ondernemers mochten willen dat hun porduct over de kop gaat bij verkoop.
    Het loopt allemaal nogal los dus hé.

  • maart
    december 1, 2015

    Kroegbazen moeten dus niet zo huilen.
    Het product gaat 2/3 keer over de kop !
    Waar kom je dát nog tegen ?!
    Het is Heineken niet aan te rekenen dat een kroegbaas zo inhalig is.
    het kan écht goedkoper dan de gangbare prijs en daarmee onderscheid je je ook in de markt.

    • Rick Kempen
      december 2, 2015

      Maart – ik vrees dat je het punt niet snapt. Kroegbazen zijn niet zo inhalig als jij schetst – de brouwers staan toe dat supermarkten onder de prijs verkopen. Daardoor ontstaat onder andere bij jou een vertekend beeld!

    • postbank privatkredit trotz schufa
      februari 12, 2017

      This is very true and I totally agree with you! Backing up your system will certainly save you the trouble of doing things all over. Just like with net connection, a mobile broadband as backup in case there is a power outage will be a big help too.

  • maart
    december 1, 2015

    @Reindert :
    Tenslotte is zonder ‘n’ op het eind 😉

  • Arie
    december 3, 2015

    Beste Horeca, met zijn allen die brouwers boycotten en vooral Heineken.
    Je moeten samen sterk zijn en echt iets gaan ondernemen hier tegen anders zitten je in de toekomst nog meer met lege zaken wat je nu ook door de week al veel ziet!

  • Anoniem
    december 3, 2015

    Supermarkten maken ook gigantisch verlies op een kratje bier.
    Zelfs op die kratten die helemaal niet in de aanbieding zijn wordt goed verlies gemaakt.

  • Mike
    december 4, 2015

    Beste allemaal,

    Een aantal van de recensies doorgelezen, een paar aanvullingen:

    – de grootste afnemers van krattenbier bij supermarkten zijn verenigingen, thuis kroegen, clubhuizen.. En nee die kopen er geen max 3 per keer.
    Concurrent erbij met ruime openings/ sluitings tijden..
    – goedkoop je merkloosbier verkopen wat heerlijk smaakt, heeft geen zin al zegt je boekhouder dat je mooie marges haalt. Feit blijft dat de rekeningen betaald moeten worden. Dat beetje meer omzet dat je genegeerd weegt niet op tegen de eigenlijke armoede
    – de 4 grote jongens laten al jaren bierprijsstijgingen zien.. Dit ivm de zgn stijgende productie en grondstof kosten.. Waarom hebben de zgn b merken hier al jaren.. Lees 4 .. Geen last van?
    – waarom heeft niemand het hier over de bonus die een cafe krijgt? Slechts het afgesproken hectoliter bedrag wat een sigaar uit eigen doos is? De bierprijs voor een horecaondernemer Kan dus best goedkoper! Schaf de korting af en werk met scherpe netto prijzen brouwerijboeven!!
    – marges op speciaal bieren zijn ongeveer 27 procent! Dit is bij fles verkoop..uit de fabriek. Ook een schande! Maar dit komt omdat het zgn speciaal is.
    – het cafe is ten dode op geschreven maar komt niet alleen door de brouwerij.. Denk aan de 16.000 feesten die er per jaar georganiseerd worden tegen kaart entree betalingen met minimaal 1000 bezoekers. Denk aan rook verbod, denk aan anti alcohol beleid, denk aan de tijd veranderd..

    Ik hoop op constructieve reacties! Fijne avond allemaal

Laat een antwoord achter aan Rick Kempen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *