TGIF – Belgisch bier + Brabants bier = advertentieplezier

Op verschillende web sites staat een kort persberichtje, integraal afgedrukt en wel, met de pakkende titel “Dit is de tv-commercial waarmee Palm generatie X aanspreekt”. Voor wie even niet weet wat ‘generatie X’ is: geboren tussen 1961 en 1980, thans dus tussen 37 en 56 jaar oud. Ik val daar onder, bijvoorbeeld. Van u weet ik het niet. Of ik er door word aangesproken? Hmmmm.

Breed publiek
Onduidelijk blijft of de commercial alleen voor België, Nederland of toch voor beide landen bedoeld is. De commercial maakt in elk geval deel uit van de forse investeringen die Bavaria, dat in mei 2016 Palm Belgian Craft Brewers overnam, beloofde in het merk te gaan doen. “Naast de modernisering van de Palm-brouwerij in Steenhuffel kregen verschillende bieren een nieuwe uitstraling. De nieuwe tv-campagne is een van de belangrijkste middelen om het brede publiek kennis te laten maken met het vernieuwde, maar vertrouwde biermerk Palm” – zo meldt het persbericht.

Bent u er nog? Als er één biermerk is geweest waarmee Nederlandse bierconsumenten de ogen zijn geopend dat er meer is dan eenvormig smakend pilsener alleen, dan is het Palm wel. Met merken als Westmalle, De Koninck, Duvel en Hoegaarden behoorde het decennia tot de ‘speerpunten’ van het Belgisch bieroffensief.
En als er één merk is geweest dat zichzelf gaandeweg de tijd zodanig getransformeerd heeft van ‘iets speciaals’ totdat zelfs het bier niet meer van een eenvormig pilsener te onderscheiden was, dan is het Palm wel. Zowel qua prijsstelling als qua smaak bewoog het zich in die richting. Niet voor niets meldde menig advertentie van Mitra jarenlang dat de ‘8 halen, 6 betalen’ actie niet gold voor pils – en Palm. Het brede publiek, kortom, is doodgegooid met het merk. En nu mag het kennismaken met het vernieuwde maar vertrouwde biermerk Palm.

Vernieuwing
Waar die vernieuwing dan precies in zit blijft, opmerkelijk genoeg, onbesproken. Het zal het etiket dus wel zijn: zie op deze pagina diverse afbeeldingen van de vernieuwing door de jaren heen. Over de smaak maak ik mij geen illusies: die is, door de jaren heen, vervlakt en verzoet totdat het zich als een pils liet drinken. In de prijsacties was er zelfs geen onderscheid meer tussen Palm en (inter)nationale pilsmerken – zie de advertentie hier boven. Ik ben dus benieuwd naar de gedachten van Bavaria achter deze campagne – en of ze die miljoenen niet beter had kunnen steken in andere partnerschappen die ze hebben, zoals met Brouwerij De Molen. Het maximale wordt daar, zo vermoed ik, bij lange na niet uitgehaald – terwijl dat merk natuurlijk alles in zich heeft om fors te groeien. Palm terugbrengen op de markt voelt toch alsof je een gezonken schip weer wilt laten varen. Maar goed, de familie Swinkels is niet dom. Mijn ongelijk zal wel bewezen worden.

Pay-off
Tot overmaat van mijn plezier is de commercial door een Belgisch bureau gemaakt. Bekijk hem zelf, en geniet mee: een warme Vlaamse stem zegt ‘ouderavond’, terwijl een jong stel wat ongemakkelijk op hun stoelen schuifelt. Een oudere dame zet haar bril af, op de serieuze wijze zoals een lerares pleegt te doen als ze op het punt staat te melden dat je kind niet alleen slecht presteert, maar zodanig opgroeit voor galg en rad dat de school sterk adviseert je bloedje naar een Zwitserse kostschool te sturen – zij zien de spruit liever niet meer op het speelplein terugkeren. Maar dan komt de aap uit de mouw, in de vorm van een oudere man die zwierig een dienblad met schuimende glazen Palm binnendraagt – er staan ook wat nootjes en plakjes worst in schaaltjes op. Gefopt, kijker: het stel is op bezoek bij een van hun ouders en het wordt een gezellige avond! De pay-off komt in aanmerking voor de Nobelprijs voor de Literatuur – of een eervolle vermelding bij de jaarlijkse wedstrijd voor de beste woordspeling. Palm: tijd voor iets ambers.”

Tragiek
Het is de tragiek van de grote brouwerij die geen idee heeft hoe om te gaan met het veranderend bierlandschap. Gelukkig richt zij zich op generatie X. Iedereen die van latere bouwjaren is kijkt al geen televisie meer, en laat zich zeker door mollige marketingpraat als ‘tijd voor iets ambers’ niet verleiden. Generatie X heeft Palm allang geproefd, en er gedurende de laatste jaren afscheid van genomen. Bovendien halen zij, als hun kinderen op bezoek komen, serieus lekker bier in huis. Maar goed, Bavaria is niet dom. Mijn ongelijk zal wel bewezen worden.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.