TGIF – maar ik zal nooit meer Amstel drinken.

Het hele onderwerp ‘vrouwen en bier’ heeft mij nooit zo geboeid: ik vond het een non-item. Ik geloof niet in ‘mannenbier’ of ‘vrouwenbier’: onze favoriete drank maakt geen onderscheid en zeker niet tussen de seksen. Wel hebben we nog steeds te maken met verschillende groepjes ‘mannelijk chauvinistische varkens’ waarbij de verschillen louter zitten in het biermerk waarvoor zij hun marketing inspanningen leveren. Deze hersenloze treurwilgen zien de wereld bestaan uit twee groepen: mannen die bier kopen en seks objecten waarmee je bier verkoopt, ook wel bekend als vrouwen. De teerputten van de smakeloze reclamewereld kunnen een nieuwe dinosaurus verwelkomen: Amstel ‘steekt de draak’ met zustermerk Heineken en daarmee wordt een nieuw dieptepunt bereikt in hersendode en smakeloze reclame, een prestatie op zich. Ik dacht dat de bodem wel bereikt was, maar Amstel’s Marketing Afdeling heeft de bodem nog wat millimeters weten uit te krabben. Ze hebben zich tot lager dan laag verlaagd.

amstel valIk vermoed dat ze hopen dat dit tranen trekkend slechte filmpje viral zal gaan (je moet de reclame even voor lief hebben, godbetert), en dus heb ik mij even afgevraagd of ik deze tirade wel moest houden. Maar laat het maar viral gaan, zodat iedereen daarna de microcefale jongetjes uit kan schelden en verantwoordelijk houden voor hun schaamtevolle grap. Ik heb altijd een warm plekje voor Amstel gehad en smakelijk gelachen om hun fantastische reclame – epische afleveringen van De Drie Vrienden herinner ik me levendig, zoals de revolutionaire aflevering met de transgender en de buitenspelval. Mijn koelkast bevatte altijd wel een pijpje Amstel.

Maar dat dus niet meer, nooit meer. Ik ben klaar met Amstel. Als die waardeloze weggooiers op marketing denken dat ze mijn stem en beeld voor Amstel vorm hebben gegeven, dan hebben ze het mis. Om Angelina Jolie (of mijn buurmeisje, maakt niet uit) zo te hoereren doet me walgen – en doet me geen trek in een Amstel krijgen. Zo denk ik niet over vrouwen. Ik genoot van de Bavaria parodie op de drie vrienden (die werden na afloop van de cyclus naar de Caraïben gevlogen voor een ‘Zo, nu een Bavaria’ shoot) want die droop van humor en creativiteit. Amstel heeft zichzelf met dit flutfilmpje zodanig te kakken gezet dat ik er nooit meer mee gezien wil worden. Dag Amstel!

2377-Amstel 140 Jaar

1 Comment
  • Piet Tuinema
    oktober 9, 2015

    Hoi Rick,
    Ondanks dat ik vind dat je volkomen gelijk hebt ten aanzien van de vrouw-onvriendelijke reclame items, ben ik ook geneigd om te zeggen beste Rick,laat je niet zo gaan.
    Ik vind het eigenlijk een beetje Rick onwaardig en het past niet bij iemand die de biercultuur hoog in het vaandel heeft en altijd bezig is met het beste naar boven te halen.
    Hoe je het ook wend of keert Amstel blijft wel een mooi en lekker pils.

    Nou dit moet ik dan weer even kwijt zie je binnenkort (Amstelbokkie?) in de beurs

    Groet Piet

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *