Waarom ik Murica IPA een dom idee vind

Big Belly Brewing uit Breda presenteerde op 7 januari 2021 een nieuw bier met de naam Murica IPA, waarbij op het etiket een afbeelding staat van de QAnon sjamaan Jake Angeli. Deze man is vooral bekend als relschopper, extreem-rechts activist en voorman van complot beweging QAnon. Op sociale media waren de reacties verdeeld: veel mensen vonden het geniaal, een grote minderheid vond het helemaal niets. Ik behoor tot die laatste groep en vind het nodig uit te leggen waarom.

Het verhaal van Big Belly
Maar eerst: waarom deed Big Belly dit? In een interview met RTL Nieuws legt een van de eigenaren (Tom) het uit: “Net zoals veel andere mensen hebben we de afgelopen tijd gevolgd wat er zich allemaal afspeelde in de Verenigde Staten, inclusief de uitbarsting bij het Capitool. Daar zagen wij ook de bizarre man met zijn hoofdtooi en vlaggen. Het was bijna komisch om naar te kijken – daar was de situatie alleen te ernstig voor. <…> We doen dit niet om hem te aanbidden, maar juist omdat we ertegen zijn.” 

Om enige twijfel weg te nemen staat op het etiket de volgende tekst, naar hun eigen keuze volledig in kapitalen: ‘MURICA – FUCK… NO! WE’VE WATCHED IN AMAZEMENT AT EVERYTHING THAT WAS HAPPENING IN THE U S OF A OVER THE LAST FEW MONTHS. STUPID PEOPLE DOING STUPID THINGS. HATE AND STUPIDITY BEING THROWN AROUND LIKE IT’S CONFETTI, WITH THE SIEGE OF CAPITOL HILL BEING THE ALL TIME LOW. WE BELIEVE THAT MAKING FUN OF SOMETHING IS A GREAT WAY TO CRITICIZE, SO HERE IS A BIG FUCK NO TO THE HATE!’

Overigens: volgens Urban Dictionary staat ‘Murica’ voor de wijze waarop “rednecks and stupid people” America uitspreken. Die verklaring laat ik graag aan de makers van die site.

Commercieel pragmatisme en goede smaak
Net zoals Tom en zijn Big Belly kompanen Willem en Remco heb ik verbaasd, om niet te zeggen verbijsterd, zitten kijken naar wat er de afgelopen jaren in Amerika is gebeurd, met als diep droevig hoogtepunt de bestorming van het Capitool, door onder anderen deze Angeli. En net zoals Tom, Willem en Remco zou ik graag een grote neuk nee tegen haat willen geven. Maar ik vind de wijze waarop Big Belly dit doet onverstandig, dom en vooral een knap staaltje commercieel pragmatisme. Waarom? Wel: het pragmatisme is (van oorsprong) een filosofische stroming die de waarheid ziet in haar praktische toepasselijkheid. De pragmatische theorie van de waarheid stelt dat een opvatting waar is als het in de praktijk werkt. Wie de overeenkomst hiervan met de afgelopen vier jaar in Murica niet ziet heeft een splinter in zijn oog. Of poep.

Met dit in je achterhoofd is Murica Fake American IPA een als moreel hoogstaand bezwaar tegen haatzaaierij en domme mensen vermomd product waarmee uiteindelijk alleen geld verdiend wil worden. En daarom vind ik het een dom idee.

Ik heb geen principieel bezwaar tegen geld verdienen. Ik ben zelf redelijk tot retecommercieel ingesteld – ook mijn schoorsteen moet roken, en het liefst lekker hard. Maar ik ben wel kieskeurig in wat ik op het vuur gooi.

Een voorbeeld, met de blokkwast geschilderd
Stel dat een brouwerij als protest tegen het nazisme en de holocaust een bier op de markt zou brengen dat, laten we zeggen, ‘Drittes Reich Fälsches Helles Weissbier’ zou heten en waarbij het etiket een afbeelding van de Hitlergroet brengende Führer zou zijn. Verder zou het etiket deze tekst bevatten: ‘Horst Wessel – bums, nein! Wir haben uns über alles verwirrt, was in den Jahren Vierzig in die Heimat passiert ist. Dumme Leute, die dumme Dinge tun. Hass und Dummheit werden herumgeworfen, als wäre es Konfetti, und das ermorden von Millionen war den tiefste Punkt aller Zeiten. Wir glauben, dass Spott ein guter Weg ist zum Kritisieren, also ist hier ein großes Nein zum Hass!”

Ik denk niet dat veel mensen dit bier zouden kopen, of er op facebook duimpjes voor zouden opsteken. Niet alleen vanwege de dubieus verpakte claim dat er een diep gevoeld ‘nee!’ tegen haat wordt uitgesproken, maar zeker ook omdat hiermee de grenzen van fatsoen en goede smaak worden overschreden. Althans: zo zie ik het. Maar met geld verdienen is au fond niets mis.

Het doel en de middelen
Ik ben er natuurlijk van overtuigd dat de jongetjes van Big Belly Brewing oprecht de gebeurtenissen in Amerika, waaronder de bestorming van het Capitool, veroordelen. Maar net zomin als de strijd tegen seksslavernij gebaat is bij een bier waarop een geketende vrouw die herhaaldelijk in alle mogelijke gaten wordt genomen door (betalende) gasten op het etiket staat afgebeeld, begeleid door een sussend tekstje, is de strijd tegen haat gebaat bij dit bier. Of de strijd tegen homohaat, LGBTI-ongelijkheid, racisme of de zeehondjesjacht – en dat terwijl ik zeehondjes tot in het diepst van mijn Zijn veracht, maar daar gaat het nu niet om. Vul hierboven overigens in wat je zelf belangrijk vind, anders krijg ik weer klachten dat ik een specifieke misstand onbenoemd heb gelaten.

Punt is: het doel heiligt nooit de middelen, zeker niet als het je bankrekening betreft.

Steun je lokale brouwer
Dit alles gezegd hebbend: Murica Fake American IPA mag ik dan niet zo’n goed idee vinden, wel vind ik dat lokale brouwers gesteund moeten worden. Dit bier in kwestie is binnenkort leverbaar (wat erop wijst dat hier sprake is van een etiketbier: een bestaand bier, voorzien van een bij de gelegenheid passend etiket, iets dat ik op zich ook verwerpelijk vind, maar dit terzijde) en als je het kopen wilt, doe dat dan. Want, volgens Tom: “Het is heel goed bier met een echte Amerikaanse twist. Er zit zelfs een karamelsmaakje aan.”

Nou nou. Er zit zelfs een karamelsmaakje aan.

 Of bestel iets anders van Big Belly Brewing via hun webshop. Big Belly Bieren zijn overwegend goed binnen te houden, en je moet het de jongens nageven dat zij zichzelf met deze actie goed in de kijker hebben gespeeld – zelfs Rick Kempen schrijft erover. Nou, dan heb je het wel voor elkaar. Commercieel pragmatisme ten top: het maakt niet uit wat ze over je zeggen, als ze maar over je praten.

Oppassen!
Wat dat betreft: ik ben benieuwd of Big Belly Brewing bij elk etiket controleert of de (fictieve) persoon in kwestie die op het etiket wordt afgebeeld hiervoor toestemming geeft. De erven Aethelstan zullen niet snel protesteren, maar of de erven Armstrong zulke clementie tonen zullen betwijfel ik. Jack Angeli zal binnenkort een stevige rekening van zijn advocaten krijgen. Wellicht dat een fijne lawsuit tjokvol claims and damages, gericht aan Tom, Willem en Remco, enig soelaas kan bieden.

De foto bovenaan het bericht is afkomstig van RTLNieuws.nl en is zonder toestemming te vragen gebruikt – waarvoor veel dank aan RTLNieuws.

1 Comment
  • Jauk
    januari 9, 2021

    Erg goed en duidelijk Rick. Ik ga het zeker “NIET” verkopen

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *