OHIM – Zin en onzin van Huisbier

Peter van der Arend, Zytholoog en Horecaondernemer, schrijft tegenwoordig een column in Misset Horeca. Dat doet hij, zoals alles dat hij doet, meer dan goed. Zijn laatste column, van 16 oktober, gaat over huisbier en de meerwaarde daarvan. Daar heb ik dan ook weer een mening over.OHIM huisbier 2

Peter verhaalt over het recente en onverwachte bezoek van U2 aan zijn Proeflokaal Arendsnest, het in Nederlands bier gespecialiseerde café dat hij in het jaar 2000 opende en waarmee hij zijn tijd – maar vooral de Nederlandse brouwers – ver vooruit was. Na een deugdelijke uitleg over de bieren die Arendsnest schenkt kozen de rockers als één man voor het huisbier Tempelbier. Waarom ze dat deden vertelt hij niet, maar hij bezingt verder wel de lof van dit café-eigen bier, dat ‘goed voor de uitstraling is, en waarvoor je gasten terugkomen’. Ook spreekt hij een vermanend woord: laat wel een eigen recept brouwen, laat dat desnoods door een professional bedenken, maar plak niet je huisetiket op een bestaand bier. Peter ergert zich daaraan, want het is niet creatief of origineel – en feitelijk zelfs klantenbedrog. Ik ben het vaak met Peter eens, maar nu niet. Sterker: wat een onzin!

Ik geloof dat de klant zich niet bedot voelt als je een bestaand bier neemt, dat van je eigen naam en logo voorziet en het vervolgens verkoopt. Natuurlijk mag je zelfs niet suggereren het zelf gebrouwen te hebben, en het spreekt dat de echte brouwer het ermee eens moet zijn, dat dan weer wel – deze zal er ook een lagere prijs voor beuren, want hij hoeft geen marketing te bedrijven. Peter laat zijn Tempelbier bij Jopen brouwen, naar eigen recept – dat is prachtig! Maar al zou hij Mooie Nel bij Jopen inkopen, onder de afspraak dat hij het als Mooie Peter, of Tempelbier of eender hoe in zijn cafés verkoopt – zou u zich dan bedot voelen? Lijkt mij niet. Het blijft een prima bier ongeacht de naam. Waarschijnlijk verkoopt Peter het dan goedkoper dan Mooie Nel, tegen een goede prijs (laat dat maar aan Peter over).

TempelbierAndersom zou ik het wel hebben: als ik Mooie Nel bestel en het blijkt een ander bier te zijn, dan zou ik mij bedonderd voelen. Daarom vond ik Olm ook zo stom: die werkten mee aan ondernemers die Olm goedkoop inkochten en vervolgens schonken in Heineken of Grolsch glazen, suggererend dat die merken in het glas zaten. Dat is ook niet origineel, met kwade wil wel weer creatief, maar ronduit bedrog en oplichting. Het verkopen van een bestaand bier onder een andere naam met toestemming van de merkeigenaar is dat niet. Dat is gemakkelijk en praktisch – maar geen bedrog. Er zijn overigens genoeg brouwerijen die een en hetzelfde recept onder meerdere namen op de markt brengen – is dat bedrog? Het is zeker wat opmerkelijk, maar of het bedrog is betwijfel ik.

OHIM huisbier1

Vroeger lieten cafés een ‘eigen’ bier brouwen omdat ze een smaakprofiel voor ogen hadden dat niet verkrijgbaar was. Het bleek ook vaak voordeliger dan een bestaand bier, want de brouwer hoefde er geen spiegels en kralen bij te leveren. Het huisbier werd dan ook voor een schappelijke prijs aangeboden, dat vonden de klanten natuurlijk ook fijn. Met de huidige overvloed aan keuze van bieren, en ook nog eens gebrouwen door zeer kundige en kwaliteitsbewuste brouwers (wat was dat anders, in 2000) is een huisbier, zo bezien, volstrekt overbodig. Het blijft een margetechnisch interessant product – maar bovenal zal de huidige consument het beschouwen als een prima instapmodel dat het café in kwestie kenmerkt. En daarom ook denk ik dat U2 voor Tempelbier koos: een schappelijk gehopt, avontuurlijk en kwaliteitsrijk instapmodel speciaalbier waaraan je geen buil valt en gewoon goed zit. En gelijk hadden ze!

9 Comments
  • Peter van der Arend
    november 3, 2015

    Beste Rick,
    De meeste kroegeigenaren die “etiket” bieren verkopen suggereren juist dat het speciaal voor het cafe is gemaakt! En daar heb ik z’n hekel aan. Gerenommeerde (bier)cafes!! Verbaas mij dat jij dit goedkeurt.

    • Rick Kempen
      november 4, 2015

      Beste Peter – jouw, en vele andere reacties, hebben mij aan het denken gezet – ik ben blij verrast dat er zo fel gereageerd wordt en dat het thema meer leeft dan ik dacht. Ik heb nog steeds niet zo’n moeite met een bier dat onder andere naam verkocht wordt, als huisbier bijvoorbeeld, met medeweten van de betrokkenen. Inderdaad, ik schreef het zelf ook, suggereer dan niet dat het ‘speciaal’ voor jou gebrouwen is. Dan ben je zeker aan het bedotten.
      En voor de duidelijkheid: ik vind Tempelbier een fantastisch bier, dat volledig voldoet aan wat een goed huisbier moet zijn. Geldt voor je Double Fat Five ook. Ik kan dus ook niet wachten op het Huisbier van Craft & Draft!

  • Roel
    november 3, 2015

    Ik zou mij zeker bedot voelen. Het is ook echt een zwaktebod om iemand etiketbier voor te schotelen. Leuk voor een bruiloft of relatiegeschenk maar niet als huisbier.

  • Gary Miller
    november 3, 2015

    Ik ben het niet eens met dit artikel. Als ik in een proeflokaal of café kom, en ik krijg een Mooie Nel onder de naam Mooie Peter, dan zou ik dat niet cool vinden, ook al zouden ze toegeven dat het eigenlijk Mooie Nel is. Overigens vind ik een huis bier zeker wel iets moois. Als ik in Amsterdam ben, drink ik graag een Tempelbier. Net zoals eigen glazen en eigen bierviltjes. Dit straalt professionaliteit uit.

    • Rick Kempen
      november 4, 2015

      Dank voor je reactie Gary – ik leer er van bij. Tempelbier is ook voor mij een favoriet bier (en gelukkig woon ik vlakbij enkele tappunten). Ik heb duidelijk onderschat dat veel consumenten een huisbier als iets speciaals zien, meer dan ik dacht. Ergens verheugt me dat.

  • Greta
    november 3, 2015

    Wel dubbel dat het Tempelbier bij een brouwerij gebrouwen wordt die dit zelf wel doet, vijfhoek blond, vijfhoek bruin. Stelde ongeveer een jaar geleden deze vraag aan de bar in de Jopenkerk en kreeg na doorvragen te horen dat dit stiekem om het lentebier en bokbier zou gaan….

    • Peter van der Arend
      november 3, 2015

      Greta, dat is de keuze van de brouwerij! keur ik ook niet goed.

      Tempelbier is echt een origineel bier.

  • Maaike
    november 3, 2015

    Wat jij beschrijft klinkt wel als de klant bedotten. Je neemt namelijk iets wat je niet zelf gemaakt hebt maar plakt daar wel je eigen etiket op. Of dat nu is afgestemd met de daadwerkelijke producent of niet, je verandert een etiket en daarmee de beleving van het bier door de klant. Ik zou me zeker wel bedrogen voelen. Je kan het prima omdraaien: als ik een Mooie Peter bestel dan wil ik geen Mooie Nel in mijn glas vinden.

    Over het huisbier kan ik kort zijn: dat vind ik juist interessant. Ik wil graag weten wat de eigenaar voor ogen heeft qua smaakprofiel en kwaliteit, dat zegt in mijn ogen namelijk veel over wat hij nog meer in huis heeft.

    • Rick Kempen
      november 4, 2015

      Dank Maaike! Ik heb duidelijk onderschat hoe zeer consumenten een Huisbier serieus nemen. Blijf genieten!

Laat een antwoord achter aan Rick Kempen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *