Tien jaar geleden was Nederland op biergebied volmaakt onvergelijkbaar met de situatie nu. Nederland telde nog niet eens 100 brouwerijen – nu, in 2017, zijn het er bijna 500. Veel, heel veel van de gepassioneerde bierliefhebbers van vandaag wisten in 2007 nog niet eens dat ander bier dan pils überhaupt bestond en het overgrote deel van hen mocht overigens helemaal nog geen bier drinken. Kortom: in tien jaar tijd is er enorm veel gebeurd, en is het Nederlandse bierlandschap wezenlijk veranderd en verbeterd. Reden om mijn eigen top-drie van belangrijke gebeurtenissen van dat jaar eens op een rij te zetten: in drie delen blog ik over ‘Tien jaar bier in Nederland – drie hoogtepunten uit 2007 die gevierd mogen worden’. 2007 Is namelijk, in retrospectief, een keerpunt en belangrijk jaar geweest voor Nederland, Bierland. Vandaag deel 2: de introductie van de smart phone.
Mijn opa en oma hebben, volgens de overlevering, de eerste weken ademloos zitten kijken door het ruitje in de deur van de wasmachine naar de was die daar machinaal en al gereinigd werd. Voor mij was dat jaren later een vanzelfsprekendheid. Mijn dochter, op haar beurt, herkent miraculeus genoeg wel een pictogram van een telefoon met draaischijf en snoer, maar heeft nooit gebeld met iets waar een andere draad dan die van haar oplader aan vast zat (de bediening middels draaischijf doet haar nog steeds schaterlachen).
Kan iemand zich nog voorstellen dat elf jaar geleden telefoons er eigenlijk alleen maar waren om mee te bellen, of sms berichten te verzenden? (Voor de jongere lezers: deze functie bestaat nog steeds. Beschouw het als WhatsApp avant la lettre.) En opeens was daar de iPhone. De introductie, en met name de hele hype eromheen die Steve Jobs zorgvuldig creëerde , zette de wereld op zijn kop. Al gauw volgenden andere fabrikanten, en er ontstond een nieuwe sub-industrie: de app-ontwikkelaars staken de kop op. Het ene na het andere handige app’je werd ontwikkeld waarmee je andermans hartslag kon meten, kon laten opzoeken naar welk schilderij je stond te kijken of welk liedje je hoorde. Het nerdy gedrag van Ratebeer-users, die thuis de beschrijving van, en hun mening over, de door hen gedronken bieren zaten in te kloppen als waren ze datatypistes bij de bank werd daarmee mobiel en aldus verplaatst van met pizzadozen beklede achterkamers naar het café.
De introductie van Untappd in 2011 maakte de gekte compleet. Nu kon je bijhouden waar je welk bier dronk, dit al dan niet van een foto voorzien, en nadat je het een waardering in sterren had gegeven alsmede eventueel commentaar had ingetypt kon je het cross-mediaal de virtuele wereld in slingeren zodat al je (meest virtuele) vrienden daar dan bewonderend op konden reageren. Cafés begonnen hun actuele bieraanbod in een app te gieten, zodat je nu niet dagen later hoefde te horen wat je gemist had. In de aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat je toch te laat zou zijn, kon je je nu naar het drankhol in kwestie spoeden om dat unieke bier alsnog te proberen te proeven. Om daar dan vervolgens een foto van te nemen, sterren en commentaar aan te wijden en het geheel met een druk op de knop op de schermen van je biervrienden te doen belanden. Het was het tijdperk van de bierdiarree. ‘On Tapp In de Wildeman’, wat staat er op de tap bij ‘Café Samson’, de ‘Doerrap’ van Café Doerak of zoeken naar aanbiedingen met ‘Biernet’: tot op de dag van vandaag bestaan ze. Bierliefhebbers konden elkaar gemakkelijker dan ook op de hoogte houden van nieuwtjes – en die waren er ook aan de lopende band.
Het structureel bloggen over bier was in 2006 gestart door Henri Reuchlin – zijn Bierburo.blog is daarmee het oudste, nog steeds bestaande bier blog van Nederland – en op 16 september 2009 meldde zich Fiona de Lange, die zich ‘gebierkeerd’ had (tot het bier bekeerde, met dank aan Jacarrino Dost). Met een blog over Westvleteren 12 begon zij structureel biernieuws te brengen, en leverde daarmee veel goed werk af voor de bierwereld in zijn algemeenheid. En: dit alles kon je ook via de smart phone volgen! We plukken er vandaag de dag nog ruimschoots de vruchten van.
In deel drie van ‘Tien jaar bier in Nederland – drie hoogtepunten uit 2007 die gevierd mogen worden’, dat volgende week verschijnt, staat dat wat misschien wel het belangrijkste hoogtepunt van 2007 was: ‘Minder TRAmmelant in Bierland’ centraal. Verleden week verscheen deel 1.
Leave a Reply