TGIF: Het is niet alleen ambachtelijk bier maar ook sterke drank waarvan Big Brewers flippen.

Ik ben nooit een grote gedistilleerd drinker geweest, hoewel ik liever een G & T drink dan een slechte pils. Mijn voorbije zomervakantie in een Turks all-inclusive resort werd dus ook geweekt in G & T. Maar ik had nooit gedacht dat Heineken bang zou worden van een G & T – toch is het zo. Lees hoe Heineken probeert om een hardwerkende bar eigenaar het vel over de neus te trekken!

De boosdoener: gin & tonic

De boosdoener: gin & tonic

Palladium, niet mijn soort bar op het beruchte Leidseplein in Amsterdam, is het soort hotspot waar je kunt kwijlen over beroemde tv- of voetbalpersoonlijkheden die daar lekker hangen. Ze hingen met Heineken in één hand en iets blond in de andere. Bar eigenaar Ed Pool zag dit veranderen en hij biedt nu zeven verschillende gins aan – en verkoopt zich suf. Heineken is eigenaar van het gebouw (zoals van veel hoog-volume Horeca) en berekenden Ed nooit echt een marktconforme huur, laat staan meer dan dat: maar niet getreurd, de verkoop van bier compenseerde dat ruimschoots! Nu echter die omzet fors begon te dalen (en niet alleen bij Ed, en niet alleen vanwege de Gin & Tonic) zag Heineken de winst vervliegen en besloot om de huur een beetje te verhogen. Belachelijk? Een kleine verdubbeling leek hen redelijk.

So you think it's funny?

So you think it’s funny?

Yup, je leest het goed: ze willen de huurprijs met 100% verhogen. Houd in gedachten dat een bar eigenaar die in een brouwerijpand zit geen, of misschien een minimale bonus op zijn biervolume krijgt. Dus gaat bijna de volledige verticale marge op elk glas naar Heineken – wat veel is, want de bierproductie en de verpakking zijn een relatief goedkope affaire. Een verpakte liter bier kost Heineken ongeveer 7 euro cent. Een bar betaalt ongeveer € 120 voor een 50 liter vaatje, gelijk aan € 2,40 per liter. Heineken verdient dus € 2,43 op een liter – niet slecht – die zij vervolgens besteedt aan marketing, bonussen (maar niet voor Ed), dividend en jurken voor Charlène. Nogmaals: productiekosten, volledig verpakt en al, is € 3,50 voor een 50 liter vaatje dat men verkoopt voor € 120 en Heineken 3.300% winst bezorgt. Belachelijk?

Heerlijk, helder....geen G&T.

Heerlijk, helder….geen G&T.

Ed probeert om zijn brood te verdienen en het plein waaraan hij dat doet wordt de komende vijf jaar verbouwd door de gemeente. Natuurlijk weigerde hij de voorgestelde huurverhoging – dus heeft Heineken hem nu aangeklaagd. Stel het u even voor: u bent brouwer en eigenaar van een gebouw dat u verhuurt tegen een redelijke prijs aan een ondernemer. Hij verkoopt een heleboel ( van uw) producten, tot dat zijn klanten iets anders beginnen te kiezen – iets anders, zoals ambachtelijk bier of Gin & Tonic. Klinkt als een alarmbel voor mij – ‘He jongens, er is iets mis met ons product, ze kopen het niet meer!’ Maar zo klinkt het niet voor Heineken. Ze moeten geld verdienen en zullen Ed verdrijven uit zijn nering als hij dat geld niet ophoest. Klinkt als een Goodfellas ding: of via de verkoop van product, de verhuur of Pizzo, we krijgen ons geld hoe dan ook van u. Ik snap dat Charlene niet naakt kan rondlopen. Dat zou belachelijk zijn!

Met dank aan Misset Horeca en een blog door Radboud Bergevoet

feature-film-goodfellas-cosby-650

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.