Als ik van te voren had geweten dat ik zoveel zou kunnen leren van mijn eigen Blogjes was ik er eerder mee begonnen. De laatste blog over ‘Zin en onzin van Huisbier’ (naar aanleiding van een column van Peter van der Arend in Misset Horeca) bracht nogal wat reacties teweeg. Dank daarvoor!
Het blijkt dat ik het gevoel dat veel mensen hebben bij een huisbier ernstig heb onderschat. Ik meende dat een huisbier, speciaal voor het café en naar eigen (of speciaal gemaakt) recept natuurlijk het ideale was, maar dat veel consumenten het eigenlijk wel prima vonden als een bestaand bier, maar onder naam van het café, werd aangeboden. Ik had het erg mis! Zonder uitzondering waren de reacties negatief: dat zou bedotterij zijn. Als een café claimt een huisbier te hebben dan verwacht de klant dat dit inderdaad een uniek, zelfbedacht bier is waar het café zich mee identificeert. Eerlijk gezegd verheugt dat mij bijzonder: de consument heeft heel veel bijgeleerd de laatste jaren. Peter zelf mengde zich ook nog in de discussie: een etiketbier verkopen terwijl je suggereert dat het speciaal voor jou is gebrouwen, een schande is het – en volgens zelf bezondigen zelfs gerenommeerde zaken zich er aan. Dat zegt Peter niet zo maar, en ik geloof hem direct.
Want eerlijk gezegd denk ik dat de meerderheid van de ‘huisbieren’ helemaal niet speciaal voor een café is gemaakt, maar gewoon bestaande bieren zijn met een ander plaatje. Dat is ook al jaren zo: De Beiaard, bijvoorbeeld, maakte er geen geheim van dat hun vroegere Witte Ros eigenlijk Gulpener Korenwolf was. Tegenwoordig brouwen ze wel degelijk hun eigen huisbieren in De Bekeerde Suster, en verdienstelijk ook: De Manke Monnik is bijvoorbeeld een van de beste Nederlandse tripels. Heineken leverde nog heel lang een Belgisch witbier van een gerespecteerde Belgische brouwerij en bood daarbij aan dat zij voor bedrukte glazen en viltjes ‘met uw eigen huismerk’ konden leveren. Een in Grolsch gespecialiseerde groothandel deed iets vergelijkbaars.En zo zijn er genoeg voorbeelden, waarbij natuurlijk ook kleinere Nederlandse ‘craft brewers’ een eigen bier inzetten als het huisbier van goede klanten. Er zijn zelfs bieren van grote brouwers die onder een andere naam bij een andere brouwerij verkocht worden – en beide claimen een origineel bier gebrouwen te hebben!
Ik vind het nog steeds minder erg dan dat iemand een bier van naam verkoopt terwijl het dat niet blijkt te zijn (zoals het al gegeven Olm voorbeeld). Maar dat maakt niet uit, de klant verwacht dus van een huisbier dat het echt een eigen en uniek bier is. Ik hoop dat veel horeca ondernemers deze boodschap in hun oren knopen. En nu ben ik wel
benieuwd of het ‘huisbier’ van jouw kroeg een echt huisbier is. Laat het weten!
Leave a Reply