TGIF – Fantastische productinnovatie: Heineken ‘Vers’!

Een gelukkig mens ben ik. Al tijden pleit ik voor een betere behandeling van bier, door iedereen die er mee te maken heeft: houdt het donker en houdt het koel. Bier moet vers gedronken worden, dat is een ander stokpaardje. Uit onverwachte hoek komt daar dan nu een antwoord op. Onverwachte hoek, of een nieuw bewijs van vakmanschap?

Uit een persbericht van Heineken citeer ik enkele delen: “Nieuw in het versvak van de supermarkt: Heineken Extra Vers, de heerlijke, pure en verfrissende smaak van net gebrouwen Heineken bier.

Zoeterwoude, 13 november 2015 – HEINEKEN introduceert volgende week Heineken® Extra Vers bij een selectief aantal supermarkten op de Nederlandse biermarkt. Extra Vers is bier volgens het originele Heineken recept, extra versbeschermd tegen tijd, temperatuur en licht. Na het ambachtelijke brouwproces wordt Heineken Extra Vers in een speciale verpakking, zo snel mogelijk en gekoeld naar de supermarkt gebracht. Zo blijft de heerlijk, verfrissende en pure smaak van vers bier uit de brouwerij behouden. Heineken Extra Vers staat dan ook niet in het bierschap in de supermarkt, maar in het koelvak op de versafdeling.  <<…>> Aan de prijswinnende receptuur van Heineken bier, de ingrediënten en het brouwproces valt volgens de brouwers niets meer te verbeteren. Zoals bij alle natuurlijke producten geldt ook voor Heineken bier dat tijd, temperatuur en licht de versheid van het product beïnvloeden. Daarom is Heineken Extra Vers extra beschermd tegen deze drie effecten: rechtstreeks uit de biertank wordt het bier gebotteld en extra snel van de brouwerij naar de supermarkt vervoerd. Zo kan iedereen nu ook thuis de heerlijke, pure en verfrissende smaak van net gebrouwen Heineken bier ervaren.”

Heineken Vers zal alleen in Nederland verkrijgbaar zijn, en ik ga het vrijdagmorgen 13 november proeven op de brouwerij in Zoeterwoude! Ik ben zeer benieuwd: kakelvers bier, licht- en luchtdicht verpakt, in de koelschappen van de supermarkt – het is een kleine stap voor een mens, maar reuzensprong voor een bierliefhebber.

Rest mij de Meesterbrouwer van Heineken, Willem van Waesberghe, te citeren – en een geinige infographic te plaatsen (nee, ik krijg hier niets voor, behalve innerlijke rust en bevrediging):

Willem van Waesberghe, sinds 1995 Meesterbrouwer bij HEINEKEN:
wvw“Voor mij is niets zo heerlijk als vers gebrouwen bier; hoe verser het bier, hoe verfrissender de smaak. Dat proeven wij als brouwers elke dag zelf in de brouwerij. Met Heineken Extra Vers kunnen we iedereen daar nu van mee laten genieten. Door het net gebrouwen bier zo snel mogelijk én beschermd tegen invloeden van buitenaf naar de supermarkt te brengen, kunnen we de smaak garanderen van het vertrouwde Heineken in de meest heerlijke, pure en verfrissende vorm. Voor mij als brouwer is het een droom dat de mensen nu ook thuis die smaak van vers bier, net uit onze brouwerij, kunnen ervaren!”

 

heinvers

8 Comments
  • Joeri
    november 14, 2015

    Zijn de voordelen van Heineken vers niet al voor een groot deel te tackelen door een blikje te kopen? Die is ook 100% lucht en licht dicht.

    Is het écht zo bijzonder of gewoon een volgende marketing stunt van Heineken. Daar zijn ze te slotte erg goed in.

    • Rick Kempen
      november 16, 2015

      Joeri – je hebt helemaal gelijk, blik ondervangt twee van de belangrijkste problemen waar fles mee te maken heeft (ook in principe luchtdicht, maar minder ‘zeker’ dan blik). En natuurlijk speelt marketing mee, het is ook een extra plaatsing in de winkel – maar de echte winst zit in de complete koeling, tot in de winkel, en de verkorte distributielijn. Let op, het is geen ongefilterd en ongepasteuriseerd bier – maar de kwaliteitswinst is evident, en ik hoop dat velen dit voorbeeld volgen gaan.

  • Jan
    november 15, 2015

    En, is het ook gepasteuriseerd?

    • Rick Kempen
      november 16, 2015

      Dag Jan – ja, het is gepasteuriseerd. Het is ook gefilterd. Let op: het is net als alle andere Heineken pilsners vers afgevuld en gefilterd en gepasteuriseerd: de winst zit in het constant gekoeld houden tot in de winkel en de lichtdichte verpakking!

      • Jan
        november 17, 2015

        Maar je begrijpt dat pasteuriseren verwarmen betekend?

        • Rick Kempen
          november 25, 2015

          Beste Jan,

          In dit geval schrijf je beter ‘betekent’: het is onvoltooid tegenwoordige tijd en geen voltooid deelwoord. Ook het gebruik van aanhalingstekens kan soms geen kwaad (daarbij kosten ze niets!) – in dit geval had ik ze om ‘verwarmen’ gezet om de leesbaarheid te bevorderen. Overigens luidt het antwoord ‘ja’, maar zullen we het serieus houden?

          • Jan
            november 30, 2015

            Tja, deze soms te snelle schrijver kon helaas geen ‘edit-knop’ (zo goed?) vinden. Hinderlijk gênant. Gelukkig verbeter je je eigen reeds aangestipte schrijffouten ook niet. Een aap ziet er naast een ezel beter uit dan naast een aap zeg maar.

            Terug naar de kwestie;
            Hoeveel bovengenoemde winst valt er te behalen met het constant koel houden als men het goudgele vocht voor het de poorten verlaat nog even met een warmtekanon penetreert? En waarom is dat kanon niet beeldend weergegeven op dat leuke infogram?

            Ik wil Heineken niet zonder scrupules met alle zonden van israël beladen, helaas is het me nog niet gelukt om zo’n kek ingewikkeld flesje te vinden zonder herfsts toorn te moeten ondergaan. Uiteindelijk zal de smaaktest doorslaggevend moeten zijn.

  • Rick Kempen
    december 3, 2015

    Aan Jan (er is geen antwoord knopje meer):
    Laten we de spelling de spelling laten: blijft de kwestie over, en wel deze: “Terug naar de kwestie;
    Hoeveel bovengenoemde winst valt er te behalen met het constant koel houden als men het goudgele vocht voor het de poorten verlaat nog even met een warmtekanon penetreert? En waarom is dat kanon niet beeldend weergegeven op dat leuke infogram?”
    Het pasteuriseren is en blijft een heet hangijzer waar iedereen een mening over heeft maar waarover vrijwel geen wetenschappelijk bewijs qua smaakverlies te vinden is. De grootste winst in het zo lang mogelijk koel houden van het product zit hem toch echt in smaak- en kwaliteitbehoud. Ja, er zijn bieren waarvoor dit geldt, maar pils is er echt bij gebaat. Basta cosi. Waarom het ‘warmtekanon’ niet is afgebeeld zal zijn om dezelfde reden dat de kroonkurk- en etiketteermachine niet zijn afgebeeld: er was geen ruimte, en het is niet essentieel.

    Dat alles gezegd hebbend: ik had het ook stoerder en spannender gevonden als Heineken, in navolging van Grolsch Dagvers of het originele Swinckels Volmaeckt het pils direct uit de lagertank had afgevuld. Dat dronk ik bij de rondleiding en het is significant anders. Maar daarvoor heeft Heineken niet gekozen, als je wilt weten waarom niet, dan moet je Heineken bellen. Proost!

Laat een antwoord achter aan Jan Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *