Spanning en sensatie: wie wordt winnaar van de Café Top 100 EURO?

Op maandag 16 november 2015 maakt Misset Horeca bekend wie de eerste winnaar van de Café Top 100 EURO wordt. Een interessant moment, want wat ooit begon als wedstrijd Café van het Jaar (en sinds 2003 Café Top 100 heet, om de onderlinge verhoudingen beter aan te geven) en uitgroeide tot een prestigieuze titel lijkt nu verworden tot een goedkoop marketing tool.

top100Tientallen mensen trekken elk jaar door heel Nederland om honderden Horecabedrijven te bezoeken en deze te beoordelen op zaken als gastvrijheid, vakmanschap en bedrijfsvoering. Ze komen in groepjes, als vakjury, of als Mystery Guest en nemen hun taak heel serieus: serveer je een kop thee zonder schoteltje-om-natte-theezakjes-op-uit-te-laten-lekken, dan kun je de titel wel op je buik schrijven. De erelijst van voormalige winnaars leest als een likkebaardende routekaart voor het echte genieten – maar dit jaar deden voor het eerste tientallen cafés die zeker aanspraak op de titel kunnen maken niet mee. In mijn ogen een terechte beslissing, waarvoor ze allen een Eervolle Vermelding dienen te krijgen.

Want was deelname ooit ‘vrij’ – de jury kende haar pappenheimers, en kreeg elk jaar tal van suggesties om nieuwe zaken te bezoeken die gastvrijheid en vakmanschap hoog in het vaandel hadden staan – tegenwoordig moet een Horecabedrijf zich inschrijven en € 100 betalen om mee te mogen doen. Geen wereldbedrag natuurlijk, maar voor veel professionals een onoverkomelijke principiële barrière voor deelname. Kwaliteit heb je, of heb je niet – en om dan inschrijfgeld te gaan vragen is, ook in mijn ogen, een professionele doodzonde die onrecht doet aan vakmanschap en gastvrijheid en boven alles iets zegt over de bedrijfsvoering van Vakmedianet, de eigenaar van Misset Horeca. En ronkt de website dat ‘Rotterdam regeert de Café Top 100 dit jaar’, dan zegt dat dus niet meer iets over de gemiddelde kwaliteit van de Rotterdamse Horeca – maar alles over hun bereidheid geld te geven aan een verder onafhankelijke jury.

top1001Eeuwig zonde. Veel top-bedrijven hebben lang geworsteld met de keuze wel of niet inschrijven. Een ieder staat die keuze vrij, maar ik houd nu nóg meer van fantastische cafés als ‘Café Jos’ in Nijmegen, of Bierproeflokaal ‘In de Wildeman’ uit Amsterdam, die principieel weigerden te betalen voor deelname. Dan wordt mijn #Kluphuis maar niet bezocht door een ter zake zeer kundige jury, en wordt het maar nooit Café van het Jaar – voor mij is de kwaliteit wel bewezen. En wat kan mij dat schoteltje-om-natte-theezakjes-op-uit-te-laten-lekken schelen…

13 Comments
  • Ronald
    november 12, 2015

    Het lijkt wel een bier award 😉

    • Rick Kempen
      november 12, 2015

      Beste Ronald –

      dat vind ik niet. Lees verder bij andere (uitgebreidere) reacties voor een motivatie.

  • Carolien Hurkx- Jansen
    november 12, 2015

    Ik zie dat jij helemaal niet kunt vinden in de nieuwe Cafe Top 100 omdat er betaald moet worden voor deelname. Dat is echt belachelijk, ben ik helemaal met je eens. Nu lijkt het of de Cafe Top 100 dit jaar voor het eerst beïnvloed wordt door geld. Maar dat is natuurlijk al langer in de vorm van sponsoring. Heineken is al een paar jaar sponsor van dit evenement. En er staan veel relaties van Heineken in de Top 100. Ook verschillende jaren op de eerste plek. Daar komen ook belangen samen, toch?
    Nou ja… ik weet ook niet hoe het verder moet. Dit lijkt me geen goede ontwikkeling en het is superjammer wanneer de echt goede cafés zoals Braakhekke en Cafe Jos nu niet in de lijst aanwezig zijn. Ik wens betrokken partijen succes met het vervolg rondom deze treurige ontwikkeling…

    • Rick Kempen
      november 12, 2015

      Beste Carolien – Ik onderken dat de Café Top 100 een commerciële aangelegenheid is, en daar is niets mis mee. De uitgever moet ook monden voeden. Dat er eerder al op andere manieren extern geld werd geworven is ook niet erg – Heineken, maar ook andere bedrijven, treden gelukkig graag als sponsor op. Dat zou pas een probleem zijn als het de uitslag zou beïnvloeden – en daar geloof ik niets van. Dat er veel Heineken relaties in de Top 100 staan is een gevolg van de wet van de grote getallen – de meeste cafés schenken Heineken. Dat er winnaars zijn die Heineken schenken is te verwachten, en niet alleen om het voorgaande argument – Heineken is overigens ook een pracht product. Maar de laatste twee jaar won een café dat Hertog Jan op tap heeft. Over beïnvloeden door of vanwege sponsors geloof ik dus niet: dat zou de nagel aan de doodskist zijn van de geloofwaardigheid van Misset en de sponsor in kwestie.

      • Carolien Hurkx- Jansen
        november 13, 2015

        Beste Rick en alle andere betrokkenen,

        Mijn eerste reactie kwam te veel voort uit emotie. Excuus daarvoor. Het lijkt me goed om mijn standpunt even te nuanceren. Heel goed begrijp ik het standpunt van ondernemers die het gevoel hebben dat de Cafe Top 100 een marketing tool is geworden waarbij niet uitgesloten kan worden dat er belangenverstrengeling plaatsvindt. Daarom heb ik gereageerd. Het gaat erover dat het vertrouwen beschadigd raakt en integriteit niet zeker is. Ik vind het dus wel kwalijk dat het originele concept ‘Café van het Jaar’ door de jaren heen niet meer onafhankelijk en dus wel commercieel is. En natuurlijk begrijp ik ook dat er een verdienmodel achter moet zitten. Ik geloof dat dit bereikt door goed na te denken over crowdfunding en bezuinigingen (lees ludieke alternatieven) zoals Leoniek van Holen schetst op Facebook. Dus als een paar betrokken doch kritische mensen nou eens (de dan niet meer boze) koppen bij elkaar steken, ben ik ervan overtuigd dat dit weer een hit in de drankverstrekkende horeca wordt!

        Vriendelijke groet, Carolien

  • Peter van der Arend
    november 12, 2015

    Beste Rick,

    In ruil voor dat bedrag krijg je wel een juryrapport wat wij voorheen niet kregen. Dit jaar hebben de deelnemers ook de kans gekregen om zich te presenteren bij de jury. Dit kost geld!

    Daarvoor betaal je een klein bedrag (het is wel iets meer dan 100,00 euro).

    Bij alle bier awards competities is het niet anders en daar zeurt niemand over!

    Proost

    Peter

    • Rick Kempen
      november 12, 2015

      Peter – met alle respect, maar de juryrapporten van de vorige editie zijn hier te downloaden: http://www.missethoreca.nl/cafe/artikel/2014/11/ranglijst-cafe-top-100-2015-1011246
      Dat deelnemers zich konden presenteren is een geinige trouvaille die geld kost, zoals je stelt, maar ook hier kost het vooral de ondernemers geld. Die moeten er ook heen reizen….en ik zie de toegevoegde waarde niet, maar dat is wat anders.
      Zoals al elders gezegd: bier awards zijn per definitie commerciële aangelegenheden waarbij inschrijfgeld eerst de kosten van het evenement dekt, en misschien houden de organisatoren er iets aan over. Natuurlijk zeurt daar niemand over, dat is altijd zo geweest en ook niet alle brouwers doen mee.

      Hier is opeens iets fundamenteels veranderd! Al twintig jaar is deelname gratis en worden de kosten gewoon, zoals dat hoort, gedekt door het commerciële blad uit haar inkomsten, waaronder advertenties. De Top 100 is een advertentie verkoper van jewelste geworden, maar een betrouwbare en prestigieuze onderscheiding bovendien! Daar blijft nu niets van over als mogelijke kandidaten zich eerst moeten inkopen… Dag objectiviteit en betrouwbaarheid! Niet dat de jury niet langer betrouwbaar of objectief is, maar stel nu dat er verleden jaar 500 cafés bezocht werden – dan heb je een representatieve steekproef met 100 winnaars. Nu moeten we betalen. Stel dat zich 100 cafés inschrijven – waar is dan de waarde, laat staan de meerwaarde, van dit ooit gewaardeerde instituut? Alleen heeft Vakmediapers tienduizend euro gevangen. Nou nou. Dat zijn vier, vijf advertenties in één editie. Poeh poeh. O – en ze moesten natuurlijk overal de bitterballen afrekenen.
      Nee, dat argument klopt van geen kant, vind ik.

  • Franky Bourbon
    november 12, 2015

    Groot gelijk Rick. Ben benieuwd hoe de lijst er nu uit gaat zien.
    Kwaliteit verloochent zichzelf niet. De gasten weten kwaliteit ook zonder zo’n lijst te vinden

  • Gert de Graaf
    november 12, 2015

    Goed gesproken Rick,

    Wij, de vier trotse Nijmeegse café’s die vorig jaar op 7, 10, 17 en 96 stonden, staan dit jaar gelukkig niet meer in deze tot poppenkast verworden lijst.
    Omdat Misset nooit inhoudelijk heeft gereageerd op onze aanmerkingen staat er morgen 13-11 een interview met ons in de Gelderlander alwaar we uiting geven aan onze kijk op de zaak. O.a. de rol van hoofdsponsor Heineken is een zeer kwalijke. Overigens hebben slechts 170 van de ca 8500 café’s in Nederland zich ingeschreven voor deze sponsorkomedie. Het commentaar op de Top 100 Fb pagina is er niet minder ronkend om.
    Tsja, een Top 100 van 170 inschrijvingen…

    Met vriendelijke groet uit top-horecastad Nijmegen,
    Gert de Graaf, Café In de Blaauwe Hand.
    Ook namens
    Café Jos
    Café Samson
    Café Faber

    • Rick Kempen
      november 12, 2015

      Klare taal, Gert… en de ‘ware explosie van gastvrijheid avant la lettre’, zoals het juryrapport verleden jaar over De Blaauwe Hand sprak, zal er niet minder om zijn. Tot gauw dus – darauf ein Bier!

  • Gert de Graaf
    november 13, 2015

    Hallo Rick,
    Artikel in de Gelderlander is een lachertje.
    Zie mijn post op onze Fb
    https://www.facebook.com/CafeInDeBlaauweHand/
    Groet, Gert

  • Mike
    november 13, 2015

    Dit geld trouwens bijna identiek voor de koffiebtop 100!

  • Gert de Graaf
    november 13, 2015

    En voor de Terras Top 100.
    We hebben de laatste jaren enkele malen de Nijmeegse terrasprijs gewonnen maar weigeren deel te nemen aan voornoemd evenement.
    Schijnt gesponsord en mede-bepaald te worden door Pepsi als ik me niet vergis

Laat een antwoord achter aan Rick Kempen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *