Zin en onzin van Huisbier, en Eerlijkheid duurt het langst.

Nog tot 13 november kunnen Nederlandse Horecabedrijven zich inschrijven voor de jaarlijkse verkiezing van het ‘Lekkerste Huisbier’, georganiseerd door Entree Magazine. Ik ben benieuwd naar de uitslag – vooral omdat ik van lekker bier houd, en ook wel wil weten waar ik dat zoal kan drinken. Benieuwder ben ik echter naar de inschrijvingen: hoeveel échte huisbieren zijn er eigenlijk?

jon-karelse-intercoiffure-nieuwegein-viert-110-jarig-jubileum-met-eigen-bar-biertje-e1476697356776Voordat ik ga lamenteren over de zin en onzin van huisbier moet mij echter iets anders van het hart: ik ben gramstorig over een initiatief van een Nederlandse brouwerij en een jubilerend haarverzorgingsconglomeraat uit de provincie Utrecht. Ik gun het de gebroeders Bis en hun Jon Karelse kappersimperium (er zijn Intercoiffure’s in Veenendaal, Nieuwengein en Ijsselstein) van harte dat ze in 110 jaar zijn uitgegroeid van een kappersstoel tot een heuse kappersgroep, laat daar geen misverstand over bestaan. Dat ze, om dat jubileum verder luister bij te zetten, twee speciale bieren aan hun gasten serveren kan ik ergens wel toejuichen – aan de andere kant ben ik tegen branchevervaging en vind ik dat alcohol alleen door daartoe bevoegde en opgeleide lieden geschonken mag worden. Dat beide bieren onder de naam ‘Bar-Bier’ worden gebracht doet mij vol bewondering voor deze listige woordspeling het hoofd neigen – zoveel creativiteit! Ergens in het Jon Karelse Intercoiffure concern loopt iemand rond aan wie een groot marketeer verloren is gegaan. Maar genoeg gelachen.

wp761c8179_05_06Twee exclusieve jubileumbieren: ‘De ene is een witbiertje en de andere een tripel. Tijdens de Dutch Beer Challenge 2016 is het witbiertje bekroond met een gouden medaille.’ Maar bij de Dutch Beer Challenge is in 2016 geen gouden medaille uitgereikt in de categorie Witbier. Verderop in het artikel komt de akelige aap uit de mouw: het is een Kuitbier, en wel het Kuitbier waarmee Naeckte Brouwers de gouden plak verdiende. Eerlijkheid duurt het langst: ik vind dit flauw, op z’n minst. En eerlijk gezegd neem ik het de gebroeders Bis en hun jubilerend coiffeurimperium het minst kwalijk. Een bier dat als Elser Kuitbier een gouden plak wint als ‘etiketbier’ verkopen, dat is een keus van de brouwer zelf. Maar om dan dat etiketbier ook van een gouden plak te voorzien, dat is volksverlakkerij en toont bitter weinig respect voor, noch begrip van, de gedachte achter en waarde van een dergelijke medaille. Lag het aan mij, dan waren de Naeckte Brouwers zonder enige vorm van proces naar de Goelag gestuurd, vanzelfsprekend in hun blote kont.

Goed, dat is er uit. Het huisbier dan: bij de inschrijving vraagt Entree om een omschrijving van het bier, een motivatie om het te (laten) brouwen en de naam van de brouwerij waar dat gebeurde. Ik ben benieuwd hoeveel bieren die als huisbier worden verkocht in de Nederlandse horeca daadwerkelijk een ‘eigen’ bier zijn. Strikt genomen vraagt Entree Magazine daar niet om, dus elk huisbier telt. Maar wat voor adders kunnen hier onder het gras zitten?

In vroeger tijden serveerde een cafégroep een witbier onder eigen naam maar dat in werkelijkheid Gulpener Korenwolf was. Omdat de brouwerij niet in de buidel hoefde te tasten voor marketingmateriaal zoals glaswerk en viltjes kon het café een betere prijs bedingen (die niet persé in de verkoopprijs werd gereflecteerd). Ergens is dat niet netjes: je suggereert een ‘eigen’ bier te verkopen, maar pronkt met de vruchten van andermans creativiteit. Niet dat je knollen voor citroenen verkoopt, maar de gewekte suggestie is dat dit een eigen brouwsel (al dan niet zelf gebrouwen) is. Er zijn mensen die dit volksverlakkerij noemen. Ik snap die mensen wel. Overigens: de cafégroep in kwestie serveert dat witbier nog steeds maar het wordt nu wel degelijk door henzelf gebrouwen, net als de andere bieren onder eigen label. Het zijn stuk voor stuk puike bieren.

lekkerste-huisbier-2016Een bestaand bier inkopen bij een brouwerij en daar eenvoudigweg een eigen naam op plakken is niets nieuws, maar het blijft de boel bedotten. Het is net zo erg als bijvoorbeeld Heineken reclame voeren, dito glaswerk gebruiken maar Olm bier schenken: je verkoopt iets dat niet is dat je zegt dat het is. Ik hoop van harte dat Entree Magazine dit soort huisbieren van deelname uitsluit.

3 Comments
  • Gerard Molenaar
    oktober 18, 2016

    Beste Rick,
    Mooie column. Bij Entree staan we helemaal achter je mening. Wij willen absoluut geen etiketbieren en bij iedere inzending controleren we de gegevens. Bij twijfel bellen we de inzender.
    Kennelijk moeten we zelf nog wat duidelijker naar buiten brengen dat het een origineel bier moet zijn, dus geen bestaand bier, en dat het speciaal voor de horecazaak is ontwikkeld.

    • piet Tuinema
      oktober 18, 2016

      Weer een mooi verhaal Rick, en je hebt gewoon gelijk.Maar ook Gerard,in het vervolg nog maar iets duidelijker zijn wat de spelregels zijn.

      Groet
      Piet

  • GerardY
    oktober 19, 2016

    In mijn huis heb ik ook prachtige bieren gebrouwen, echte huisbieren en zijn dit soort ontwikkelde bieren niet gewoon bedrijfsbieren. Of bekt dat niet.

Laat een antwoord achter aan Gerard Molenaar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *