Tien jaar bier in Nederland – hoogtepunten uit 2007: MInder TRAmmelant in Bierland

Tien jaar geleden was Nederland op biergebied volmaakt onvergelijkbaar met de situatie nu. Nederland telde nog niet eens 100 brouwerijen – nu, in 2017, zijn het er bijna 500. Veel, heel veel van de gepassioneerde bierliefhebbers van vandaag wisten in 2007 nog niet eens dat ander bier dan pils überhaupt bestond en het overgrote deel van hen mocht overigens helemaal nog geen bier drinken. Kortom: in tien jaar tijd is er enorm veel gebeurd, en is het Nederlandse bierlandschap wezenlijk veranderd en verbeterd. Reden om mijn eigen top-drie van belangrijke gebeurtenissen van dat jaar eens op een rij te zetten: in drie delen blog ik over ‘Tien jaar bier in Nederland – drie hoogtepunten uit 2007 die gevierd mogen worden’. 2007 Is namelijk, in retrospectief, een keerpunt en belangrijk jaar geweest voor Nederland, Bierland. Vandaag deel 3: de verschijning van Minder TRAmmelant in Bierland.

Marco Philipsen

De overvloedige aanwezigheid van verschillende bieren, van honderden kleine brouwerijen, zoals wij die vandaag de dag kennen, staat in schril contrast met de situatie van tien jaar geleden. Nu wil iedereen van alles proberen; toen was een café met meer dan vijftien bieren een uitzondering. Die bieren waren onveranderlijk een pils, een witbier en een Spéciale Belge van tap – van de fles kwamen daar dan nog wat Belgische abdijbieren en misschien een trappist bij. Om te zeggen dat bier met een andere smaak dan pils ‘leefde’ zou een overstatement zijn. Een jonge category manager bij een landelijke slijterijketen en een niet-meer-zo-jonge verkoopleider bij een landelijk opererende speciale biergroothandel braken zich het hoofd hoe hun passie voor deze smaakrijkdom op een groter publiek over te brengen. Dat daarmee hun beider verkoop gebaat zou zijn was mooi meegenomen: ook toen al ging de zon niet voor niets op.

Na lang wikken en wegen kwamen wij, want het gaat hier om mijn goede biervriend Marco Philipsen (Mitra Slijterijen) en mijzelf, op het idee om een toegankelijk boek te maken waarmee de consument, die toentertijd eigenlijk nog volmaakt onbekend was met de verscheidenheid van kleuren, geuren en smaken van bier, een handvat te bieden en deze te helpen te navigeren door het bierlandschap. Het boek in kwestie paste in een lijn: een jaar daarvoor gaf Mitra Slijterijen ‘Minder TRAmmelant in Wijnland’ uit (onder leiding van Harold Hamersma). Het werd dus een bierversie!

Aan de hand van dertig bierstijlen, en daarbinnen tachtig bieren, werd de consument bekend gemaakt met de wondere wereld van het speciale bier. In een ongekende oplage – met 50.000 exemplaren is het nog steeds veruit het best verkochte bierboek ooit, in Nederland – werd het verspreid, en het opende de ogen van duizenden consumenten. Het boek zal vast nog op eBay ofzo te vinden zijn, maar is in PDF vorm op de website van Mitra Slijterijen te vinden en te downloaden.

De unieke samenwerking tussen de betrokken brouwerijen, die allen hartverwarmende steun gaven, en het onverwachte koppel uit groothandel en detailhandel heeft ervoor gezorgd dat mensen hun ‘angst’ voor bier leerde overwinnen. Ze durfden te gaan proeven en vergelijken, ze gingen op ontdekkingsreis – precies wat Marco en ik beoogden. Wie een en ander overigens eens wil terugzien – het hele creatieve proces is als bij toeval integraal vastgelegd – kan daarvoor natuurlijk op internet terecht: The making of Minder TRAmmelant in Bierland!

Leuk is om te zien ver we toen al ‘op de goede weg’ zaten: met hoofdstukken over ‘bier aan tafel’, ‘bier en gezondheid’ waren we de troepen misschien zelfs wel ver vooruit. Helemaal leuk is om te zien welke vijf voorspellingen we deden, en wat daarvan terecht kwam:

  1. Kleine speciaalbierbrouwers gaan kleinschalig maar hoogwaardig pils brouwen.
    Tsja, in Amerika wel – hier moet dat, een enkeling zoals Oersoep of Emelisse daargelaten, nog gebeuren. Maar deze voorspelling laten we gewoon staan: pils gaat een revival meemaken.
  1. Het wordt gemakkelijker zelf te brouwen.
    Hiermee bedoelde we dat het voor consumenten ook gemakkelijk werd om bij een lokale brouwer eigen bier te maken. Dit lijkt niet gerealiseerd, maar wie de hoeveelheid contractbrouwers/ brouwerijhuurders van  nu bekijkt kan ook anders oordelen…
  1. Minder drinken, meer genieten.
    Dit is ontegenzeggelijk gebeurd. Het idee ‘kwaliteit boven kwantiteit’ is nog steeds een drijvende kracht achter de bierrevolutie.
  1. Lokaal bier gaat het maken.
    Hier hoeven we geen woord meer aan vuil te maken – bijna 500 brouwerijen in Nederland!
  1. De explosieve groei van kleine brouwerijen komt tot stilstand en vele zullen weer verdwijnen.
    Zullen we zeggen dat we het tempo van de revolutie destijds overschat hebben? Deze laten we staan, en kijken over vijf jaar weer terug!

Alles bij elkaar genomen heeft Nederland in de afgelopen tien jaar een metamorfose op biergebied ondergaan. We zijn een rijk bierland geworden, met internationale allure en erkenning. Potdorie, daar mogen we trots op zijn – daar neem ik nu een biertje op!

0 Comments

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *