Vlekkie

Ik heb me zelden zo ongemakkelijk gevoeld als destijds in de wachtkamer bij de dierenarts, een huilerige dochter met een kermende cavia op schoot naast me. De deur van de spreekkamer zwaaide open: de arts van dienst monsterde het halfdode vee in zijn voorportaal en probeerde zo opgewekt mogelijk te klinken toen hij om de volgende patiënt verzocht. “Vlekkie Kempen?”

De meeste wachtenden hielden hun gezicht netjes in de plooi, en dat probeerde ik ook te doen toen de meest trouwe (en minst kritische) lezer van dit blog mij aansprak met de vraag of ik iets aan mijn handen mankeerde: er verschenen zo weinig blogjes de laatste tijd! Tsja – soms is het eenvoudigweg te druk, soms valt er niets te schrijven. Schrijven om des Keizers baard kan altijd nog. Maar genoeg gelachen: er valt weer iets te schrijven want Nederlands bier knalt de tent uit en haalt daarmee zomaar het journaal!

RTL4 stuurde verslaggever Eelco Hiltermann (geen idee, niet gevraagd) op pad om wat beelden en quotejes te halen bij Michel Ordeman van Jopen bier en ondergetekende, die wat drommel helemaal niet bij “Biergroothandel Bier & Co” werkt maar bij “Bier&cO” – uw speciaalbierleverancier. Het is feest in Bierland, Jopen verscheept inmiddels al bijna 20% van haar omzet over de grenzen en de brouwerijen die met Bier&cO hun export doen zagen in 2015 hun buitenlandse handel gemiddeld met 60% groeien. En dat zijn maar een paar van de ruim tweehonderd actieve Nederlandse brouwerijen!

blogAanleiding voor deze media explosie was de bekendmaking eerder die dag van Nederlandse Brouwers, die trots meldde dat de Nederlandse bierconsumptie in 2015 eindelijk weer eens gestegen is. Alcoholvrij, Biermix (een onsmakelijke naam voor Radlers) en Speciaal stegen allen fors, en zelfs pils groeit. Nederlandse Brouwers heeft cijfers over bijna 94% van de markt. Over die cijfers later deze week meer, want die liegen er niet om: bekijk een mooie infographic onderaan dit Blog.

Geheel tegen hun gewoonte in zag de media echter het ‘verhaal àchter het verhaal’, en dat is dat Nederlands bier, ook van kleine brouwers, de hele wereld over gaat. Nog even en je drinkt Jopen North Sea IPA (ook bekend als Mooie Nel) op Times Square, Zundert Trappist in Taipei. Kees’ Spring Blossom klotst langs Italiaanse plinten, Oedipus doet meet&greets in Madrid. “Waarom is dat Nederlandse bier toch zo populair”, wilde de verslaggever weten. Jullie weten dat natuurlijk al wel, hij was onder de indruk van het antwoord: “Omdat Nederlandse brouwers op dit moment tot de besten ter wereld behoren, als voorbeeld dienen voor buitenlandse collega’s, maar bovenal omdat wij hier in Nederland gewoon ontzettend lekker bier brouwen!” Laten we daar nou eens ontzettend en on-Nederlands trots op zijn!

Als de Nederlandse brouwers zo bezig blijven, zo creatief en bewust van kwaliteit, dan konden we het nog wel eens meemaken dat Nederlands bier wederom het meest gedronken bier in het buitenland is, zoals Haarlemsch Koyt dat ooit in Antwerpen was. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat buitenlandse brouwers zijn zoals Vlekkie destijds, kermend en zwak – maar ze moeten wel oppassen. Vlekkie ligt inmiddels al jaren onder een beukenhaagje.

Kerncijfers Nederlandse Brouwers 2015 (2)-page-001

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.